Citat:
Ursprungligen postat av Bratagurra
Det är just det jag är rädd för. Att göra ett sådan pass teoretisk projektarbete kan i slutändan bli obalanserat. Jag vet inte vad som skulle kunna vara praktiskt relativt med exoplaneter. Om jag t.ex. skulle låna skolans stora teleskop så blir det ju dessvärre ändå inte mer än att jag skulle kolla på en vit prick- en förstorad vit prick. Folk vill ju ha något intressant. Teorin är intressant och uppsatsen skulle ju bli det, men det praktiska? Nja.... Det går ju ut på att ha en redovisning om detta för HELA skolan (beroende på hur många som vill titta på just mitt projektarbete). Jag tror inte att jag skulle ha några större svårigheter att redovisa något konkret och intressant för publiken då bilder, matematik, fysik osv lyser upp det.
Du får ju vara lite uppfinningsrik också. Självklart bidrar inte det till ditt projekt om du bara stirrar på en liten prick via teleskopet. Hittar du istället ett syfte med det så fyller dina praktiska moment en funktion. Något som är väldigt relevant i ämnet är ju
hur man hittar exoplaneter. Det är ju faktiskt relativt små saker man söker efter långt ute i rymden, hur går man tillväga när man hittar och observerar dessa? Bara med den frågeformuleringen kan du ju göra praktiska moment på skolans teleskop i och med att du kan använda dig av liknande metoder när du observerar den. Du kan ju tex fördjupa dig i ett speciellt exoplanetsystem eller till och med en specifik exoplanet där du observerar den (såväl det går). Något praktiskt kan du få in i projektet och det rekommenderar jag dig. Det blir roligare, får en högre mening, bättre betyg och kommer uppskattas mer (både av dig och andra)!
Håller för övrigt också på med mitt projektarbete just nu, går också sista året på ett specialutformat NV