Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-17, 13:09
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hlemmur
Varför inte?

Det funkar hur bra som helst här: http://www.reddit.com/r/politics

Jag tror även att det hade kunnat filtrera ut en del SD-anhängare pga: 1 mans sunda åsikt => 1000 inavlade människors rasistiska svammel ....

Då tycker jag att du kan dra till reddit och stanna där.

På Flashback så ska alla komma till tals, även de med åsikter som du (eller jag) avskyr.

Är det inlägg som är OffTopic, så går det att rapportera dessa så tar en moderator bort detta, men även åsikter som för dig är "inavlat rasistiskt svammel" ska få komma till tals.

Så, iväg med dig till reddit där ryggdunkeri avgör vilka inlägg som visas och kom inte tillbaka till Flashback där vi värderar yttrandefrihet för alla, även invandrarkramare vars vänsterifloskler gör mig spyfärdig får komma till tals.
Citera
2012-01-17, 13:15
Bannlyst
En +1/-1 knapp hade varit perfekt, då hade man ju hittat alla guldkorn i flashbacks underbara trådar direkt och allt skräp och spam sållas bort.

Vad jag också saknar är en ruta som visar "användare 1 har citerat ditt inlägg" eller liknande.

Flashback må vara gammalt och utdaterat men det är ändå ett väldigt mycket bättre forum än alla de andra.
Citera
2012-01-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lontarus
En +1/-1 knapp hade varit perfekt, då hade man ju hittat alla guldkorn i flashbacks underbara trådar direkt och allt skräp och spam sållas bort.

Vad jag också saknar är en ruta som visar "användare 1 har citerat ditt inlägg" eller liknande.

Flashback må vara gammalt och utdaterat men det är ändå ett väldigt mycket bättre forum än alla de andra.
Jag tror inte alls på en sådan knapp. Det enda positiva med den är att man kanske skulle slippa alla +1-oneliners.

Har du förresten testat att hålla muspekaren över verktygsikonen högst upp och välja "citerade inlägg"?
Citera
2012-01-17, 13:33
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Varför inte?

Det funkar hur bra som helst här: http://www.reddit.com/r/politics

Jag tror även att det hade kunnat filtrera ut en del SD-anhängare pga: 1 mans sunda åsikt => 1000 inavlade människors rasistiska svammel ....

Fast vad ger dig rätten att se vilka inlägg som är rätt/fel?

OnT: Hellre läsa hela tråden och få med allt än att bli blir som facebook (typ) för det kan missbrukas en hel del.

Vad jag dock skulle vilja se är om någon har citerat en annan flera trådar bort så ska man kunna klicka på en länk/knapp för att komma till det inlägg som någon citerat, ursäkta stavfel osv men skriver på mobil.
Citera
2012-01-17, 13:35
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Jag är knappt på fb längre. Anledningen är själva trådformen. Kommer man in i en tråd som redan har 25 sidor svar så har jag en hel eftermidag framför mig om jag vill ha klarhet i tråden. Och efter jag läst varje sida måste jag trycka på den lilla lilla next eller sid2 knappen. (Varför inte göra som facebook där iallafall, där sidan expanderas när man når botten?)

Ta en sida som reddit som motsats. Kommer jag in i en tråd som har existerat i 20 timmar och har 5000 svar så kvittar det helt enkelt, för det mest relevanta har röstats upp och visas på första sidan. Detta gäller även 'populära trådar'; samtliga syns direkt när man går in på reddit. Så löjligt bra att det inte är klokt.

Det är lite som gammelmedia vs nymedia... Dags att hänga med

Personligen avskyr jag det förfarandet.
Visst kan vissa trådar, spec. i ABoK bli jobbig, ett ex. nu är väl Arboga-tråden, när man väljer att diskutera ögonfärg och genetik samt portnummer i xxx antal inlägg. Men det är bara att scrolla sig igenom alt. anmäla för OT.
Citera
2012-01-17, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Personligen avskyr jag det förfarandet.
Visst kan vissa trådar, spec. i ABoK bli jobbig, ett ex. nu är väl Arboga-tråden, när man väljer att diskutera ögonfärg och genetik samt portnummer i xxx antal inlägg. Men det är bara att scrolla sig igenom alt. anmäla för OT.
Exakt, och sedan är det ju skönt att kunna länka till en specifik sida i en tråd.
Citera
2012-01-17, 13:56
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Du har ändå en poäng TS, att extremt långa trådar än lönlösa att ge sig in i. Detta tycker även alla andra, med resultatet att samma saker skrivs om och om igen för att ingen orkar läsa igenom att 1000-tals inlägg.

Vet dock ej om ett voteringssystem är den bästa lösningen, hade nog varit bättre med kontinuerlig uppdatering av första inlägget med vad tråden kommit fram till, även om detta innebär mycket jobb.

Att hävda att det inte finns något problem är fel.
Citera
2012-01-17, 14:07
Medlem
hlemmurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Du har ändå en poäng TS, att extremt långa trådar än lönlösa att ge sig in i. Detta tycker även alla andra, med resultatet att samma saker skrivs om och om igen för att ingen orkar läsa igenom att 1000-tals inlägg.

Vet dock ej om ett voteringssystem är den bästa lösningen, hade nog varit bättre med kontinuerlig uppdatering av första inlägget med vad tråden kommit fram till, även om detta innebär mycket jobb.

Att hävda att det inte finns något problem är fel.

Precis. Ja det är ju öppet för diskussion vad som är det mest lämpliga alternativet...

Kan ta ett exempel från reddit som jag tycker visar på att voteringssystemet funkar: "Vad har vi för rättigheter när en polis vill prata med oss? " är ämnet.
http://www.reddit.com/r/sweden/comments/oehf8/vad_har_vi_f%C3%B6r_r%C3%A4ttigheter_n%C3%A4r_en_p olis_vill/

Istället för att behöva traggla sig igenom 10 sidor och vara överdrivet källkritisk som jag känner att jag behöver vara på flashback, så har användarna helt sonika röstat fram det svar som alla användare finner är lämpligast. Självklart hade jag kunnat få svar på frågan på flashback också, men att hitta postaren som sitter inne på kunskaperna om ämnet kan ta tid
Citera
2012-01-17, 14:16
Medlem
hlemmurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Fast vad ger dig rätten att se vilka inlägg som är rätt/fel?

OnT: Hellre läsa hela tråden och få med allt än att bli blir som facebook (typ) för det kan missbrukas en hel del.

Vad jag dock skulle vilja se är om någon har citerat en annan flera trådar bort så ska man kunna klicka på en länk/knapp för att komma till det inlägg som någon citerat, ursäkta stavfel osv men skriver på mobil.

Reddits voteringssystem ger mig precis lika mycket rättighet att uttala mig som det ger dig. Jag ser det mer som en form av internetbaserad direktdemokrati, vilket jag tror vara klart gångbart i ett upplyst samhälle
Citera
2012-01-17, 14:20
Medlem
lyxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Vad tillför det diskussionen tycker du?
Vill du att det ska bli finare, snyggare och sötare här inne?

Det finns olika teman under "verktygsikonen" om du inte gillar utseendet.
I grund och botten är detta återigen, ett diskussionsforum och inte ett nytt Lunarstorm.

Eh, va? nej, verkligen inte.
Ratingen var bara ett exempel, vill du ha kukar istället för stjärnor så fine.
Det var ju användarvänligheten som diskuterades och inte utseendet, frågan är vad ditt inlägg tillförde?
Citera
2012-01-17, 14:30
Medlem
hlemmurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Får knappt ut ett skit av den där röran, i mångt och mycket p.g.a det här:

Vill jag ha länkar till artiklar inom naturvetenskapliga ämnen så finns det bättre siter än Reddit, och kommentarssektionen på Reddit får nära nog I&I här på FB att verka som ett högkvalitativt forum.

För övrigt så har FB ett utmärkt fysikforum med många bra skribenter(forumiter kanske? skribent är väl kanske att ta i även om vissa poster börjar närma sig mindre romaner när det handlar om t.ex kvantmekanik).

Jag säger inte att flashback inte har intelligenta postare, vad jag säger är att de vettigas åsikter behöver synas och inte hamna mellan två 'tar hon den i tvåan?' inlägg
Citera
2012-01-17, 14:30
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Reddits voteringssystem ger mig precis lika mycket rättighet att uttala mig som det ger dig. Jag ser det mer som en form av internetbaserad direktdemokrati, vilket jag tror vara klart gångbart i ett upplyst samhälle

Låter ungefär som att säga "Javisst får du uttala dig om vad du vill, men eftersom du tycker fel så får du göra det i skjulet där borta så att ingen hör dig".
Poängen med yttrandefrihet är att alla, oavsett hur korkade de är eller hur fel du tycker att de har får rätt att yttra sig. Det enda like/dislike system bidrar med är att skapa klubbar för inbördes beundran, och sådana finns det redan gott om på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in