2012-01-18, 14:54
Medlem
Som den Socialdemokrat jag är och kommer alltid att vara har jag under den borgliga regerings tiden sett ett förfall och att ett egoistikst tänk bland Sveriges medborgare där solidarietet sorgligt nog slutar vid den egna plånboken.

Handen på hjärtat, är det inte bättre att te.x. slopa en sänkning av resturangmomsen och istället investera i en tryggare å bättre välfärd?

Det som främst oroar mig i dagens Sverige är avsaknaden av de tre grundpelare som jag tror ett samhälle måste bygga på, vilka är Empati, Solidaritet och Ekonomisk rättvisa.
Jag får ibland en obehaglig känsla av att många i dagens Sverige inte ens kan relatera eller till och med inte vet vad dessa ord står för och betyder, för för mig betyder dessa tre ett samhälle i harmoni och där varje svensk medborgare har en rimlig chans att skapa sig ett drägligt liv.

Min naturliga fråga är då vad dessa tre begrepp betyder för er!?
Citera
2012-01-18, 15:01
Medlem
SemperTergos avatar
Vad är empati och rättvisa för dig? När någon annan ger till dig!?? Motsatsen brukar inte existera hos er Sossar, utan "ta från de rika"..
Ni sossar går allt som oftast fel när ni tror att pengar skapas ur tomma intet och att brist på pengar beror på för låga skatter.
Pengar skapas av entreprenörer och företagare som skapar och utvecklar produkter som går att sälja på en konkurensutsatt världsmarknad.
Pengar skapas inte genom att höja skatter eller att anställa folk i offentlig sektor.
Som en av de sista sanna Sossarna uttryckte sig; "Först ska kakan bakas, sen kan vi prat om hur kakan ska fördelas!"
Citera
2012-01-18, 15:05
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234567
Som den Socialdemokrat jag är och kommer alltid att vara har jag under den borgliga regerings tiden sett ett förfall och att ett egoistikst tänk bland Sveriges medborgare där solidarietet sorgligt nog slutar vid den egna plånboken.

Handen på hjärtat, är det inte bättre att te.x. slopa en sänkning av resturangmomsen och istället investera i en tryggare å bättre välfärd?

Det som främst oroar mig i dagens Sverige är avsaknaden av de tre grundpelare som jag tror ett samhälle måste bygga på, vilka är Empati, Solidaritet och Ekonomisk rättvisa.
Jag får ibland en obehaglig känsla av att många i dagens Sverige inte ens kan relatera eller till och med inte vet vad dessa ord står för och betyder, för för mig betyder dessa tre ett samhälle i harmoni och där varje svensk medborgare har en rimlig chans att skapa sig ett drägligt liv.

Om jag rånar dig och ger dina tillgångar till Reinfeldt så är jag alltså "E"mpatisk, "S"olidarisk och "E"konomiskt rättvis". Där ser man.

Sann solidaritet är att dela med sig frivilligt, inte att sno av andra.
Citera
2012-01-18, 15:15
Medlem
Jag kan inte känna solidaritet med en stat som pissar bort mina skattepengar på ovidkommande saker som inte har med Sveriges folks och väl och ve att göra.

Där ingår tex nerläggning av fullt fungerande gratis kärnkraft, invandringspolitiken, arbetsmarknadspolitiken, privatiseringar (staten ger bort folkets pengar till privata enskilda aktörer).

Jag betalar då hellre ingen skatt alls än jag stödjer dessa galningar..fattar du?

Men i tanken håller jag med dig.
Citera
2012-01-18, 15:37
Medlem
Citat:
Det som främst oroar mig i dagens Sverige är avsaknaden av de tre grundpelare som jag tror ett samhälle måste bygga på, vilka är

Citat:
Empati

Empati är en känsla som är oberoende från politiska och ekonomiska utfall. Institutionaliserad empati i den politiska och den politisk-ekonomiska sfären må bygga på välvilja men har en tendens att leda till långsiktig destruktivitet i och med att den bortser från företeelser som kan uppmärksammas genom rationell observation och logisk analys.

Citat:
Solidaritet

Inte på något vis moraliskt försvarbart om det innebär att individer måste offras för att kollektivet ska kunna leva på andras hårda arbete och möda.

Citat:
Ekonomisk rättvisa.

Det en man producerar det äger man. Ingen har rätt att utpressa någon annan under hot om våld.
Senast redigerad av hoernsten 2012-01-18 kl. 15:39.
Citera
2012-01-18, 15:44
Medlem
thegoodshepherds avatar
Empati är något individuellt. Har inget med stat att göra, rik eller fattig, tjock eller smal.......

Solidaritet är bra, om det sker frivilligt utan tvång.

Ekonomisk rättvisa uppkommer om marknaden sker på lika villkor. Det gör det inte så länge staten lägger sig i med regleringar, höga skatter och omfördelar pengar.
Citera
2012-01-18, 15:51
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Empati, Solidaritet och Ekonomisk rättvisa!

Dessa tre begrepp är inget som kommer att fungera i ett samhälle med en stor andel icke-vita. Bara vita människor är tillräckligt altruistiska och samtidigt intelligenta för att bygga upp ekonomiskt starka länder som samtidigt är starka folkstater med sociala skyddsnät för de som hamnar på efterkälken. Det är ingen slump att alla välfungerande välfärdsstater har varit vita, eller uppbyggda på vita idéer. Undantaget är väl eventuellt Japan.

Du inser väl att om man importerar människor från Irak, Somalia, Afghanistan, Mexiko, Sydafrika och Indien så kommer Sverige att för varje dag se mer och mer ut som just Irak, Somalia, Afghanistan, Mexiko, Sydafrika och Indien? Det är folk och raser som bygger upp nationer, stater, ekonomier och kulturer. Allt är sprunget ur vår biologi. Det är inte någon slump som har gjort så att alla negerländer är fattiga länder som fortfarande är kvar på apstadiet, eller att varenda land i Sydamerika har extrema nivåer av kriminalitet i form av gangsterkrig, mord, korruption o s v.
Citera
2012-01-18, 15:56
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:

Du får nog bryta ner i kontext vad du menar exakt.

Jag känner empati för min katt Yuffie, men jag känner ingen empati för pundaren som bröt sig in i min bil förrut. Vart lämnar det mig?
Citera
2012-01-18, 16:00
Medlem
Kan du precisera vad du menar med ekonomisk rättvisa?
Är det som Karl Marx uttryckte det :
Av var och en efter förmåga och åt var och en efter behov?

Jag tycker frågan om vad som är rättvist är högst befogad eftersom politiska grupperingar har gjort ordet till sitt och anser sig ha monopol på detta ords innebörd.
Citera
2012-01-18, 16:12
Medlem
Citat:

Johan!

Anser du verkligen det är förfall att Alliansregeringen lyckats att mer än halvera de enorma sjukvårdsköer som skapades under ledning av (S). I dessa sjukvårdsköer dog c:a 4000 människor varje år i väntan på den "rättvisa" vården. 4000 av de allra svagaste och mest utsatta dog varje år pga socialdemokratisk "rättvis" vårdpolitik.
Tusentals av dessa människor hade varit döda och begravda i dag om det inte vore för Alliansens omläggning av svensk sjukvård i kombination med den s.k. Sjukvårdsmiljarden. Hur kan du uppfatta detta som förfall.
Och hur kan ni socialdemokrater hävda att regeringen trampar på pensionärerna eftersom regeringen inte sänkt deras skatter ännu mer än vad de redan gjort vid tre tillfällen? Vi talar ju trots allt om den skattenivå ni själva införde och som ni då ansåg riktig.
Jag vill fråga dig detta eftersom jag uppfattat att ni socialdemokrater odlar en egen bild av verkligheten i många stycken.
Citera
2012-01-18, 20:35
Medlem
Jag tror att folk kände sig ganska så utmattade av S politiken och mycket hade inte blivit bättre på många år heller. Dessutom hade man till stor del svalt den borgerliga politiken och börjat med utförsäljningar, privatiseringar osv. Därför kändes steget inte så stort till Alliansen...
Citera
2012-01-18, 20:45
Medlem
Shivayas avatar
Citat:

Vad betyder ekonomisk rättvisa för dig? Den som inte har ska få av den som har? Jag är lågavlönad så det betyder väl att jag får pengar av dig i sann solidarisk anda?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in