2012-01-18, 23:17
Medlem
Bratagurras avatar
Hej! Nu är det dags för projektarbete på gymnasiet och eftersom jag är väldigt intresserad av astronomi så känns det väldigt naturligt att jag skulle välja något sådant. Jag går nv-programmet. Jag hade tänkt mig just Exoplaneter. Vad tror ni (som har erfarenheter om projektarbeten)? Om att jag skriver en uppsats, (ganska invecklad sådan) för att sedan bena ut principer, tillämpningar och fakta om allt som har med exoplaneter att göra i en slags presentation? Tror ni det går hem hos lärare och elever? Exoplaneter är ju ett relativt nytt påfund som många aldrig hört talas om, även för de som går i en Naturvetarklass. Vad tror ni? Själv tycker jag det är spännande och läser så fort jag får chansen om detta ämne inom astronomin. Ändå kan jag bara en lite del av det men mycket mer än de flesta andra i klassen och lärare.
Fördelar och nackdelar?

Citera
2012-01-18, 23:28
Medlem
Logisks avatar
Finns inte så mycket att säga, kör på!

Tänk dock på att läsa vad ett projektarbete ska innehålla, vad man behöver göra för att uppnå ett visst betyg, o.s.v.
Citera
2012-01-18, 23:46
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisk
Finns inte så mycket att säga, kör på!

Tänk dock på att läsa vad ett projektarbete ska innehålla, vad man behöver göra för att uppnå ett visst betyg, o.s.v.

Japp. Ska läsa det För ett projektarbete måste väl inte vara att man bygger nått utan kan väl vara något man skriver?
Citera
2012-01-19, 00:59
Medlem
Termen är nog ny, inte idéerna, att kolonialisera andra planeter har man alltid velat göra.
Citera
2012-01-19, 09:39
Medlem
Strand.s avatar
Jag känner en kille som gjorde ett projektarbete där han observerade exoplaneten WASP-12b. Jag vet inte hur du hade tänkt göra det men om du bara ska göra det teoretiskt så är det tyvärr inte en sån bra idé. Risken blir att det bara blir massa papper och dokument, du får tänka på hur en lärare kommer titta på det. Tror du att du kommer få högt betyg osv om du bara lämnar in en rapport på 50 sidor? Du gör ju inget eget utan du kommer ju bara att referera och sammanfatta saker som redan finns ute på internet, eller hur?

För att ett sådant projektarbete ska bli lyckat måste det innehålla praktiska moment också. Killen som jag känner använde detta teleskopet som är för forskare:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/Nordic_Optical_Telescope_La_Palma.jpg

Nu gick ju hans projekt ut på att observera en exoplanet. Ditt projekt, om jag förstått det rätt, kommer att gå ut på att lära sig mer om dom. Så du behöver ju knappast ett sådant teleskop, men jag tror ändå att du behöver ha någon typ av praktiskt moment i alla fall.
Citera
2012-01-19, 17:25
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Jag känner en kille som gjorde ett projektarbete där han observerade exoplaneten WASP-12b. Jag vet inte hur du hade tänkt göra det men om du bara ska göra det teoretiskt så är det tyvärr inte en sån bra idé. Risken blir att det bara blir massa papper och dokument, du får tänka på hur en lärare kommer titta på det. Tror du att du kommer få högt betyg osv om du bara lämnar in en rapport på 50 sidor? Du gör ju inget eget utan du kommer ju bara att referera och sammanfatta saker som redan finns ute på internet, eller hur?

För att ett sådant projektarbete ska bli lyckat måste det innehålla praktiska moment också. Killen som jag känner använde detta teleskopet som är för forskare:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/Nordic_Optical_Telescope_La_Palma.jpg

Nu gick ju hans projekt ut på att observera en exoplanet. Ditt projekt, om jag förstått det rätt, kommer att gå ut på att lära sig mer om dom. Så du behöver ju knappast ett sådant teleskop, men jag tror ändå att du behöver ha någon typ av praktiskt moment i alla fall.

Det är just det jag är rädd för. Att göra ett sådant pass teoretisk projektarbete kan i slutändan bli obalanserat. Jag vet inte vad som skulle kunna vara praktiskt relativt med exoplaneter. Om jag t.ex. skulle låna skolans stora teleskop så blir det ju dessvärre ändå inte mer än att jag skulle kolla på en vit prick- en förstorad vit prick. Folk vill ju ha något intressant. Teorin är intressant och uppsatsen skulle ju bli det, men det praktiska? Nja.... Det går ju ut på att ha en redovisning om detta för HELA skolan (beroende på hur många som vill titta på just mitt projektarbete). Jag tror inte att jag skulle ha några större svårigheter att redovisa något konkret och intressant för publiken då bilder, matematik, fysik osv lyser upp det.

Att han lyckades komma dit och titta i det och få tillåtelse osv. låter imponerande! Hur skulle jag gå till väga för att göra något som liknar din kompis bedrift? Och vad gjorde han mer exakt? Låter häftigt! Vad fick han hjälp med? Är tacksam för svar?
Senast redigerad av Bratagurra 2012-01-19 kl. 17:38.
Citera
2012-01-19, 17:35
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratagurra
Det är just det jag är rädd för. Att göra ett sådan pass teoretisk projektarbete kan i slutändan bli obalanserat. Jag vet inte vad som skulle kunna vara praktiskt relativt med exoplaneter. Om jag t.ex. skulle låna skolans stora teleskop så blir det ju dessvärre ändå inte mer än att jag skulle kolla på en vit prick- en förstorad vit prick. Folk vill ju ha något intressant. Teorin är intressant och uppsatsen skulle ju bli det, men det praktiska? Nja.... Det går ju ut på att ha en redovisning om detta för HELA skolan (beroende på hur många som vill titta på just mitt projektarbete). Jag tror inte att jag skulle ha några större svårigheter att redovisa något konkret och intressant för publiken då bilder, matematik, fysik osv lyser upp det.

Du får ju vara lite uppfinningsrik också. Självklart bidrar inte det till ditt projekt om du bara stirrar på en liten prick via teleskopet. Hittar du istället ett syfte med det så fyller dina praktiska moment en funktion. Något som är väldigt relevant i ämnet är ju hur man hittar exoplaneter. Det är ju faktiskt relativt små saker man söker efter långt ute i rymden, hur går man tillväga när man hittar och observerar dessa? Bara med den frågeformuleringen kan du ju göra praktiska moment på skolans teleskop i och med att du kan använda dig av liknande metoder när du observerar den. Du kan ju tex fördjupa dig i ett speciellt exoplanetsystem eller till och med en specifik exoplanet där du observerar den (såväl det går). Något praktiskt kan du få in i projektet och det rekommenderar jag dig. Det blir roligare, får en högre mening, bättre betyg och kommer uppskattas mer (både av dig och andra)!

Håller för övrigt också på med mitt projektarbete just nu, går också sista året på ett specialutformat NV
Citera
2012-01-19, 17:58
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
Du får ju vara lite uppfinningsrik också. Självklart bidrar inte det till ditt projekt om du bara stirrar på en liten prick via teleskopet. Hittar du istället ett syfte med det så fyller dina praktiska moment en funktion. Något som är väldigt relevant i ämnet är ju hur man hittar exoplaneter. Det är ju faktiskt relativt små saker man söker efter långt ute i rymden, hur går man tillväga när man hittar och observerar dessa? Bara med den frågeformuleringen kan du ju göra praktiska moment på skolans teleskop i och med att du kan använda dig av liknande metoder när du observerar den. Du kan ju tex fördjupa dig i ett speciellt exoplanetsystem eller till och med en specifik exoplanet där du observerar den (såväl det går). Något praktiskt kan du få in i projektet och det rekommenderar jag dig. Det blir roligare, får en högre mening, bättre betyg och kommer uppskattas mer (både av dig och andra)!

Håller för övrigt också på med mitt projektarbete just nu, går också sista året på ett specialutformat NV

Det din kompis gjorde lät väldigt kul. Skulle lätt kunna göra något sådant. Metoder för att hitta och lokalisera planeter skulle vara en av mina huvudprinciper hade jag tänkt. Det är så jävla svårt bara. Fan.. Önskar det var lättare att komma till krita. Vad hade du gjort? Och vad gör du nu på ditt projektarbete?
Citera
2012-01-19, 18:04
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratagurra
Det din kompis gjorde lät väldigt kul. Skulle lätt kunna göra något sådant. Metoder för att hitta och lokalisera planeter skulle vara en av mina huvudprinciper hade jag tänkt. Det är så jävla svårt bara. Fan.. Önskar det var lättare att komma till krita. Vad hade du gjort? Och vad gör du nu på ditt projektarbete?

Ja du, jag vet inte direkt vad jag hade gjort, beror helt på hur mycket du har gjort + hur din projektplan ser ut med frågeställningar osv... vad vill du uppnå med det och så?

Mitt projektarbete är något helt annat Håller på att lära mig mer om stridspiloter både hur man blir det, utbildning och själva yrket (med insatser i andra länder osv)
Citera
2012-01-19, 19:04
Medlem
Sainsburyss avatar
Vad tycks om det här då, kanske något du kan ta upp?
http://www.expressen.se/nyheter/1.2683642/superteleskopen-jagar-nasta-jorden
Det finns ca 50 miljarder exoplaneter i vintergatan tror dom, var 500 miljoner kan vara så jordlika att liv kan kanske uppstå.

Drömsiffror, men det var fina drömsiffror!
Citera
2012-01-19, 19:17
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Vad tycks om det här då, kanske något du kan ta upp?
http://www.expressen.se/nyheter/1.2683642/superteleskopen-jagar-nasta-jorden
Det finns ca 50 miljarder exoplaneter i vintergatan tror dom, var 500 miljoner kan vara så jordlika att liv kan kanske uppstå.

Drömsiffror, men det var fina drömsiffror!

Ojojoj vilka spekulationer där, undrar vart expressen fått sina siffror ifrån Man har ju bara upptäckt 725 exoplaneter så att säga att det finns 50 miljarder exoplaneter är att vara ute på lite väl hal is kanske... även om det bara är teorier så
Citera
2012-01-19, 19:30
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
Ja du, jag vet inte direkt vad jag hade gjort, beror helt på hur mycket du har gjort + hur din projektplan ser ut med frågeställningar osv... vad vill du uppnå med det och så?

Mitt projektarbete är något helt annat Håller på att lära mig mer om stridspiloter både hur man blir det, utbildning och själva yrket (med insatser i andra länder osv)

Låter kul det du gör. Vi började nyss med det och det är därför jag spekulerar. Jag har ändå en känsla om att det kommer gå väga om det är tillräckligt utförligt, vad man än gör i stort sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in