2012-01-17, 09:26
Medlem
Hej,

Ska få en större bonus för året som har gått och nu undrar jag vad skattesatsen är för detta i år?

Har för mig att förra året låg den på 53%.

Någon som vet något smartare sätt att få bonusar utbetalade så man kanske kan få lite mindre skatt?
Citera
2012-01-17, 12:18
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglosvensken
Hej,

Ska få en större bonus för året som har gått och nu undrar jag vad skattesatsen är för detta i år?

Har för mig att förra året låg den på 53%.

Någon som vet något smartare sätt att få bonusar utbetalade så man kanske kan få lite mindre skatt?

Sida 4 i skattetabellsbroschyren har tabell på skattesats för engångsbelopp:
http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db80007826/40333.pdf

Om du alltid ligger över gränsen för statlig skatt finns det nog inga smarta tricks för att få lägre skatt på bonusarna, men om du inte gör det bör du försöka jämna ut utbetalningarna så du får så jämn årsinkomst som möjligt (eller åtminstone upp till nämnda gräns varje år).

Du kan eventuellt be arbetsgivaren sätta av pengar till din pension istället för att betala ut lön som blir högbeskattad. Det kan vara smart om du räknar med att få en pension under gränsen för statlig skatt/värnskatt men har lön över samma gräns nu. (Arbetsgivareavgiften är dessutom högre än löneskatten för pensionsinbetalningar, så du bör få ca 7% högre belopp insatt isåfall.)

Utöver det är det svårt att hitta smarta (otvetydigt lagliga) sätt att komma undan skatt. Kanske bilda ett eget aktiebolag som fakturerar din arbetsgivare motsvarande bonusen - då kan ta ut bonusen som utdelning - men eftersom bonusen kommer från en anställning är det rätt tveksamt om det tricket klarar en revision, så om din arbetsgivare är förnuftig går han inte med på den lösningen.

Edit: parentes om löneskatt kontra sociala avgifter.
Citera
2012-01-17, 15:39
Medlem
58%, fy fan!
Citera
2012-01-17, 16:45
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglosvensken
58%, fy fan!

Ja, alldeles för lite. Sossarnas kongress 2009 (s62):

"Genom en lång rad skattesänkningar har de bäst ställda i Sverige berövats möjligheten att bidra solidariskt till välfärden genom att betala skatt efter bärkraft." (min fetstil)

"De med höga inkomster måste bidra mer"

(Ja, OT, men jag måste balansera mitt relativt nyttiga inlägg ovan med ett lite mindre kvalitativt för att hålla mitt snitt i schack.)
Citera
2012-01-18, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygone
Ja, alldeles för lite. Sossarnas kongress 2009 (s62):

"Genom en lång rad skattesänkningar har de bäst ställda i Sverige berövats möjligheten att bidra solidariskt till välfärden genom att betala skatt efter bärkraft." (min fetstil)

"De med höga inkomster måste bidra mer"

(Ja, OT, men jag måste balansera mitt relativt nyttiga inlägg ovan med ett lite mindre kvalitativt för att hålla mitt snitt i schack.)

Jag som var emot moderaterna i mina yngre dagar. Solidaritet fungerar bara så länge alla hjälper till, till dess let my f*****g money be!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in