2012-01-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Tro mig, LiTH är värre... Där vill lärarna på matematiska institutionen över huvud taget inte att studenterna skall lyckas...

Va? Ge mig en förklaring på det där

Ont
Jag hade:
Matte A - VG
B - G
C - G
D - G
E - G

Läser just nu till högskoleingenjör och har inga problem alls med matten. För nu är jag intresserad av matematik, det var jag inte förr. Gäller bara att ha fattat vad som gicks igenom på föreläsningen innan nästa kommer och det skadar inte att läsa om vad som ska gås igenom
Citera
2012-01-21, 23:29
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Det är också en jävla talang att kunna vara ambitiös. Den är nog mycket viktigare än talangen att vara talangfull.
Detta, 400 gånger om!

Tom folk på högskolan kan fälla kommentarer som "han har femmor i allt, för han pluggar till 19 varje dag from läsvecka 1". Det dom inte inser att dessa människor antagligen kan kursen 1000gg bättre 1 år senare än dom som panikpluggar in skiten under tentaveckan (däribland jag, måste jag tyvärr erkänna). Men att plugga mycket och plugga ofta är en uppvisning på självdisciplin som är sjukt imponerande imo. Det är lätt att plugga mycket i en vecka, en månad, tom två månader. Men flera läsår är det däremot en styrkedemonstration som heter duga.

Ungefär som talesättet:
Går det inte med våld, så går det med mer våld.
Citera
2012-01-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawyon

Ont
Jag hade:
Matte A - VG
B - G
C - G
D - G
E - G

Här kommer den:
Citat:
Läser just nu till högskoleingenjör
Citera
2012-01-22, 13:47
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Först och främst, så har de på Chalmers och KTH många fler uppgifter per tentamina, där de har en större andel av uppgifter av grundläggande typ (alltså sådana där man inte behöver tänka, utan bara komma ihåg någon liten regel). De har mycket oftare a),b),c)-uppgifter, som då delar upp uppgifterna i flera steg. Till sist så kan man få många fler poäng per tentamina där, vilket innebär att det är mycket lättare att få ett visst antal poäng på en uppgift.

Vid LiTH har vi endast fem till sju uppgifter, där varje uppgift ger 3 poäng. Här har vi sällan a),b),c)-uppdelade uppgifter, och inte mer än kanske första, ibland även andra uppgiften, är av grundläggande typ. Resterande uppgifter är alltid av längre och svårare typ. Sedan är det så gott som omöjligt att få poängavdrag på LiTH-tentor. Antingen får man 0 poäng på en uppgift, eller så får man 3 poäng. Själv har jag bla fått 0 poäng på annars perfekt lösta uppgifter av sådana idiotfel som att jag råkar skriva om ett minustecken till ett plustecken mitt i en uträkning.

Småfel, som i att man kansek har glömt ett dubbelstreck i R:et när man skriver "tillhör R (reella talmängden)", och ibland när de är generösa, gäller även rena räknefel (2*3 = 5) eller annat litet skitslarvfel, ger två poängs avdrag. Skitslarvfelen kan dock lika väl ge 3 poängs avdrag.

Hur man gör för att få endast 1 poängs avdrag har jag fortfarande, efter tre år, inte kommit på. Jag har aldrig själv varit med om det, och jag har aldrig sett en kompis få det. Kanske om man stavar fel i ett ord, eller glömma skriva "Svar: " i slutet... Här har jag dock en kompis som har fått 0 poäng av att ha glömt skriva "Svar:" i slutet...

Med andra ord, säg att du skriver en tenta, som har sju uppgifter:
Sjunde uppgift är av väldigt svår typ, så den kommer du inte riktigt fram till ett svar på (men du är nära).
Femte uppgiften är det någon liten detalj du har glömt hur man gör, så du kommer bara nästan fram till ett svar där.
Första uppgiften läser du en "1":a som en "7":a. Annars helt perfekt lösning och uträkning utan fel.
Tredje uppgiften tappade du bort ett minustecken på, men annars helt perfekt lösning och uträkning utan fel.
Andra och fjärde uppgiften löste du perfekt utan någon som helst fel.

Hur skulle nu en MAI-lärare vid LiTH bedöma din tenta? Han skulle ge dig:
0 + 3 + 1 + 3 + 0 + 0 = 7 poäng

Grattis, du kunde hela kursen, men av slarvfel etc blev du underkänd ändå!!!

Sedan alla jag har pratat med, som har bytt från Chalmers eller KTH till LiTH (däribland min bror) bekräftar att lärarna på MAI vid LiTH verkligen hatar sina studenter. Det roligaste var när jag hade en lärare i Elmag som precis hade bytt från KTH. Han var så oerhört förvånad över att studenterna satt kvar på den schemalagda elmag-lektionen mellan 3 och 5 på eftermiddagen. "På KTH åker alla hem senast vid tre/fyra" utbrast han

Kom precis ihåg en ännu roligare sak. En kompis till mig fick sänkt betyg i en mattekurs, därför att hon i en inlämningsuppgift hade sattit ett gem runt sina papper. "Det står tydligt i instruktionerna att papperna skall läggas i försättsbladet utan gem, plastfickor, häftstift eller liknande." svarade läraren.
Senast redigerad av bjornebarn 2012-01-22 kl. 13:55.
Citera
2012-01-22, 14:38
Medlem
Citat:
Vid LiTH har vi endast fem till sju uppgifter, där varje uppgift ger 3 poäng. Här har vi sällan a),b),c)-uppdelade uppgifter, och inte mer än kanske första, ibland även andra uppgiften, är av grundläggande typ. Resterande uppgifter är alltid av längre och svårare typ. Sedan är det så gott som omöjligt att få poängavdrag på LiTH-tentor. Antingen får man 0 poäng på en uppgift, eller så får man 3 poäng. Själv har jag bla fått 0 poäng på annars perfekt lösta uppgifter av sådana idiotfel som att jag råkar skriva om ett minustecken till ett plustecken mitt i en uträkning.

[[Massa mer om LiTH]]

Kom precis ihåg en ännu roligare sak. En kompis till mig fick sänkt betyg i en mattekurs, därför att hon i en inlämningsuppgift hade sattit ett gem runt sina papper. "Det står tydligt i instruktionerna att papperna skall läggas i försättsbladet utan gem, plastfickor, häftstift eller liknande." svarade läraren.
Jag har rättat många matematiktentor och om det där är sant så är det helt sjukt. Det låter inte seriöst.
Citera
2012-01-22, 15:56
Medlem
apanlapans avatar
Fanns det en kurs i "sluta göra slarvfel" så vorde den värd sin vikt i guld ute i "verkligheten". På LiTH finns det istället MAI, fast det bjornebarn beskriver låter mest som nåt en aspig postdoc skulle hålla på med. Annars kan man diskutera om en kurs ska ha ett konstant innehåll, och be studenter komma tillbaka nästa år om de inte är redo. Alternativet är att lära de studenter man har så mycket som möjligt. Det är tydligt att MAI väljer det första sättet.
Citera
2012-01-22, 15:57
Medlem
Citat:
Först och främst, så har de på Chalmers och KTH många fler uppgifter per tentamina, där de har en större andel av uppgifter av grundläggande typ (alltså sådana där man inte behöver tänka, utan bara komma ihåg någon liten regel). De har mycket oftare a),b),c)-uppgifter, som då delar upp uppgifterna i flera steg. Till sist så kan man få många fler poäng per tentamina där, vilket innebär att det är mycket lättare att få ett visst antal poäng på en uppgift.

Småfel, som i att man kansek har glömt ett dubbelstreck i R:et när man skriver "tillhör R (reella talmängden)", och ibland när de är generösa, gäller även rena räknefel (2*3 = 5) eller annat litet skitslarvfel, ger två poängs avdrag. Skitslarvfelen kan dock lika väl ge 3 poängs avdrag.

Hur man gör för att få endast 1 poängs avdrag har jag fortfarande, efter tre år, inte kommit på. Jag har aldrig själv varit med om det, och jag har aldrig sett en kompis få det. Kanske om man stavar fel i ett ord, eller glömma skriva "Svar: " i slutet... Här har jag dock en kompis som har fått 0 poäng av att ha glömt skriva "Svar:" i slutet...

Med andra ord, säg att du skriver en tenta, som har sju uppgifter:
Sjunde uppgift är av väldigt svår typ, så den kommer du inte riktigt fram till ett svar på (men du är nära).
Femte uppgiften är det någon liten detalj du har glömt hur man gör, så du kommer bara nästan fram till ett svar där.
Första uppgiften läser du en "1":a som en "7":a. Annars helt perfekt lösning och uträkning utan fel.
Tredje uppgiften tappade du bort ett minustecken på, men annars helt perfekt lösning och uträkning utan fel.
Andra och fjärde uppgiften löste du perfekt utan någon som helst fel.

Hur skulle nu en MAI-lärare vid LiTH bedöma din tenta? Han skulle ge dig:
0 + 3 + 1 + 3 + 0 + 0 = 7 poäng

Grattis, du kunde hela kursen, men av slarvfel etc blev du underkänd ändå!!!

Sedan alla jag har pratat med, som har bytt från Chalmers eller KTH till LiTH (däribland min bror) bekräftar att lärarna på MAI vid LiTH verkligen hatar sina studenter. Det roligaste var när jag hade en lärare i Elmag som precis hade bytt från KTH. Han var så oerhört förvånad över att studenterna satt kvar på den schemalagda elmag-lektionen mellan 3 och 5 på eftermiddagen. "På KTH åker alla hem senast vid tre/fyra" utbrast han

Jag läser vid LiTH och tycker du överdriver ganska så saftigt. Jag har vid flera tillfällen fått både 1 och 2 poäng på mattetentorna och de är absolut inte sådär hårda som att dra två poäng om man inte skriver dubbelstreck i R. Däremot kan ju ett tidigt teckenfel förstöra hela uppgiften och således ge noll poäng, men det är ju inte så konstigt.
Citera
2012-01-22, 16:32
Medlem
mathlcs avatar
Vill först påpeka att bjornebarn överdriver detta totalt.
På MAI på LiTH är de anställda sjukt duktiga. Jag har aldrig varit med om att jag fått en tenta jag inte känner vara rättvist rättad. Jag skriver visserligen korrekt matematik på tentorna vilket jag vet dom rättar ganska hårt på. Man kan t.ex. inte skriva <=> när det egentligen skulle vara => och förvänta sig få rätt.

Citat:
Tro mig, LiTH är värre... Där vill lärarna på matematiska institutionen över huvud taget inte att studenterna skall lyckas...

LiTH har SJUKT bra lärare i matematik. Just matematiklärarna på LiTH är de bästa jag någonsin haft och om det är något LiTH är bra på så är det just matematisk pedagogik samt en grymt bra matematikinstitution. Jag håller inte med dig för fem öre om att dom inte vill att man ska lyckas.

En av sakerna som gör matematiken svårare här är följande:
Analysen som ligger på 12hp på LiTH brukar ligga på 15hp på andra skolor även fast man ska hinna gå igenom lika mycket. På så sätt läser de på LiTH lite tuffare och mer på samma tidsintervall som de som pluggar på t.ex. LTH, UU eller annat.

På många andra högskolor får man t.ex. under analystentor använda L'Hopitals medan detta inte är tillåtet på analystentorna på LiTH. Bra eller dåligt? Ingen aning. Svårare? Ja. Jag kan tänka mig att det är fler liknande detaljer som gör matematiken på LiTH lite tuffare. Dock så mycket roligare!

Till TS: jag tror jag kommer ihåg all matematik från gymnasiet. Men detta pga att jag nyligen pluggat analys och lite andra småkurser. Tror dock jag redan glömt några bevis från analysen. Dock är det ju inte så svåra saker att räkna på så det tror jag inte jag skulle ha problem med idag.
Senast redigerad av mathlc 2012-01-22 kl. 16:51.
Citera
2012-01-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Dock har LiTH SJUKT bra lärare i matematik. Just matematiklärarna på LiTH är de bästa jag någonsin haft.
Några speciella du tänker på? Missförstå mig inte, alla jag har haft har varit bra, är bara nyfiken på vilka du menar.
Citat:
En av sakerna som gör matematiken svårare här är följande:
Analysen som ligger på 12hp på LiTH brukar ligga på 15hp på andra skolor även fast man ska hinna gå igenom lika mycket. På så sätt läser de på LiTH lite tuffare och mer på samma tidsintervall som de som pluggar på t.ex. LTH, UU eller annat.
Mjo det är sant, fast å andra sidan läser vi på LiTH flervariabelaalys 8hp + vektoranalys 4hp, vektoranalysen på många andra lärosäten helt och hållet ingår i flervariabelanalys 8 (eller liknande) hp. Antar att det går jämnt upp i slutändan.
Citat:

På många andra högskolor får man t.ex. under analystentor använda L'Hopitals medan detta inte är tillåtet på analystentorna på LiTH.

Jo, det får vi faktiskt. Dock lärs den ej ut, utan det är något man får ha lärt sig själv i så fall. En kompis fastnade på ett gränsvärde i envariabelanalys 1 och tog då till L'Hospital. Examinatorn kommenterade dock att det var viktigt att han hade skrivit ut att villkoren för satsen var uppfyllda, annars hade det såklart blivit 0p.
Citera
2012-01-22, 16:55
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Några speciella du tänker på? Missförstå mig inte, alla jag har haft har varit bra, är bara nyfiken på vilka du menar.

Jag tänker speciellt på Jesper Thorén i diskret matematik. Otroligt bra lärare och föreläsare.

Göran Bergqvist är också en bra föreläsare som jag dock inte haft någon personlig kontakt med.

Har även haft en sjukt bra matematiklärare på lektioner som jag inte kommer ihåg namnet på samt varit i kontakt med en-två doktorander som vetat vad dom hållit på med.

Har faktiskt inte träffat en enda dålig matematiklärare anställd på MAI.

Någon speciell du tänker på?

Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Jo, det får vi faktiskt. Dock lärs den ej ut, utan det är något man får ha lärt sig själv i så fall. En kompis fastnade på ett gränsvärde i envariabelanalys 1 och tog då till L'Hospital. Examinatorn kommenterade dock att det var viktigt att han hade skrivit ut att villkoren för satsen var uppfyllda, annars hade det såklart blivit 0p.

Dvs det är inte bara att slänga fram L'Hopital som det är på en del andra högskolor.
Citera
2012-01-22, 16:58
Medlem
dxdps avatar
Citat:
På många andra högskolor får man t.ex. under analystentor använda L'Hopitals medan detta inte är tillåtet på analystentorna på LiTH. Bra eller dåligt? Ingen aning. Svårare? Ja. Jag kan tänka mig att det är fler liknande detaljer som gör matematiken på LiTH lite tuffare. Dock så mycket roligare!

Jag har läst mina matematikkurser på UU och inte fått använda L'Hopital, jag frågade till och med explicit om det till föreläsare. Han svarade då bara något i stil med "Det ingår inte i kursen och det bevisas inte på föreläsning. Om du vill använda L'Hopital på tentamen så får du bevisa satsen också under tentamen, så länge du bevisar saker får du använda vad du vill."
Citera
2012-01-22, 17:00
Medlem
Citat:
Jag tänker speciellt på Jesper Thorén i diskret matematik. Otroligt bra lärare och föreläsare.

Göran Bergqvist är också en bra föreläsare som jag dock inte haft någon personlig kontakt med.

Har även haft en sjukt bra matematiklärare på lektioner som jag inte kommer ihåg namnet på samt varit i kontakt med en-två doktorander som vetat vad dom hållit på med.

Har faktiskt inte träffat en enda dålig matematiklärare anställd på MAI.

Någon speciell du tänker på?
Okey, Jesper Thorén har jag aldrig haft att göra med. Håller med om att Bergqvist är bra om än lite tråkig. Min personliga favorit är Lars Alexandersson, helt fenomenal. Göran Forsling var också bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in