2012-01-18, 15:16
Medlem
Hej!

http://www.ptable.com/?lang=sv << Bra bild på det periodiska systemet.

Läs
Följer man varje ämne med musen i det periodiska systemet (länken ovan) ser man tydligt alla elektroner och i vilka skal de ligger i(siffrorna till höger). När du kommer till Vanadin/Krom händer det konstiga saker. Elektronerna bakfyller tidigare skal (detta vet jag), men en extra elektron från det yttersta skalet följer med. Krom har nu bara en valenselektron?
Detta händer också mellan Ni och Cu, Zr och Nb samt Tc och Ru. (Säkert mellan flera andra grundämnen också)

Har någon en vettig förklaring till hur/varför?

Tack
Citera
2012-01-18, 15:24
Medlem
Atomer fylls upp med elektroner så att minsta möjliga energi krävs. För att ta reda på det måste man använda sig av kvantfysik. Man lär sig då att det är inte så lät som man lärde sig i gymnasiet med att första skalet har 2 platser, nästa 8 och så vidare.
Citera
2012-01-18, 15:57
Medlem
Tack för svaret! Jag läste lite om kvantfysik och antog att det var svaret, visste dock inte säkert.
Nu vet jag! Ska se om jag förstår mig på det, tips vad jag ska läsa? Eller är det allt inom kvantfysiken?
Citera
2012-01-18, 20:21
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazgul89
Nu vet jag! Ska se om jag förstår mig på det, tips vad jag ska läsa? Eller är det allt inom kvantfysiken?

Du får börja med att räkna ut hur väteatomen funkar, då kan du förstå "på riktigt" hur skalen byggs upp. Sen om du vill veta exakt varför det ballar ur när man börjar fylla d-orbitaler så måste du läsa lite mångpartikelteori också. Detta brukar ingå i andra kursen i kvantmekanik på universitet. Man behöver ca ett års universitetsmatte för att kunna läsa böckerna ordentligt.
Citera
2012-01-18, 23:22
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Du får börja med att räkna ut hur väteatomen funkar, då kan du förstå "på riktigt" hur skalen byggs upp. Sen om du vill veta exakt varför det ballar ur när man börjar fylla d-orbitaler så måste du läsa lite mångpartikelteori också. Detta brukar ingå i andra kursen i kvantmekanik på universitet.
Har du någon länk eller lästips om det där? Jag kollade innehållsförteckningen på boken (Sakurai) som används på andra kursen här och den verkar inte innehålla något om det.
Citera
2012-01-19, 00:22
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Har du någon länk eller lästips om det där? Jag kollade innehållsförteckningen på boken (Sakurai) som används på andra kursen här och den verkar inte innehålla något om det.

Du kan komplettera med Szabo & Ostlund, "Modern quantum chemistry". Den är från 1982, så den är inte så modern längre, men är bra att börja med och finns i billig pocket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in