2012-01-19, 11:45
Medlem
Om din farkost är registrerad i svenskt register "Flaggstat" så skall den föra Svensk flagg.Är farkosten inte registrerad i något register så har den ingen flaggstats flagga att hissa.Du kan hissa vilken flagga du vill,det enda är väll att tullmyndigheterna vill kolla dig om dom misstänker att du kommer från utrikes hamn.
Du kan jämnföra med en cykel,den behöver ingen numerskylt,eller att vra registrerad.Hittar du en numerskylt efter vägen som du tycker är cool och du sätter den på cykeln så är det ju inget att hetsa upp sig för.Men skulle du göra så med en bil,då kan du åka dit för falsskyltning.För bilen är registrerad i bilregistret.
Hur ofta ser man inte fjantar som stutsar omkring med sina snabbgående farkoster i hamnarna med Yankey flaggan.
Citera
2012-01-19, 19:26
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nykroppa
Hur ofta ser man inte fjantar som stutsar omkring med sina snabbgående farkoster i hamnarna med Yankey flaggan.

Förstår inte grejen faktiskt, vissa hissar skåneflaggan och andra jämtlandsflaggan, varför kan man inte bara följa flaggreglerna?

Hissa en nationsflagga och så har du din regionsflagga bredvid eller under på samma pinne.

Antar att det mer handlar om att inte vill vara som "alla andra", men blir samma personer sjuka eller på annat sätt behöver hjälp utav " de andra", då blir det ett annat ljud i skällan, då kan de inte få hjälp fort nog, och så fortsätter gnället.

Inte sällan tror jag att vi ofta hittar de s.k. "rättshaveristerna i den här kategorin.

TS, jag tycker du ska hänga på din flagga och återkom om ett par år med en rapport hur det gått.
Senast redigerad av eddievan 2012-01-19 kl. 19:29.
Citera
2012-01-20, 19:01
Medlem
1772s avatar
Tramsigt att inte ha en svensk flagga.

Den jamtska är dessutom extremt ful och onordisk. Alla andra har någon form av kors med bakgrund, men hippisen på 70-talet inspirerades av Indien...

Och ni är ingen j-a republik; ni lyder undet Kungadömet Sverige!

Jag hoppas Kustbevakningen gör någon nytta och sänker dig.
Citera
2012-01-21, 00:13
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nykroppa
Om din farkost är registrerad i svenskt register "Flaggstat" så skall den föra Svensk flagg.Är farkosten inte registrerad i något register så har den ingen flaggstats flagga att hissa.Du kan hissa vilken flagga du vill,det enda är väll att tullmyndigheterna vill kolla dig om dom misstänker att du kommer från utrikes hamn.
Du kan jämnföra med en cykel,den behöver ingen numerskylt,eller att vra registrerad.Hittar du en numerskylt efter vägen som du tycker är cool och du sätter den på cykeln så är det ju inget att hetsa upp sig för.Men skulle du göra så med en bil,då kan du åka dit för falsskyltning.För bilen är registrerad i bilregistret.

Båten är en liten träeka som är hemsnickrad. Min kusin har byggt den. Så den är knappast registrerad i något register. För om jag uppfattat allt korrekt rätt så är det bara större båtar som måste vara inregistrerade.

Aangående detta med nummerskyltar, jag hörde faktisk om en kille som satte en "ploj-nummerskylt" på sin moped. Polisen stoppade honom och sa att han måste ta bort den för att mopeden klassas som "falskskyltad motorcykel" annars.
Och detta var alltså en 30-moped som inte är registrerad...
Citera
2012-01-21, 00:21
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddievan
Hissa en nationsflagga och så har du din regionsflagga bredvid eller under på samma pinne.

.

Tror du t.ex. att en kosovoalban skulle hissa Serbiens flagga och sedan Kosovos flagga under på samma pinne?
Eller att en palestinier skulle hissa Israels och sedan Palestinas under?
Citera
2012-01-21, 00:33
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Tramsigt att inte ha en svensk flagga.

Den jamtska är dessutom extremt ful och onordisk. Alla andra har någon form av kors med bakgrund, men hippisen på 70-talet inspirerades av Indien...

Och ni är ingen j-a republik; ni lyder undet Kungadömet Sverige!

Jag hoppas Kustbevakningen gör någon nytta och sänker dig.

Jaa. Du kanske tycker att vår flagga är ful. Men visst, jag kan inte hindra dig att tycka det. Men du borde fan ta och visa lite respekt och vara lite diskret med detta kanske?
Har du tänkt på att folk kan ta illa upp när du annonserar att deras hemlands flagga är extremt ful?

Fast det är klart, jag har faltiskt använt den här flaggan: http://www.flagga24.se/sverige/sveri...fot-237-f1.jpg
till att torka bort skit från underredet på min bil.
Sedan slängde jag den i komposten.

Och vi får väl se hur länge till vi lyder under ockupationsmakten. Urbaniseringen och landsbygdsdöden har redan gått för lång.
Om de bestämmer att Jamtland ska slås ihop med Klyktattarland, med Sônnsvalla som centralort, så kan det bli sista gången despoterna i Sthlm leker förmyndare med oss ...
Citera
2012-01-21, 01:44
Medlem
1772s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
Jaa. Du kanske tycker att vår flagga är ful. Men visst, jag kan inte hindra dig att tycka det. Men du borde fan ta och visa lite respekt och vara lite diskret med detta kanske?
Har du tänkt på att folk kan ta illa upp när du annonserar att deras hemlands flagga är extremt ful?
Ditt hemlands flagga är blå och gul. Inget annat.

Citat:
Fast det är klart, jag har faltiskt använt den här flaggan: http://www.flagga24.se/sverige/sveri...fot-237-f1.jpg
till att torka bort skit från underredet på min bil.
Sedan slängde jag den i komposten.
Oj, nu blir jag jätteprovocerad.

Citat:
Och vi får väl se hur länge till vi lyder under ockupationsmakten. Urbaniseringen och landsbygdsdöden har redan gått för lång.
Om de bestämmer att Jamtland ska slås ihop med Klyktattarland, med Sônnsvalla som centralort, så kan det bli sista gången despoterna i Sthlm leker förmyndare med oss ...
Ja, för blir ni självständiga så kommer alla byskolor återöppnas och alla kommer helt plötsligt att sluta flytta till Östersund och Stockholm?
Pajaseri... Ni kanske skulle tänkt på att INTE röstat på sossarna i varenda val för att få mer Robin Hood-skattpengar från Sthlm.

Kanske lärt er av kamraterna i Åre som haft vett att rösta på något annat än sossarna och uppvisat bra resultat.
Citera
2012-01-21, 05:27
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Båten är en liten träeka som är hemsnickrad. Min kusin har byggt den

Och jag antar att det är din kusin och du som ska ut och jaga storsjöodjuret i Storsjön!!

Citat:
För om jag uppfattat allt korrekt rätt så är det bara större båtar som måste vara inregistrerade.

Vad menar du med inregistrerad? Här i det övriga landet så har vi inget båtregister, ni kanske har ett som gäller i Storsjön??

Citat:
Aangående detta med nummerskyltar, jag hörde faktisk om en kille som satte en "ploj-nummerskylt" på sin moped....

Och detta är antagligen din andra "kusin"??

Citat:
Tror du t.ex. att en kosovoalban skulle hissa Serbiens flagga och sedan Kosovos flagga under på samma pinne?
Eller att en palestinier skulle hissa Israels och sedan Palestinas under?

Du borde ta igen den tid du missade i skolan då de gick igenom historia. Antar att du var hemma och kikade på Den Sista Färden.....

Förresten, spelar du banjo??

Ni är ju för roliga med era högafflar vid Storsjöyran, viken fars.....

Citerar ett tal som er "president" höll 2004

Kärlek är temat för Yran, i år ännu mer än annars. Jag ber att få citera brittiske poeten Lord Byron: ”Den som älskar yrar”.
Men inför dessa ljuva kärleksnätter nås vi ändå av dystra besked. Den ilskna klamydiabacillen sprider sig snabbt bland Republikens unga, så till den milda grad att den kan äventyra våra kvinnors möjlighet att i framtiden föda barn.
Därför uppmanar jag er nu:
Skydda trumpeten!
Visa vördnad för kärleksgrottan!
Kort sagt: Ät kola med papperet på!

— Ewert Ljusberg, Presidenttalet 2004

TS, jag tror du fortfarande har en släng av den där bacillen.....
Citera
2012-01-21, 18:14
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Hej.Till sommaren tänkte jag ut och puttra runt med båt. Och båten jag har är försedd med Republiken Jamtlands flagga.

Med större båtar menar du antagligen fartyg.

Citerar Transportstyrelsen:
Enligt 1 kapitlet Sjölagen (SFS 1994:1009) är ett skepp ett fartyg vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter, övriga fartyg kallas båt.

Fartyg måste vara registrerade i det svenska fartygsregistret, för båtar finns inget register.

Det är god sed att man hissar nationsflaggan på sin båt, om du nu anser dig tillhöra annan stat så hissar du den statens flagga. Så, puttra på med din lilla vedhög med den Jämtländska flaggan.

Mycket nöje..
Citera
2012-01-22, 16:15
Medlem
morpheustheonlyones avatar
Citat:
Jamtland var en gång ett fritt land. Sen kom Kung Olav och norrmännen och stal vårt land. Därefter blev Norgen och Jamtland danskt. Och på 1600-talet kom svenskarna och stal landet av Norge-Danmark.

På 1960-talet återuppväcktes en politisk rörelse för att befria Jamtland. Med revolutionsledaren Yngve Gamlin.
Tyvärr tog det hela en mindre seriös och mera humoristisk prägel på 80-talet med Moltas Eriksson.
Och sen krulltomten Ljusberg blev statschef har rörelsen bliv ett kommersiellt jippo istället för en politisk militant rörelse.
Tyvärr...

Men jag tillhör de som på allvar betraktar sig som jämtar, och inte som svenskar.
Det markerar jag bland annat med att föra mitt hemlands flagga på båten.

Men tyvärr lyder ännu mitt hemland under ockupationsmaktens lag, varför jag undrar om den lagen kan medföra att jag blir bötfälld för att jag flaggar med mitt lands flagga.

Men den dagen din pensionsutbetalning kommer från landet Sverige protesterar du nog inte längre.
Vad gäller flaggning på båt med en flagga som inte representerar något land är det en handling som kan bötfällas.
Citera
2012-01-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpheustheonlyone
Vad gäller flaggning på båt med en flagga som inte representerar något land är det en handling som kan bötfällas.

Det som skiljer en flagga från en tygtrasa,är att flaggan är en symbol som representerar en stat.Det som jag kan tänka mig skulle medföra böter att hissa, som inte representerar en stat,är en nazze flagga och liknande.Du kan hissa vad du vill så länge du inte väcker anstöt.
Så en flagga som inte representerar en stat,är inget annat än en vanlig tygbit.Du kan tex bränna en tygbit eller en Bh,men du får inte bränna en nationalflagga.
Citera
2012-01-22, 19:00
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpheustheonlyone
Men den dagen din pensionsutbetalning kommer från landet Sverige protesterar du nog inte längre.

Den dagen min pension kommer lär ju Jamtland redan vara deklarerat och erkänt.

Om någon av Storsvensken utsänd sjökonstapel kommer och bötfäller mig för min flagga så åker han i vattnet så det smäller.
Men var går gränsen för när ett land verkligen räknas som land?
Får båtar från Kosovo ha kosovitiska flaggan, trots att landet inte är erkänt av alla stater ännu?
Får palestinier från den ockuperade delen av palestina ha palestinska flaggor på sina båtar?
Får irländare ha sina flaggor även om de bor i delen som är ockuperad av Storbrittanien?
Senast redigerad av Elizabet 2012-01-22 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in