• 2
  • 3
2012-01-24, 18:50
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Förklara då varför det är relativt tyst bland kvinnor när det gäller samhällsdebatten på internet.

Vad är det med den tekniska platformen internet som gör att kvinnor inte förmår att komma fram? Är de korkade eller är det måhända it-patriarkatet som hindrar dem? Varför är aktivister av olika slag nästan uteslutande överrepresenterade av män?

Och slutligen, om nu kvinnor genom historiens gång varit så förbannat ivriga på att komma till tals i den offentliga debatten, varför har knappt en jävel höjt rösten innan 1900-talet? Tror du på fullaste allvar "patriarkatet" hade slaktat slut på alla kvinnor om de gjorde det?

Du lever i en dröm.

1) När du pratar om "samhällsdebatten på internet" - är det Flashback du menar då eller? För på många andra sidor är det gott om tjejer som diskuterar samhällsfrågor. Och om de nu skulle vara färre än männen skulle jag inte bli förvånad - många kvinnor/tjejer är inte lika intresserade av att sitta och skriva om politik på internet, utan de träffas i stället IRL och diskuterar sådana saker. Svårare än så behöver det inte vara.

2) Du har inte så bra koll på historia märker jag. Du kan ta och läsa på lite så kommer du märka att kvinnor höjde rösten långt innan 1900-talet - hade de inte gjort det hade förändringarna inte skett. (Mary Wollstonecraft skrev tex "Till försvar för kvinnans rättigheter" år 1792)
Citera
2012-01-24, 19:23
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
1) När du pratar om "samhällsdebatten på internet" - är det Flashback du menar då eller? För på många andra sidor är det gott om tjejer som diskuterar samhällsfrågor. Och om de nu skulle vara färre än männen skulle jag inte bli förvånad - många kvinnor/tjejer är inte lika intresserade av att sitta och skriva om politik på internet, utan de träffas i stället IRL och diskuterar sådana saker. Svårare än så behöver det inte vara.

Källa på det?

Citat:
2) Du har inte så bra koll på historia märker jag. Du kan ta och läsa på lite så kommer du märka att kvinnor höjde rösten långt innan 1900-talet - hade de inte gjort det hade förändringarna inte skett. (Mary Wollstonecraft skrev tex "Till försvar för kvinnans rättigheter" år 1792)

Hur kunde hon tillåtas skriva detta?
Citera
2012-01-24, 21:30
Medlem
StefPhoenixs avatar
Kvinnor brukar oftast vara bättre än män på att ta till sig kunskap men ofta sämre på att själva skapa kunskap.
Citera
2012-01-25, 11:06
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Källa på det?

Hur kunde hon tillåtas skriva detta?

Hahaha! Du är en karikatyr av den typiske flashbackmannen. Anyway, då kan du börja med att ge mig en källa på att de inte diskuterar på nätet. (Att de inte hänger på flashback betyder inte att de inte finns)

Hon trotsade helt enkelt rådande samhällsstruktur. Du kan läsa mer om henne här till exempel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mary_Wollstonecraft
Citera
2012-01-25, 12:26
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Hahaha! Du är en karikatyr av den typiske flashbackmannen. Anyway, då kan du börja med att ge mig en källa på att de inte diskuterar på nätet. (Att de inte hänger på flashback betyder inte att de inte finns)

Jag är ateist också. Du kanske vill ha en källa på att gud inte existerar? Eller varför inte bevis på att månen inte förvandlas till en ost när ingen kollar på den?

Iväg med dig till religionsforumet, prästfan.

Citat:
Hon trotsade helt enkelt rådande samhällsstruktur. Du kan läsa mer om henne här till exempel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mary_Wollstonecraft

Hon trotsade helt enkelt rådande samhällsstruktur. Då gick det alltså? Mitt svar blir likväl att fler män har gjort just det, "trotsat rådande samhällsstruktur", detta trots att de inte "fick".
Citera
2012-01-25, 12:37
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Kvinnor brukar oftast vara bättre än män på att ta till sig kunskap men ofta sämre på att själva skapa kunskap.

Om jag får spinna vidare, så är mitt intryck att när kvinnor väl har tagit till sig information så är de färdiga. De är mindre ifrågasättande, reflekterande och funderande kring den information de har fått. Ett belysande exempel är att nästan alla konspirationsteoretiker är män, medan de som i huvudsak driver det politiskt korrekta mantrat är kvinnor.

Kvinnor synes även bättre på "indoktrineringsämnen" i skolan. Där man lär sig att en sten är grå - punkt slut. Medan män fortsatt är bättre i ämnen som kräver spontan problemlösning vart efter man tar sig framåt.

Vidare stöds min tes av manliga och kvinnliga samhällssektorer. Militären/arkitektur/politik som varit manlig har under de senaste 1000åren utvecklats nå kopiöst. Medan den kvinnliga sektorn "hushållsarbete" mer eller mindre är oförändrat. Den lilla förändring som skett de senaste 150åren har männen stått för (damsugare, kakelugnar, spisar etc). Innan mannen uppfann tvättmaskinen, hade kvinnor stått och tvätta likadant sedan urminnes tider, utan någon djupare tanke över det. Ett annat helt random exempel är att köket har en receptbok, men inte laboratorier, trots att det är värre att blanda fel i kemisalen än i köket...

Men det är väl de patriarkala strukturerna som hindrat dem
Citera
2012-01-25, 13:22
Medlem
HC47s avatar
Jag kan i ärlighetens namn säga att tjejer i allmänhet (mina erfarenheter, men något jag verkligen inte verkar vara ensam om) verkar ha mindre koll på aktuella händelser samt. sämre allmänbildning. Bildade tjejer utanför universitet verkar vara väldigt sällsynt.

Men visst, killar är det också, men som jag upplever det mer sällan.
Senast redigerad av HC47 2012-01-25 kl. 13:25.
Citera
2012-01-25, 23:35
Medlem
Nej, vi är av naturen bättre att ta till oss information. I den ateljeföreningen där jag hyr in mig är en av grundarna hetro-man. Ett gäng patriarkala förtryckare med grisig kvinnosyn och bögsyn hittade på att han var komunist, frireligiös, bög, rasist och såg som något smutsigt som skulle åka hem dit han hörde hemma. Våra vänner bögarna anmälde sitt intresse att hjälpa till att förfölja och förtrycka och eftersom mycket av den militanta feminismen har hämtat många av våra krigsteorier från queerteorierna så ville vi också vara med och förfölja denne mannen. Jag är uttalad vänstefeminist så jag går på det påhittade ryktet att han var rasist vilket gör det politiskt korrekt att förfölja honom. Det hela bygger på att det är farligt att anfalla flera män på en gång i könskriget, det är mycket roligare att i grupp anfalla ensamma män. Det roliga i det hela är att han har en arbetskamrat som bor snett mitt emot ateljen som också är uttalad vänsterfeminist, hon vill också gärna hjälpa dessa män att förstöra för "rasisten". Se där så bra vi är på att ta till oss information.
Citera
2012-01-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterfeminist
Nej, vi är av naturen bättre att ta till oss information. I den ateljeföreningen där jag hyr in mig är en av grundarna hetro-man. Ett gäng patriarkala förtryckare med grisig kvinnosyn och bögsyn hittade på att han var komunist, frireligiös, bög, rasist och såg som något smutsigt som skulle åka hem dit han hörde hemma. Våra vänner bögarna anmälde sitt intresse att hjälpa till att förfölja och förtrycka och eftersom mycket av den militanta feminismen har hämtat många av våra krigsteorier från queerteorierna så ville vi också vara med och förfölja denne mannen. Jag är uttalad vänstefeminist så jag går på det påhittade ryktet att han var rasist vilket gör det politiskt korrekt att förfölja honom. Det hela bygger på att det är farligt att anfalla flera män på en gång i könskriget, det är mycket roligare att i grupp anfalla ensamma män. Det roliga i det hela är att han har en arbetskamrat som bor snett mitt emot ateljen som också är uttalad vänsterfeminist, hon vill också gärna hjälpa dessa män att förstöra för "rasisten". Se där så bra vi är på att ta till oss information.

hur kommer det sig att du fått för dig att fb är en psykologmottagning? nu vill vi inte veta mer om ditt betydelselösa liv. ta dig till närmsta vårdcentral istället. dom kan säkert skriva ut neuroleptika åt dig. se så.
Citera
2012-01-27, 02:49
Medlem
DonVonFjants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Wikipedia är ju nedstängt idag i protest mot SOPA (en blockering man kommer runt antingen genom att trycka ESC när sidan laddas eller genom att stänga av Javascript).

När man kommer till SOPA-sidan så förklaras det rätt tydligt varför wikipedia är nere under ett dygn. Ändå är det väldigt många som tydligen inte kan läsa eller ta till sig information:

https://twitter.com/#!/herpderpedia

Hur kommer det sig att det är mest tjejer som inte verkar fatta varför siten är nere?

Själv skäms jag över mitt kön då det är påtagligt uppenbart att männen i denna tråd:
1. Inte kan räkna.
2. Har såna behov av att beskriva kvinnor som dumma att de inte ser att fler män skriver där än kvinnor, d'oh.

1. Tjej (Klagar)
2. Kille (Klagar)
3. Tjej (Första tjej som förklarar!)
4. Kille (Klagar)
5. Tjej (Klagar)
6. Kille (Första kille som inte fattar!)
7. Kille (Klagar)
8. Kille (Klagar)
9. Tjej (Klagar)
10. Tjej (Första tjej som inte fattar!)
11. Tjej (Andra tjej som inte fattar!)
12. Kille (Andra kille som inte fattar!)
13. Kille (Tycker Wikipedia är piss)
14. Tjej (Tredje tjej som inte fattar!)
15. Tjej (Fjärde tjej som inte fattar!)
16. Kille (Första killen som förklarar!)
17. Kille (Undrar)
18. Kille (Tredje kille som inte fattar!)
19. Kille (Vet ej när blackout tar slut)
20. Kille (Klagar)

Detta är på tjugo pers i listan. Det är knappast ett överslag av kvinnor. Däremot är det fler män som använder Wikipedia verkar det som, som i mycket gnäller över att de inte klarar av att göra sin "research" och "skolarbete" utan Wikipedia. Dessa människor är samtliga, förutom de som förklarar, människor som varit okapabla att ta till sig info om att siten skulle ha en blackout i förtid. Dessa är också flest män.

Men om man är ett sånt sabla pucko att man använder Wikipedia för sin research får man väl fan skylla sig själv. Då kvinnor överlag presterar bättre i sina studier i västvärlden är det nog enklast att sluta sig till att de använder legitima källor till skillnad från dessa killar - inte Wikipedia. Ytterligare ett skäl till att konstatera att TS-analys inte stämmer utan snarare är ett hjärnspöke.

Så kan någon av er förklara varför ni fått hjärnsläpp, tappat förmågan att räkna och sitter och dömer ut kvinnor som mindre kapabla i detta?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in