2012-01-17, 20:24
Medlem
Min lärare bad mig att öva på problemlösningar för att höja mig i mattematik 1 på gymnasiet. Men jag förstår inte riktigt vad hon menar och hon är ingen person man ber om hjälp direkt.. Så vad är era bästa tips för att lösa svårare grader av problemlösningar? Har ni några strategier som alltid fungerar?
Citera
2012-01-17, 20:37
Bannlyst
hon menar att du inte direkt får en ekvation du ska lösa utan du får ett problem som du själv ska lösa med matematik och ställa upp ekvationen eller ekvationerna
Citera
2012-01-17, 20:42
Medlem
apanlapans avatar
Det är nån hjälte som lagt upp hela Polyas "How to solve it" i svensk översättning:
http://www.kevius.com/polya/

Du kan läsa boken men också göra problem från appendix. Till exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av Polya
1. En björn utgår från punkten P och vandrar en kilometer rakt söderut. Sedan ändrar han riktning och vandrar en kilometer rakt österut. Därefter tar han av till vänster och vandrar en kilometer rakt norrut, varefter han anländer till samma punkt P som han utgick ifrån. Vad har björnen för färg?

Citat:
Ursprungligen postat av Polya
6. En regelbunden sexhörning och en punkt i dess plan är givna. Dra en rät linje genom den givna punkten som delar sexhörningen i två delar med lika stod yta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in