2012-01-17, 19:02
Medlem
Tjenare. Jag köpte mig för ca ett år sedan ett par nya längdskidor. Dom går bra att åka med och glider rätt bra... men det dåliga är att jag inte får något fäste i uppförsbackar när jag åkt en stund. Det är som att vallan åkt bort. Jag väger nog lite mer än rekommenderat för skidorna, men det är inte mycket. Sen är jag ju inte bäst på det hela med vallning heller... men är det någon som vet vad felet kan vara och kanske ge tips på vad som jag kan bättra eftersom det glider så pass bra åt fel håll

tack på förväg

/ nybörjare på längdskidor
Citera
2012-01-17, 19:29
Medlem
Vänd på skidorna
Citera
2012-01-17, 19:36
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addii11
Tjenare. Jag köpte mig för ca ett år sedan ett par nya längdskidor. Dom går bra att åka med och glider rätt bra... men det dåliga är att jag inte får något fäste i uppförsbackar när jag åkt en stund. Det är som att vallan åkt bort. Jag väger nog lite mer än rekommenderat för skidorna, men det är inte mycket. Sen är jag ju inte bäst på det hela med vallning heller... men är det någon som vet vad felet kan vara och kanske ge tips på vad som jag kan bättra eftersom det glider så pass bra åt fel håll

tack på förväg

/ nybörjare på längdskidor

Det var en bit om valla i vinterstudion i helgen. Kika på det: http://svtplay.se/v/2676484/vinterstudion/hela_anders_blomquists_vallaskola?sb,k169957,1,f,-1

Annars är väl det vanligaste felet att man lägger för tjocka och för få lager burkvalla. Lägg tunna lager, korka mellan varje, och var inte rädd för att lägga många (upp mot 8-10 om så krävs), men på de sista lagren kan du jobba dig inåt lite och inte lägga alla lager ända ut till markeringarna för spannet. Färre men tjockare lager slits bort mycket snabbare.

Edit: Och kör utan stavar för att träna tekniken (kan ju ha dem på, men kör utan att ta hjälp av dem). Chefövning!
Senast redigerad av ZRyden 2012-01-17 kl. 19:53.
Citera
2012-01-17, 19:49
Medlem
cyberkalles avatar
Köp vallatejp det är nog bäst och framför allt enklast för om man är nybörjare.
Citera
2012-01-18, 00:22
Medlem
Jag har inte själv provat tejp, men vad jag har läst fungerar det bra för träning i de flesta förhållanden. Om du burkvallar, se som sagt till att inte ha för tjocka lager. Plogar du i nedförsbackar? Då kan vallan slitas bort snabbt. Det kanske även är så att du blir trött och därför inte orkar trycka ner fästzonen ordentligt? Åh, vad jag längtar efter snö ...
Citera
2012-01-18, 00:29
Medlem
Ok tack för svaren! Ska nog göra som Zryden säger och testa valla lite bättre, funkar det inte får det bli tejp... och i värsta fall testar jag väll att vända på skidorna...
Citera
2012-01-18, 00:57
Medlem
Ostrobothnias avatar
Eller så kör du vallningsfria skidor, om du inte är så kräsen med glidet. Inte att förväxla med ruggade tävlingsskidor alltså.

tex. http://peltonenski.fi/2011_2012/en/nanogrip.html
Citera
2012-01-18, 09:49
Medlem
Ett tips är att titta på denna produkt: pekka grip coating ( googla )
Blir nog en succe nu i början på mars när V-loppet går.
// L
Citera
2012-01-18, 10:03
Medlem
Köp inte vallningsfrria!

Jag tycker att du ska ge det ett sista försök genom att ta bort den gamla vallan helt. Sen börjar du med att dra ett sandpapper några gånger under hela fästzonen. Sedan lägger du ett lager grön valla (ca -10 - -30) och värmer in det med strykjärn eller varmluftspistol. Låt kallna och sedan följer du rådet ovanför och lägger många tunna lager valla, förslagsvis blå/ blå extra.

Efter du gjort detta en gång så fyller du bara på med ett-två lager blått om det är några minusgrader, eller någon lila vid någon enstaka minusgrad. Det ska vara enkelt att valla så man inte hoppar över ett fint skidpass pga vallning.

Lycka till!
Citera
2012-01-18, 15:00
Medlem
ZRydens avatar
Ytterligare en vallavideo. Denna med Gunde Svan

http://www.youtube.com/watch?v=Qe-iFJZMx8E&feature=related¨

Eller med dottern om nu det skulle passa bättre:

http://www.youtube.com/watch?v=_VjzWgd85Qo&feature=related
Citera
2012-01-18, 19:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Eller så kör du vallningsfria skidor, om du inte är så kräsen med glidet. Inte att förväxla med ruggade tävlingsskidor alltså.

tex. http://peltonenski.fi/2011_2012/en/nanogrip.html

Vallningsfria ska endast användas för den som avser sig en "promenad" på skidor. Glidet är alltid cirka 20 % sämre än den sämst seriöst vallade glidskidan.
Citera
2012-01-18, 20:37
Medlem
Ustyugov2s avatar
Jag varken sandpapprar, lägger grundvallor eller värmer in någon valla. "Strör" bara ut lite från burken och klossar ner det (gör detta tre till fyra gånger oftast), funkar jättebra för mig.

Men jag har några frågor:

Blir det ingen inverkan på glidet om man lägger så många lager som upp emot tio som Gunde nämner?

Om man ska rugga upp ytan, måste man sickla bort all valla innan? Har köpt något flytande medel för detta men vet ej hur man använder det.

Om jag skulle vilja åka lite längre, två-tre mil, hur gör man då för att vallan ska hålla? Kanske då det är dags för lite mer seriös vallning.

P.S. Zryden: Finns det någon aspekt av vintersportvärlden som du inte bemästrar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in