• 1
  • 2
2012-01-19, 08:10
Medlem
Hi-Techs avatar
Jag är islänning och fullkomligt älskar Skyr (som de allra flesta islänningar). Blev förståss överlycklig när jag såg på en reklam att Skyr har kommit till Sverige men när jag kom till butiken och såg priset blev jag seriöst förbannad - 18-19 kronor för en liten, liten burk? Det är rena rama rånet! Blev dessutom redigt besviken över det faktum att det bara säljs smaksatt Skyr.

Näe, tacka vet jag originalet på Island. Originalet är helt naturlig utan smakämnen och kostar 10-15 kr för 0,5 liter beroende på vilken butik man köper den i. En liten burk, som innehåller kanske 70g mer än den svenska kostar ca. 7 kr.

Den utan smakämnen äts oftast i en skål med mjölk och ev. med något sött på. Äts ungefär som gröt äts i Sverige med socker, sylt, bär eller dylikt på. Blir annars väldigt torr att svälja ner.
Citera
2012-01-19, 09:54
Medlem
White-Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armon
Har den kommit till Sverige nu?! Äntligen! Jag var helt tokig i sådana när jag var på Island, åt i snitt över två stycken per dag. Hoppas att det hittat till mitt lokala ICA också.

Bifogar en bild från resan.
http://img850.imageshack.us/img850/7130/island048.jpg

Tyvärr kommer du bli besviken, är inte samma smak, tror faktiskt att det står på den att den är producerad i norge
Citera
2012-01-19, 10:19
Medlem
matte03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White-Wolf
Tyvärr kommer du bli besviken, är inte samma smak, tror faktiskt att det står på den att den är producerad i norge
isåfall borde det ju vara solklart fall av falsk marknadsföring om den är producerad i norge?
Citera
2012-01-19, 11:22
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte03
isåfall borde det ju vara solklart fall av falsk marknadsföring om den är producerad i norge?
Varför? Tror du grekisk och turkisk yoghurt eller kefir är producerade i respektive länder? Den marknadsförs inte som producerad i Island.

Själv är jag en stor yoghurtbrukare men har inte testat Skyr än. Det får bli en burk vid nästa tripp till affären. Det låter gott när jag läser om dem.
Senast redigerad av Golachab 2012-01-19 kl. 11:26.
Citera
2012-01-20, 00:55
Medlem
matte03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Varför? Tror du grekisk och turkisk yoghurt eller kefir är producerade i respektive länder? Den marknadsförs inte som producerad i Island.

Själv är jag en stor yoghurtbrukare men har inte testat Skyr än. Det får bli en burk vid nästa tripp till affären. Det låter gott när jag läser om dem.

Aha.. då har jag visst fått fel uppfattning
Citera
2012-01-20, 02:18
Medlem
White-Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte03

Är dock inte 100% säker, Det va något min svärmor nämde, Hon är nämligen från Island och va så GRYMT besviken när hon smakade på den här i Sverige.
Citera
2012-01-22, 20:12
Medlem
Vem0ths avatar
Smakar som Vaniljkvarg för fyrdubbla priset, smartare att ta med en Vanilj Kesella till krubb efter träningen.
Citera
2012-01-27, 00:41
Medlem
GOOGLE.coms avatar
Märkligt att det är så få butiker som väljer att ta in Skyr trots reklamen på TV. Har besökt på fyra ICA, en Hemköp och en stor Prisxtra i Stockholm enbart på jakt efter Skyr, utan framgång. Håller mig nog till kvarg + FUN Light så länge. Billigare också
Citera
2012-01-30, 09:14
Medlem
GOOGLE.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GOOGLE.com
Märkligt att det är så få butiker som väljer att ta in Skyr trots reklamen på TV. Har besökt på fyra ICA, en Hemköp och en stor Prisxtra i Stockholm enbart på jakt efter Skyr, utan framgång. Håller mig nog till kvarg + FUN Light så länge. Billigare också
Fått tag i en nu. 13 gram socker i en pytteliten burk för 18 kronor. Värt? Nä.
Citera
2012-03-15, 19:57
Medlem
Folkskyggs avatar
Sitter här med min första Skyr, blev en jordgubb. Den var väldigt tjock, och lite småsur så där. Men går att äta, utan problem. Bortser från att tjockleken och konsistensen verkligen stör mig.
Citera
2012-03-15, 22:34
Medlem
wonderlands avatar
Vilket överpris, vad exakt motiverar detta, lyxyoghurt? Tänkte först om det hade med Island-import att göra typ..men är ju tydligen ifrån Norge.
Kör hellre på Kesella.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in