2012-01-17, 16:41
Medlem
Hej,

Jag letar efter en dator liknande en iPad, men den skall ha Windows-plattform.

Enda kraven är touchscreen, minst en USB-port och får inte kosta för många tusenlappar.
Skall användas till att styra ljus för ett band vid live-framträdanden, detta sätter inga stora krav på prestanda.

Mvh. Robin
Citera
2012-01-17, 16:49
Medlem
Bonnatorps avatar
Du borde nog hålla dig till iPad med tanke på trådrubriken
Jag har tyvärr ingen aning om vilka surf/läsplattor som stödjer Windows, det enda jag vet är att de enda individerna med legitima skäl att ha en surf/läsplatta är kommunalarbetare, hipsters, psykologer (mycket mer ekologiskt att sitta och rita snusk på den än i anteckningsblock) och rika människor. Alla andra blir bara töntiga av det.
Citera
2012-01-17, 17:04
Medlem
Med all respekt - Om du fortfarande inte förstår, efter mina 2 inlägg detta inräknat, så har jag en mamma som arbetar på en förskola som kanske lite mer pedagogiskt kan förklara för dig att jag letar efter en produkt som LIKNAR en iPad, inte en iPad tillverkad av Apple med deras operativsystem.

Programmet som används för att styra ljusriggen är Windows-baserat, av den anledningen måste det vara Windows. Jag letar inte efter en surfplatta eller en läsplatta.
Citera
2012-01-17, 17:12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Med all respekt - Om du fortfarande inte förstår, efter mina 2 inlägg detta inräknat, så har jag en mamma som arbetar på en förskola som kanske lite mer pedagogiskt kan förklara för dig att jag letar efter en produkt som LIKNAR en iPad, inte en iPad tillverkad av Apple med deras operativsystem.

Programmet som används för att styra ljusriggen är Windows-baserat, av den anledningen måste det vara Windows. Jag letar inte efter en surfplatta eller en läsplatta.

Fast nu är det ju så att en iPad är en surfplatta eller tablet som det också kallas.

Förstår jag dig rätt om du behöver den som en sorts fjärrkontroll? Det spelar ingen roll att programmet som ska fjärrstyras är Windowsbaserat. Jag vet inte hur det ser ut hos Apple men surfplattor som kör Android har så kallade fjärrstyrningsprogram för att styra en dator från sin platta.
Citera
2012-01-17, 17:17
Medlem
Okej, ja det har du rätt i. Jag menar att den skall vara utformad på ungefär samma sätt, funktionsmässigt letar jag efter en laptop, men jag vill att den skall vara utformad som en iPad med touchscreen.

Just nu använder vi en dator med en touchscreen kopplad till den, det tar extra tid att koppla upp en laptop och en extern touchscreen, vi vill ha en allt-i-ett lösning.

Kanske låter löjligt, men med 150-200 spelningar per år och varje gång behöva rigga upp ljud- och ljusutrustning så vill vi eliminera all extra uppkoppling och den tid det medför.

Vi använder alltså datorn för att:
-Ta in en signal via touchpad
-Skicka en DMX-signal via externt DMX-interface till ljusriggen vilket ljusprogram som skall visas
Citera
2012-01-17, 17:22
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson

Varför inte? Surfplattor uppfyller alla dina krav.
Enda problemet är ju programkompabilitet, om mjukvaran endast är utvecklad för Windows under x86(/64)-arkitektur så måste du nog tyvärr hitta dig en laptop med touchscreen och då flyger nog tusenlapparna.

Men om du kan exekvera koden på tex en ARM-CPU så borde du ju kunna köpa dig en lite billigare MS tablet (om de ens finns än, det har jag faktiskt ingen koll på om jag ska vara ärlig).
Citera
2012-01-17, 17:31
Medlem
Klart att det finns surfplattor med Windows. Sök på t.ex Dustin. Men du får nog räkna med att betala en 7-8 tusenlappar om du vill ha detta. Vad du sen får för dessa tusenlappar i funktionalitet och stabilitet vill jag inte uttala mig om.
Citera
2012-01-17, 18:19
Medlem
Tackar för de svar jag fått hittills!

Jag har hittat en platta som verkar intressant, men hittar tyvärr inga priser på den.

http://www.quaduro.com/en/gb/products/src.php?id=6

Tar tacksamt emot tips på liknande produkter!
Citera
2012-01-17, 23:23
Medlem
http://content.dell.com/us/en/gen/d/campaigns/tablet-pc

Finns i .se också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in