Jag är islänning och fullkomligt älskar Skyr (som de allra flesta islänningar). Blev förståss överlycklig när jag såg på en reklam att Skyr har kommit till Sverige men när jag kom till butiken och såg priset blev jag seriöst förbannad - 18-19 kronor för en liten, liten burk? Det är rena rama rånet! Blev dessutom redigt besviken över det faktum att det bara säljs smaksatt Skyr.
Näe, tacka vet jag originalet på Island. Originalet är helt naturlig utan smakämnen och kostar 10-15 kr för 0,5 liter beroende på vilken butik man köper den i. En liten burk, som innehåller kanske 70g mer än den svenska kostar ca. 7 kr.
Den utan smakämnen äts oftast i en skål med mjölk och ev. med något sött på. Äts ungefär som gröt äts i Sverige med socker, sylt, bär eller dylikt på. Blir annars väldigt torr att svälja ner.
Har den kommit till Sverige nu?! Äntligen! Jag var helt tokig i sådana när jag var på Island, åt i snitt över två stycken per dag. Hoppas att det hittat till mitt lokala ICA också.
isåfall borde det ju vara solklart fall av falsk marknadsföring om den är producerad i norge?
Varför? Tror du grekisk och turkisk yoghurt eller kefir är producerade i respektive länder? Den marknadsförs inte som producerad i Island.
Själv är jag en stor yoghurtbrukare men har inte testat Skyr än. Det får bli en burk vid nästa tripp till affären. Det låter gott när jag läser om dem.
Senast redigerad av Golachab 2012-01-19 kl. 11:26.
Varför? Tror du grekisk och turkisk yoghurt eller kefir är producerade i respektive länder? Den marknadsförs inte som producerad i Island.
Själv är jag en stor yoghurtbrukare men har inte testat Skyr än. Det får bli en burk vid nästa tripp till affären. Det låter gott när jag läser om dem.
Märkligt att det är så få butiker som väljer att ta in Skyr trots reklamen på TV. Har besökt på fyra ICA, en Hemköp och en stor Prisxtra i Stockholm enbart på jakt efter Skyr, utan framgång. Håller mig nog till kvarg + FUN Light så länge. Billigare också
Märkligt att det är så få butiker som väljer att ta in Skyr trots reklamen på TV. Har besökt på fyra ICA, en Hemköp och en stor Prisxtra i Stockholm enbart på jakt efter Skyr, utan framgång. Håller mig nog till kvarg + FUN Light så länge. Billigare också
Fått tag i en nu. 13 gram socker i en pytteliten burk för 18 kronor. Värt? Nä.
Sitter här med min första Skyr, blev en jordgubb. Den var väldigt tjock, och lite småsur så där. Men går att äta, utan problem. Bortser från att tjockleken och konsistensen verkligen stör mig.
Vilket överpris, vad exakt motiverar detta, lyxyoghurt? Tänkte först om det hade med Island-import att göra typ..men är ju tydligen ifrån Norge.
Kör hellre på Kesella.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!