Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2012-01-17, 14:32
Medlem
hlemmurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Låter ungefär som att säga "Javisst får du uttala dig om vad du vill, men eftersom du tycker fel så får du göra det i skjulet där borta så att ingen hör dig".
Poängen med yttrandefrihet är att alla, oavsett hur korkade de är eller hur fel du tycker att de har får rätt att yttra sig. Det enda like/dislike system bidrar med är att skapa klubbar för inbördes beundran, och sådana finns det redan gott om på nätet.

Exemplifiera varför det skulle vara klubbar för inbördes beundran? Och varför skulle ett voteringssystem inskränka yttrandefriheten?
Citera
2012-01-17, 14:42
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hlemmur
Exemplifiera varför det skulle vara klubbar för inbördes beundran? Och varför skulle ett voteringssystem inskränka yttrandefriheten?

För att användare då skulle rösta mot åsikter, och inte bara mot dåliga "+1" inlägg. Därför skulle det inte vara yttrandefrihet då t.ex vänstersympatisörer inte skulle få sina inlägg visade i NS forumet, NS-folk skulle t.ex inte kunna uttrycka sina åsikter i rödingforat, alla pedofiler skulle få sina inlägg bortröstade i alla trådar osv.

Därför skulle inte yttrandefrihet gälla om användare skulle kunna rösta om vilka inlägg som skulle synas.

Tror du t.ex att SD-kritiker eller Invandrarvurmare skulle få ha några inlägg kvar i I&I (Nu besöker jag sällan I&I men efter den lilla tid jag lagt där inne, så verkar de flesta vara Judekramare i form av SD-anhängare där inne).
Citera
2012-01-17, 15:05
Medlem
elefantbajs2100s avatar
Tycker Flashback redan är användarvänligt som det är. Men såklart har man sin egen personliga "dröm" om hur sidan hade kunnat bli bättre.

Jag tycker att alla trådar med fler än ca 500 svar borde få en sammanfattning och en "follow-up sammanfattning" efter 1000 svar o.s.v om det är en tråd som ligger under Heta ämnen en längre tid. det är en tråd som är behov av det för att en nykommen läsare sak kunna ta del av diskussionen utan att ställa onödiga frågor eller behöva läsa genom mängder av svar.
Citera
2012-01-17, 17:17
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Reddits voteringssystem ger mig precis lika mycket rättighet att uttala mig som det ger dig. Jag ser det mer som en form av internetbaserad direktdemokrati, vilket jag tror vara klart gångbart i ett upplyst samhälle

Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Låter ungefär som att säga "Javisst får du uttala dig om vad du vill, men eftersom du tycker fel så får du göra det i skjulet där borta så att ingen hör dig".
Poängen med yttrandefrihet är att alla, oavsett hur korkade de är eller hur fel du tycker att de har får rätt att yttra sig. Det enda like/dislike system bidrar med är att skapa klubbar för inbördes beundran, och sådana finns det redan gott om på nätet.

Sunner said it.

Alla ska ha rätten att uttrycka sig om sina åsikter så länge dom gör det i rätt tråd för att inte skapa kaos.
Citera
2012-01-17, 17:31
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Om du har hängt på reddit i en veckas tid så kommer du ogärna gå tillbaka till systemet som finns här på flashback. Reddits uppröstningssystem gör upplevelsen mycket bättre/roligare/enklare samt blir det mycket mycket mer lättöverskådligt. Jag känner personligen att jag prioririterar det bättre än den kronologiska ordningen..

För den som är nyfiken så existerar det en sverige-subreddit: http://www.reddit.com/r/sweden
Ja du det där talar ju inte till förslagets fördel om man säger så.
Den kronologiska ordningen är och ska vara orubblig.
Citera
2012-01-17, 19:03
Medlem
Offsures avatar
Jag tror inte att hlemmur insett vad Flashback är, och vad Reddit är. Flashback är ett diskussionsforum som här och där länkar till andra sidor, Reddit är en länksamlare som här och där har diskussion.

Systemet är byggt för ett helt annat ändamål, och är undermåligt för diskussion enligt vad som skrivits tidigare i tråden.
Citera
2012-01-17, 21:31
Medlem
refrs avatar
Håller med TS att t ex ha ett forums form som reddit, men tror ej det skulle funka med rankingen.

Idag är det i mitt tycke alldeles för mycket kuk-längds mätningar som tar plats på den som kan lägga den roligaste/klyftigaste onelinern. Så ofta att det i många fall klottrar ner trådar och ibland de'railar tråden.

Dock så skulle jag gärna se funktionen där nästa sida fortsätter laddas up när man har nått botten, samtidigt som det finns val för att hamna på t ex sida 7.

Om vi skulle ha ett ranking system så skulle ännu fler personer börja kukmäta och vara klyftiga medans det dom tillför trådens diskussion är näst intill ingenting.

Det finns en humor-forum del för en anledning.
Citera
2012-01-17, 23:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Jag tror inte att hlemmur insett vad Flashback är, och vad Reddit är. Flashback är ett diskussionsforum som här och där länkar till andra sidor, Reddit är en länksamlare som här och där har diskussion.

Systemet är byggt för ett helt annat ändamål, och är undermåligt för diskussion enligt vad som skrivits tidigare i tråden.

Väl uttryckt. Det sammanfattar bra dom skillnader som finns.
Citera
2012-03-17, 18:54
Medlem
Run3s avatar
Tråden är visserligen ett par månader gammal. Men ang. att autoladda nästa sida så finns det addons till iaf Firefox som fixar det. AutoPager kör jag med, och det fungerar verkar fungera kanon på alla sidor på nätet: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/autopager/
Citera
2012-03-17, 19:39
Medlem
Robss avatar
Skulle man göra som facebook, att sidan skulle expanderas skulle det nog bli väldigt krångligt, både för användarna och för mods.

Man gillar att länka saker, vi länkar trådar, vi länkar till inlägg och till olika sidor i trådar osv. På facebook däremot så länkar du i princip bara bilder, allt annat delar du som syns i din logg.

Ska jag länka en intressant diskussion, då räcker de inte bara med att jag länkar till "flashback.org", som man skulle få göra med facebook såsom det är uppbyggt nu.

Ett votering system skulle nog sätta käppar i hjulet för yttrandefriheten, skriver någon att denne gillar barnporr som inte är socialt accepterat i dagens samhälle och som många tycker är sjuka, så skulle denne person nog få dåliga röster och inlägget hamna i något mörkt hörn som ingen tror är intressant.

Användarnas frihet att säga att dom petar i näsan, runkar bulle, håller på med barnporr eller agerar lönnmördare på nätterna ska dom få säga, tycka om dom vill och göra sig hörda, dessvärre blir du inte särskilt hörd med ett voteringssystem. Även min frihet att tycka att detta är ett dåligt förslag skulle påverkas negativt av de som tycker att detta är ett bra förslag.
Senast redigerad av Robs 2012-03-17 kl. 19:41.
Citera
2012-04-02, 14:59
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3v
Det med att rösta upp svar på frågor och sånt tycker jag är en fruktansvärt bra idé. Skulle få flera att stanna på flashback istället för att hänga på reddit och andra forum. Gör en "vote-knapp"!
Reddit är en patetisk popularitetstävling, alla strävar ständigt att få så många up-votes som möjligt. Du hittar någon riktig diskussion på subreddits med mer än 100 användare.

Låt de som vill hora efter uppmärksamhet och circlejerka med andra "hippa" användare gå till reddit bara. Det finns nog med idioter här.
Senast redigerad av Sigma:R 2012-04-02 kl. 15:02.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in