Citat:
Ursprungligen postat av Rawyon
Va?

Ge mig en förklaring på det där
Först och främst, så har de på Chalmers och KTH många fler uppgifter per tentamina, där de har en större andel av uppgifter av grundläggande typ (alltså sådana där man inte behöver tänka, utan bara komma ihåg någon liten regel). De har mycket oftare a),b),c)-uppgifter, som då delar upp uppgifterna i flera steg. Till sist så kan man få många fler poäng per tentamina där, vilket innebär att det är mycket lättare att få ett visst antal poäng på en uppgift.
Vid LiTH har vi endast fem till sju uppgifter, där varje uppgift ger 3 poäng. Här har vi sällan a),b),c)-uppdelade uppgifter, och inte mer än kanske första, ibland även andra uppgiften, är av grundläggande typ. Resterande uppgifter är alltid av längre och svårare typ. Sedan är det så gott som omöjligt att få poängavdrag på LiTH-tentor. Antingen får man 0 poäng på en uppgift, eller så får man 3 poäng. Själv har jag bla fått 0 poäng på annars perfekt lösta uppgifter av sådana idiotfel som att jag råkar skriva om ett minustecken till ett plustecken mitt i en uträkning.
Småfel, som i att man kansek har glömt ett dubbelstreck i R:et när man skriver "tillhör R (reella talmängden)", och ibland när de är generösa, gäller även rena räknefel (2*3 = 5) eller annat litet skitslarvfel, ger två poängs avdrag. Skitslarvfelen kan dock lika väl ge 3 poängs avdrag.
Hur man gör för att få endast 1 poängs avdrag har jag fortfarande, efter tre år, inte kommit på. Jag har aldrig själv varit med om det, och jag har aldrig sett en kompis få det. Kanske om man stavar fel i ett ord, eller glömma skriva "Svar: " i slutet... Här har jag dock en kompis som har fått 0 poäng av att ha glömt skriva "Svar:" i slutet...
Med andra ord, säg att du skriver en tenta, som har sju uppgifter:
Sjunde uppgift är av väldigt svår typ, så den kommer du inte riktigt fram till ett svar på (men du är nära).
Femte uppgiften är det någon liten detalj du har glömt hur man gör, så du kommer bara nästan fram till ett svar där.
Första uppgiften läser du en "1":a som en "7":a. Annars helt perfekt lösning och uträkning utan fel.
Tredje uppgiften tappade du bort ett minustecken på, men annars helt perfekt lösning och uträkning utan fel.
Andra och fjärde uppgiften löste du perfekt utan någon som helst fel.
Hur skulle nu en MAI-lärare vid LiTH bedöma din tenta? Han skulle ge dig:
0 + 3 + 1 + 3 + 0 + 0 = 7 poäng
Grattis, du kunde hela kursen, men av slarvfel etc blev du underkänd ändå!!!
Sedan alla jag har pratat med, som har bytt från Chalmers eller KTH till LiTH (däribland min bror) bekräftar att lärarna på MAI vid LiTH verkligen hatar sina studenter. Det roligaste var när jag hade en lärare i Elmag som precis hade bytt från KTH. Han var så oerhört förvånad över att studenterna satt kvar på den schemalagda elmag-lektionen mellan 3 och 5 på eftermiddagen. "På KTH åker alla hem senast vid tre/fyra" utbrast han
Kom precis ihåg en ännu roligare sak. En kompis till mig fick sänkt betyg i en mattekurs, därför att hon i en inlämningsuppgift hade sattit ett gem runt sina papper. "Det står tydligt i instruktionerna att papperna skall läggas i försättsbladet utan gem, plastfickor, häftstift eller liknande." svarade läraren.