2012-01-17, 20:31
Medlem
Utopia.s avatar
Började lusläsa lite på drugs-forum om 2-fa. Visst vet vi alla att RCs är pretty damn idiotiskt att stoppa i sig egentligen, men i just det här fallet tyckte jag att det var värt att starta en tråd på flashback.

http://www.drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=175262

4-fa, 2-fa och andra droger i samma kategori (jag kan inte riktigt kemin..) delar i princip samma molekylära struktur som Para-chloroamphetamine.

Citat:
Para-chloroamphetamine is used to selectively KILL (yes, kill) serotonin neurons in the brain in labs around the world. It is MUCH more toxic than MDMA or Amphetamine.

Read more: http://www.drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=175262#ixzz1jkHKYczO

Ett lite mindre dramatisk, men ändå oroväckande inlägg längre ner i tråden.

Citat:
Well, you are lucky in the sense that the rough (conservative) calculation shows that 4-CA equivalent toxicity would start in the 500mg to 1000mg and higher level of dosing, and the neurotoxicity threshold of 4-FA could be significantly higher. Most people are doing less than that.

But of course, neurotoxins are dose-dependent and exposure-dependent. Obviously 4-FA is not as toxic as MPTP otherwise we'd see 24 year olds with some wierd serotonin-version of Parkinsons. The risk is that this is something more subtle or something which is cumulative. You do not want to be the person who discovers that 4-FA is toxic after developing a daily habit for 10 years.

You will probably be fine if your use was moderate and short term. The brain has a remarkable ability to recover as long as it's damage control systems are not overwhelmed (as is the case with the more severe neurotoxins like MPTP).
Just stay off the 4-FA and related halogenated amphetamine crap. You are much safer with more conventional stimulants with proven track record and more reasonable (and known/studied) toxicity profiles.

So don't worry too much if you feel okay now; just stay away from it unless you are certain it's not toxic. I suspect it's toxic like its cousin 4-CA, that's why I'm warning people to avoid it. Hell even cocaine is safer.

Tänkte att det vore på sin plats med en tråd där vi kan diskutera risker och där folk kan berätta om upplevda bieffekter etc. Alltid bra att sånt görs i ett tidigt skede. Eftersom detta i viss mån gäller alla x-fa (Halogenerade amfetaminer) så tyckte jag att det passade med en egen tråd. Oavsett så tycker jag att sådana här diskussioner inte förjänar att tas i samma tråd där folk berättar om helgens äventyr och hur bänga dom var.

Update: Lite mer positiv läsning senare i samma tråd. http://www.drugs-forum.com/forum/showpost.php?p=1077166&postcount=34

Citat:
Still going over these, but Tech_House's assessment agrees with what I've found that these analogs may not be nearly as dangerous as the OP (änglisch för TS) originally proposed.
Senast redigerad av Utopia. 2012-01-17 kl. 20:42.
Citera
2012-01-17, 20:39
Medlem
Denoms avatar
Läsvärt! Någon granskande information om RCs överhuvudtaget är bättre än ingen alls. Om inte för denna information är det lättare att bortse från eventuell neurotoxicitet då många aldrig utgår från det värsta utan chansar på utan eftertanke.
Citera
2012-01-17, 20:42
Medlem
Mandic!s avatar
En bra tråd, läsvärt. Kan vara bra att tänka på om man brukar/tänkt bruka X-FA droger, och alla andra droger också iofs.
Citera
2012-01-17, 21:23
Medlem
Testade i veckan, bra vaket om man vill vara vaken, dåligt om man vill ha kick iv eller ogillar huvudvärk . Ska man knarka ska det vara med kärlek till substansen

Pundare är värda kvalite när vi stoppar i oss saker, jag dricker inte rödvin under 200kr/flaskan och annars bra E, prima vaket och som just nu, rent mephedrone (kräfta/krabba)
Citera
2012-01-18, 07:53
Medlem
Qidushs avatar
Nej, det där är inte läsvärt.

Här, en forumstråd där vetenskapliga källor redovisas och en annan slutsats nås: http://www.bluelight.ru/vb/threads/561454-Neurotoxicity-of-p-haloamphetamines
Citera
2012-01-18, 14:01
Medlem
GTI powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush

Här, en forumstråd där vetenskapliga källor redovisas och en annan slutsats nås: http://www.bluelight.ru/vb/threads/561454-Neurotoxicity-of-p-haloamphetamines

En eloge för bifogande av en oerhört intresseväckande länk. Väl värt att ta sig tid att läsa igenom materialet.

vad det anbelangar rc-marknaden så är det sunt förnuft, logik och varsamhet som är A och O. Akronymen rc står för forskningskemikalier och skall därmed hanteras med aktsamhet och betänklighet. Om man nu skulle underkasta sig ett beroende och missbruka någon rc på daglig basis under flera års tid så skulle jag nog vilja påstå att man får ta konsekvenserna av sitt agerande, om den aktuella kemikalieprodukten nu skulle ha potentiellt neurotoxiska egenskaper.
Citera
2012-01-18, 18:35
Medlem
Bongmons avatar
Citat:

Ok ja läste tråden, men är inte lika insatt i kemi och uppbyggnad som dessa personer. Men de kom allså fram till att det inte var så farligt med 2/3/4-fa?

Ja har brukat några gram 4-fa när det fanns, o brukar 2-fa några gånger/vecka nu..
Så är detta farligt eller inte?
Hur farligt är det?
Kan du jämnföra med en känd drog hur farligt det är?
Citera
2012-01-19, 22:59
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GTI power
En eloge för bifogande av en oerhört intresseväckande länk. Väl värt att ta sig tid att läsa igenom materialet.

vad det anbelangar rc-marknaden så är det sunt förnuft, logik och varsamhet som är A och O. Akronymen rc står för forskningskemikalier och skall därmed hanteras med aktsamhet och betänklighet. Om man nu skulle underkasta sig ett beroende och missbruka någon rc på daglig basis under flera års tid så skulle jag nog vilja påstå att man får ta konsekvenserna av sitt agerande, om den aktuella kemikalieprodukten nu skulle ha potentiellt neurotoxiska egenskaper.

Äsch. Det där var väl inget. Hade jag lagt ned en timme på att plocka ut det tiotal förekomster av flouroamfetaminer och relevanta SAR-analyser som finns i PubMed och SciFinder samt citerat något viktigt ur varje hade det varit en prestation värd beteckningen.

Men en del av vad som skrivs och länkas till där är synnerligen intressant och förklarande.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongmon
Ok ja läste tråden, men är inte lika insatt i kemi och uppbyggnad som dessa personer. Men de kom allså fram till att det inte var så farligt med 2/3/4-fa?

Ja har brukat några gram 4-fa när det fanns, o brukar 2-fa några gånger/vecka nu..
Så är detta farligt eller inte?
Hur farligt är det?
Kan du jämnföra med en känd drog hur farligt det är?

Du kan betrakta 2-FA som varandes i paritet med amfetamin, med förbehåll för okända bieffekter som rimligen inte kan förutsägas mot nuvarande forskningsläge.

Ett problem är att du tar flouroamfetaminerna som kemiskt rena preparat och alltså har mycket lättare för att gå upp i dos än med amfetamin, det är en riskfaktor värd att vara noggrann med. Så köp en våg om du inte redan har det.

Ta uppehåll från stimulanterna då och då. En sammanhängande månad eller två per år, några sammanhängande tre-fyra dagar per månad. Eller något sådant, du vet bättre vad som kan funka i ditt liv. Toleransen tar nämligen aslång tid på sig att gå tillbaka och slentriandosande av substanser aktiva i 2-10 milligramsområdet är väldigt lätt att sätta i sig rätt mycket av utan att det känns som mycket material. Jämför med tjack, där 0.2:an man tänkt snorta ju innehåller på sin höjd 40-50 milligram amfetamin (20-30 %; normalnivå är 15 %).

Men för att göra det glasklart; nej, 2-FA är inte en serotonergt riskabel substans och är betydligt mindre benäget än amfetamin att härja med serotoninets transportenzym eller andra serotonerga nervfunktioner. Faran ligger på annat håll, i blodtrycksförhållanden och överdoseringsrisken, bland annat.

Edit: Bongmon, om vad jag skrev är obegripligt för dig, hojta till så försöker jag förklara mig tydligare. Tog nyss lite dos och insåg i efterhand att jag inte granskat mitt svar till dig innan jag postade det. Istället för att göra det nu ska jag dricka lite rom, röka en cigarett och digga ett filmslut på kanal 6 medan bumsdoset färgar på.
Senast redigerad av Qidush 2012-01-19 kl. 23:01.
Citera
2012-01-19, 23:59
Medlem
Meth Freaks avatar
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0006295272903656

Citat:
Brain serotonin content of rats treated 6 hr earlier was markedly reduced by 4-chloroamphetamine, slightly reduced by 3-chloroamphetamine, and not changed by 2-chloroamphetamine or amphetamine. In rats pretreated with desmethylimipramine (DMI), the reduction of serotonin caused by 4-chloroamphetamine was unchanged, but 3-chloroamphetamine was now equally as effective as 4-chloroamphetamine; amphetamine still had no effect, and 2-chloroamphetamine caused a slight elevation of serotonin.

Efter att DMI(SSRI) administrerades var serotonin nivåerna till skillnad från alla de andra amfetaminerna i studien förhöjda, detta tyder på att 2-ca har en minimal inverkan på serotoninsystemet. Vad detta säger om 2-fas neurotoxicitet är självklart omöjligt att säga men om ämnet inte sticker ut från de övriga flouroamfetarminerna, (minskat serotoninutsläpp) är serotonintoxicitet inte någon större riskfaktor .
Citera
2012-01-20, 07:52
Medlem
Bongmons avatar
Citat:

Du kan betrakta 2-FA som varandes i paritet med amfetamin, med förbehåll för okända bieffekter som rimligen inte kan förutsägas mot nuvarande forskningsläge.

Ett problem är att du tar flouroamfetaminerna som kemiskt rena preparat och alltså har mycket lättare för att gå upp i dos än med amfetamin, det är en riskfaktor värd att vara noggrann med. Så köp en våg om du inte redan har det.

Ta uppehåll från stimulanterna då och då. En sammanhängande månad eller två per år, några sammanhängande tre-fyra dagar per månad. Eller något sådant, du vet bättre vad som kan funka i ditt liv. Toleransen tar nämligen aslång tid på sig att gå tillbaka och slentriandosande av substanser aktiva i 2-10 milligramsområdet är väldigt lätt att sätta i sig rätt mycket av utan att det känns som mycket material. Jämför med tjack, där 0.2:an man tänkt snorta ju innehåller på sin höjd 40-50 milligram amfetamin (20-30 %; normalnivå är 15 %).

Men för att göra det glasklart; nej, 2-FA är inte en serotonergt riskabel substans och är betydligt mindre benäget än amfetamin att härja med serotoninets transportenzym eller andra serotonerga nervfunktioner. Faran ligger på annat håll, i blodtrycksförhållanden och överdoseringsrisken, bland annat.

Edit: Bongmon, om vad jag skrev är obegripligt för dig, hojta till så försöker jag förklara mig tydligare. Tog nyss lite dos och insåg i efterhand att jag inte granskat mitt svar till dig innan jag postade det. Istället för att göra det nu ska jag dricka lite rom, röka en cigarett och digga ett filmslut på kanal 6 medan bumsdoset färgar på.

Nån raketforskare är ja inte, men detdär hängde ja med i
Brukar köra 100mg linor på 2-fa, men bara köra en lina/dag, kanske 2 om det är fest. Blandar med etylfenidat på fest med. Men nu är det slut i min 2g påse ja köpte för ca 1-2veckor sen (0,5g har bytts bort mot mer än ja betalade ) o ja tänker nog inte köpa så mycket mer av denna substans.
Citera
2012-01-20, 08:24
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongmon
Nån raketforskare är ja inte, men detdär hängde ja med i
Brukar köra 100mg linor på 2-fa, men bara köra en lina/dag, kanske 2 om det är fest. Blandar med etylfenidat på fest med. Men nu är det slut i min 2g påse ja köpte för ca 1-2veckor sen (0,5g har bytts bort mot mer än ja betalade ) o ja tänker nog inte köpa så mycket mer av denna substans.

Det var inte så jag menade, utan snarare insåg jag att vad jag skrivit kanske var helsörjigt formulerat eller tematiskt virrigt till den grad att läsning hindrades betydligt. Vilket jag uppenbarligen var ointresserad av att ägna tid åt att kontrollera och korrigera i sådant fall, dessutom.

Eventuellt kan det komma en allmän prishöjning framöver, när det är riktigt många som ramlat över att 2-FA är en lite kortare och i vissa avseenden säkrare tillika tråkigare amfetaminkopia. Att du gick med vinst i ditt handhavande av en mängd av substansen kan vara ett tecken på utvecklingstendensen, om det inte var en intern kompishistoria eller något bedrägligt som drev upp värdet till avkastningsgivande nivåer. Även om den är grym för att vara en RC-produkt uppfattar jag själv huvudvärksrisken och den sannolikt ganska rejäla belastningen på hjärtat och kroppen i övrigt som hälsoskäl för att fortsatt välja amfetaminet istället. Trots kriminaliseringen. Trots priset.
Citera
2012-01-20, 08:42
Medlem
Bongmons avatar
Citat:
Det var inte så jag menade, utan snarare insåg jag att vad jag skrivit kanske var helsörjigt formulerat eller tematiskt virrigt till den grad att läsning hindrades betydligt. Vilket jag uppenbarligen var ointresserad av att ägna tid åt att kontrollera och korrigera i sådant fall, dessutom.

Eventuellt kan det komma en allmän prishöjning framöver, när det är riktigt många som ramlat över att 2-FA är en lite kortare och i vissa avseenden säkrare tillika tråkigare amfetaminkopia. Att du gick med vinst i ditt handhavande av en mängd av substansen kan vara ett tecken på utvecklingstendensen, om det inte var en intern kompishistoria eller något bedrägligt som drev upp värdet till avkastningsgivande nivåer. Även om den är grym för att vara en RC-produkt uppfattar jag själv huvudvärksrisken och den sannolikt ganska rejäla belastningen på hjärtat och kroppen i övrigt som hälsoskäl för att fortsatt välja amfetaminet istället. Trots kriminaliseringen. Trots priset.

Jo folk betalar bra för denna. Samma med etylfenidat, här går det för bra mycket pengar ("känner folk" som säljer det vidare för löjliga priser på hemmaplan, typ "det är som amfetamin utan AT och lika starkt, 350kr".. O det är bättre än det mesta av vårt värmländska gatutjack)..
Ja gillar inte CS nå vidare pga att man får AT efter varje rus, men 2-fa finns det risk att ja fastnar i eftersom ja inte har märkt av en enda bieffekt eller AT. Totalt har ja dragit i mig 5,5g av detta själv.
Ja tyckte det var lättare att läsa din "oformulerade" text än annat du skriver, ja är ganska oformulerad i hela mitt sätt att prata/skriva/tänka så det blev enklare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in