Klipp nummer fem (Costa Rica) är också fejk, ljudet i början kommer från Kievvideon där igen (med barnröster, fåglar, exakt samma sekvenser av ljud osv):
http://i39.tinypic.com/27zbztf.jpg
Efter 54 sekunder så kommer det upp ett nytt klipp i den videon dock, det har mycket lägre frekvens. Senare kommer ett där det står "this was recorded in the same area" eller nåt. I den på slutet så tycker jag mig höra tydliga kompressionsskillnader mellan ljudet kontra personens häftiga andning vilket kan betyda att det spelas upp från en video... Sjukt dåligt skådespeleri i de där klippen f.ö.
Klipp nummer fyra låter mest som en stor markvibrator på hyfsat mjukt underlag (t.ex. sand) runt knuten. Den som är observant hör att ljudet ligger på en sisådär 90Hz, typiskt för sådana maskiner. Kan ha fel men det är min gissning... Något motoriserat är det ju helt klart och ljudkällan är antagligen mycket nära (man hör t.o.m. ekot när det avbryts).
Klipp nummer tre låter också som byggnadsarbeten av något slag, tungt maskineri. Men det kan fan lika gärna vara helt fejkat.
Till saken hör dock att Kievljuden som uppenbarligen är mycket populära att använda till fejkklipp med största sannolikhet kom från sådant arbete. Kievljuden hördes endast inom ett snävt område, lite då och då, närmare bestämt i bostadsområdet Княжий Затон/Knjazjij Zaton/Prinsbäcken. Där pågick byggnadsarbeten vid tidpunkterna och man har korrelerat ljuden med aktivitet där. Dock finns det även alternativa hypoteser, div. resonanser i rör och liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Har letat lite efter dessa klipp för att jag ville visa en kompis och nu kom de upp här, tackar! Finns även klipp från Sverige.
Tycker ljuden påminner litegrann om detta:
http://www.youtube.com/watch?v=jzY099ihULs
Jepp, och tänka sig - tripodljuden från olika WotW-inkarnationer har också lagts på vissa klipp.

Finns ett par samlingsklipp med dessa ljud på YouTube och de har rippats rakt av till ett par såna här "strange sounds"-klipp...
Det är onekligen populärt med dessa fejker och jag tror det delvis beror på att det är så ruskigt enkelt. Det är bara att filma himlen, titta runt litegrann och låta frågande - sedan letar man upp ett passande ljud och slänger på. Voilá. Att skapa såna här ljud från scratch är inte heller särskilt svårt, om man nu vill undgå upptäckt. För att inte nämna alla sätt det finns att manipulera existerande ljud till oigenkännlighet för att få en ny touch...
En mängd klipp har dock haft riktiga ljudupptagningar, t.ex. nämnda Kievklipp och sedan vet jag att jag hört byggnadsarbeten på ett par samt en ventilationsanläggning i Norge också som lät apa... Därtill finns det utan tvekan en hel drös klipp där filmaren mycket väl känt till ljudkällan men spelat förvånad ändå.
Kul det där. Det värsta är ju dock att allt det här förbannade HAARP-pratet, "earthchanges", 2012-pratet och annat som totalt saknar basis i verkligheten ändå kommer fortsätta obehindrat. Oavsett fejker som uppdagas, förklaringar som ges och orimligheten på rent fysiska grunder så kommer materialet fortsätta nötas som "bevis" för något... In absurdum.