2012-01-18, 00:32
Medlem
Hej,

Jag har hållit på med webbdesign nu ett tag och hittills har jag köpt webbhotell.
Nu är det så att jag har fått en gammal sunkig dator gratis och därmed tänkte jag prova sätta upp en egen web server hemma.

Av det jag har läst på nätet behöver jag installera en server OS på den och det som är populärast är linux varianterna eftersom det finns många möjligheter med de samt att de är open source (gratis).

Har själv kollat runt lite på olika vps leverantörer osv för att se vad de erbjuder och de flesta har valfritt så man kan välja mellan: debian, ubuntu, centos, fedora, gentoo och freebsd.

Nu frågar jag er kunniga här på flashback vad ni tycker att jag borde köra på som en nybörjare när det gäller hantering av servrar. Jag är jätte intresserad av att lära mig mer om linxus baserade OS osv.

Några av er kommer fråga vad jag exakt tänkt använda servern till så jag listar de:
Installera Wordpress/Joomla php/mysql
Kunna använda mail IMAP
DNS server så jag kan sätta mina domäner mot min server

Detta är nog allt förutom att jag vill också ha något likt cPanel. Vet att det kostar så därför söker jag en gratis variant av det, så tar gärna tips på den fronten också.

Sedan undrar jag, hur svårt är det att ta hand om en egen server. Jag tänker naturligtvis på uppdateringar av applikationer, installera brandvägg och skydda servern helt enkelt och upprätthålla den?
Citera
2012-01-18, 00:37
Medlem
Kör Ubuntu och installera en LAMP-server (Linux, Apache, Mysql, PHP) där kan du köra wordpress/php.

Mailserver kan du normalt inte köra hemma då din smtp-port är stängd hos de flesta leverantörer.

Se till att lära dig skriva script för backuper med en gång och skjut in på det till "sen".
Citera
2012-01-18, 00:49
Medlem
Av alla distrubitioner du har nämnt så kan du köra det du önskar.. mitt tips är att börja med Debian eller Ubuntu. Debian kan man säga är en "nedstrippad" version av Ubuntu och bara innehåller det nödvändigaste, samt lite äldre paket, men då är det lite stabilare. Så Debian är fina saker.

Debian är ganska säkert från början. Som webserver kan du ju prova med Apache2 t.ex. _Användarnamn skriver att det inte brukar gå att köra mailservrar, vilket jag tycker är fel. Det går oftast sätta upp egen mail, men du måste routra via din ISP.

Om du kör Debian så är uppdatering och skydd för systemet enkelt. Bara köra "apt-get update && apt-get upgrade" för att kolla efter uppdateringar.. "apt-get install <paket>" för att installera något.

Så när du har nån dist installerad (jag rekommenderar Debian iaf), så är apache2, dovecot, mysql och postfix bra lösningar.

Hoppas det hjälpte lite.
Citera
2012-01-18, 07:56
Medlem
Ehfraims avatar
Förutom det exemplariska inlägget ovanför mig;
DNS - kör med bind9, relativt simpelt att konfigurera även för nybörjare. Köp en valfri domän hos ex. Binero, lägg in en DNS-post hos dem som talar om att www.dindomän.se finns på din publika IP-adress(http://whatismyipaddress.com/). Kör du med router får du gå in och portforward:a port 80 och 443 för HTTP/HTTPS till din servers IP-adress.

Var inte rädd för att fråga, det finns oerhört många kompetenta här i "Övriga operativsystem".
Citera
2012-01-18, 09:44
Medlem
ewallgs avatar
I fall du inte nödvändigtvis vill ha en linux-kernel så skulle jag rekommendera FreeBSD. Det är kompatibelt med linuxkod men jag tycker att det är lite smidigare att arbeta med.

Att installera mjukvara kan ta lite längre tid då portträdet (motsvariggeten till repository) innehåller källkod som du kompilerar själv. Det låter läskigt men det är en ganska enkel affär, man använde bara make install. Precis som apt-get install bara att det tar lite längre tid.

Sen har FreeBSD en mjukvara som heter IPFW som är en brandvägg med extra allt och är väldigt trevlig att arbeta med.
Citera
2012-01-18, 17:41
Medlem
echel0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googlah
Debian kan man säga är en "nedstrippad" version av Ubuntu
<ointressant>
Nej nej, Debian är grunden till Ubuntu, alltså blir det helt enkelt lite för fel att kalla Debian för strippat Ubuntu
</ointressant>

Citat:
Ursprungligen postat av Hugeprofit
Hej
Jag rekommenderar helt klart Debian. En Debian-server hemma var min första halvseriösa Linuxanvändning och det gick fint. Det är dessutom en riktigt stabil distribution som är lätt att använda.
Du kan kika på andra httpds än apache, nginx och lighttpd är intressanta de också.
Citera
2012-01-18, 22:30
Medlem
Tack så hemskt mycket för era svar, uppskattar det verkligen.

Har hittills installerat ubuntu server 11.10 och i själva installations fasen installerat LAMP samt OpenSSH.

Har också nu installerat shorewall samt följt en guide på nätet om hur man kan ge den regler för att det ska räcka.

Har också provat logga in via Putty och det fungerar fint fint och måste säga att det här är en ny värld för mig som är väldigt intressant och roligt.

Det jag nu har framför mig är att få denna server så likt en server som man hyr hos ett webbhotell. Dvs den ska ha en kontroll panel likt cPanel och den jag har hört mycket bra om är: http://www.ispconfig.org/
Vad tycker ni om den? Finns också http://www.webmin.com/index.html denna som jag hört bra om, men har de samma funktioner som matchar ungefär cPanel, dvs lägga till domäner, gå till phpmyadmin, ta bort databaser (mysql) enkelt och hela köret?

Sedan undrar jag, måste man också installera phpmyadmin separat eller följer det med LAMP?

Sedan måste jag väl installera DNS server och installera någon sort av mail server som finns listade här: https://help.ubuntu.com/11.10/server...-services.html
Fast frågan är vilken jag måste installera som är bra samt hur man sedan får det att fungera med imap, måste man installera något mer?

I slutändan har jag för mig att jag också behöver en ftp server?

Det blev många frågor men skulle vara jätte snällt om ni kunde svara på de Samtidigt undrar jag om jag ska köra installationerna i någon ordning eller spelar det ingen större roll, om det gör så tipsa i vilken ordning jag bör köra detta.

Sedan en sista fråga, om man nu inte vill köra någon kontroll panel osv, hur är det då man lägger till hemsidor manuellt? Till exempel en wordpress sida, jag har nämligen installerat och provat WAMP på min vanliga dator och man lägger till bara filerna i htdocs mappen och sedan via http://localhost sätter upp databasen i mysql.

Men nu när allt är kommandon så undrar jag hur det hela går till? Finns det något sätt man kan få överblick över allt (som en gui) och se filerna/mapparna och jobba så?

Nu räcker det med frågor för mig, tills vidare...

Tack i förväg!
Citera
2012-01-18, 23:14
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugeprofit
I slutändan har jag för mig att jag också behöver en ftp server?

Var många frågor, jag väljer att svara på en!

Du behöver ingen ftp server du kan köra allt via sftp som använder sshd.
De flesta ftp-klienter stödjer sftp.
Citera
2012-01-19, 01:30
Moderator
vhes avatar
Egen DNS-server lär du nog inte behöva, såvida du inte planerar att.. ja, vara en DNS-server :-) En DNS-klient (vilket borde vara vad du behöver) får du på köpet.

Sedan finns det inget krav på att installera saker i en viss ordning - så länge du håller dig till att installera från de normala paketarkiven kommer varje mjukvara du installerar dra med sig eventuella beroenden, så du skall inte behöva bekymra dig om det alls.

Kan tyvärr inte svara på hur wordpress beter sig - har aldrig hyst mycket kärlek till content management-system - men en usual suspect när det gäller webbsidor är att kika i /var/www och se om man får nån ordning på hur saker hänger ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in