2012-01-16, 22:21
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Jag förstår inte det här så är tacksam om nån vill förklara.

När jag får förfråga om att uppdatera eller uppgradera eller vad det heter så står det all åtkomst som dessa appar får. Till exempel Google maps skulle om jag "godkände och hämtade" få åtkomst till hela telefonboken, alla mail, filer m.m. Och dessutom kunna ringa telefonsamtal som kostar pengar jag förstår inte varför allt detta ska ha min tillåtelse? Samtidigt är Google maps och Shazam med mera programvaror jag gärna har på telefonen.
Citera
2012-01-16, 22:34
Medlem
skillnads avatar
Lite skumt detta faktiskt, att användandet riskerar påverkas utifrån.

Citat:
http://androidforums.com/android-applications/36936-android-permissions-explained-security-tips-avoiding-malware.html

Types of Dangerous Programs

The most common threats from Android applications are:

1) When the app tricks the user into giving it permissions it does not need to do its job.

2) When the app hides malicious code behind legitimate permissions.

3) When the app tricks the user into entering in personal information or sensitive data (such as a credit card number).

There are various ways malicious developers (also known as hackers or crackers) accomplish this. We'll briefly define each kind just to have a common understanding of the terms.
Senast redigerad av skillnad 2012-01-16 kl. 22:36.
Citera
2012-01-16, 22:36
Medlem
Jo de är bara för att tex google maps ska kunna dela din position med folk i telefonboken som också har typ lattitude osv....och anledningen till att dom behöver ditt godkännande är ju väl just därför...
Citera
2012-01-16, 22:57
Medlem
Ladda ner Lookout i android och så är du redo för att ladda ner vilken app som helst.
Citera
2012-01-17, 09:15
Medlem
icarus_gbgs avatar
Det är bra att folk håller koll men ibland går det till överdrift men foliehattar. Saker som att den vill ha tillgång till att ringa betalsamtal, eller skicka SMS, behövs oftast bara för att den skall kunna skicka dig vidare till rätt app eller själv starta ett samtal direkt ifrån appen. Det är inte så att appen själv kommer börja skicka SMS och ringa samtal.

Med sunt förnuft kommer man oftast hela vägen. Har appen väldigt många nedladdningar och kommentarerna säger bra skit om den är det oftast inga problem. Har man byggt en app som så många laddat ner har utvecklaren inte ett jätteintresse i att förstöra appen genom att låta den skicka SMS till okänd mottagare.

Är man osäker installerar man helt enkelt inte appen.
Citera
2012-01-17, 09:18
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Intressant nog finns det en artikel från ett säkerhetsföretag i fråga:

http://www.f-secure.com/weblog/archives/00002298.html

Citera
2012-01-17, 10:28
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrelajt
Jo de är bara för att tex google maps ska kunna dela din position med folk i telefonboken som också har typ lattitude osv....och anledningen till att dom behöver ditt godkännande är ju väl just därför...
Jo men just den punkten i godkännandet ser jag som självklar, det är de andra?
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Ladda ner Lookout i android och så är du redo för att ladda ner vilken app som helst.
Nåt av program har jag men skulle det skydda efter mitt godkännande?
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Det är bra att folk håller koll men ibland går det till överdrift men foliehattar. Saker som att den vill ha tillgång till att ringa betalsamtal, eller skicka SMS, behövs oftast bara för att den skall kunna skicka dig vidare till rätt app eller själv starta ett samtal direkt ifrån appen. Det är inte så att appen själv kommer börja skicka SMS och ringa samtal.

Med sunt förnuft kommer man oftast hela vägen. Har appen väldigt många nedladdningar och kommentarerna säger bra skit om den är det oftast inga problem. Har man byggt en app som så många laddat ner har utvecklaren inte ett jätteintresse i att förstöra appen genom att låta den skicka SMS till okänd mottagare.

Är man osäker installerar man helt enkelt inte appen.
Det du skriver är vad jag tänker, det verkar så orimligt speciellt när det är en stor känd app, även om jag är ytterst misstänksam till hela Google! Men varför vill jag att den ska starta ett samtal?
Jag har bara de nödvändigaste appar som jag anser som standard för telefonen så jag vill ju inte ha nåt tjafs med de.
Citera
2012-01-17, 11:36
Medlem
pagerunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Det du skriver är vad jag tänker, det verkar så orimligt speciellt när det är en stor känd app, även om jag är ytterst misstänksam till hela Google! Men varför vill jag att den ska starta ett samtal?
Jag har bara de nödvändigaste appar som jag anser som standard för telefonen så jag vill ju inte ha nåt tjafs med de.
Det går ju att starta ett telefonsamtal direkt från Google Maps, t ex om man sökt efter närmsta pizzeria. Jag gissar att det är därför...
Citera
2012-01-17, 13:11
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Jo men just den punkten i godkännandet ser jag som självklar, det är de andra?

Nåt av program har jag men skulle det skydda efter mitt godkännande?

Eniro, Maps, SMS-appar och så vidare vill kunna starta samtal direkt ifrån dess funktioner. Det är nästan enklare om du länkar direkt till de appar som du undrar över. Utan att jag har någon som helst expertis inom området lär min logiska reptilhjärna lyckas lista ut det mesta.
Citera
2012-01-17, 19:43
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagerune
Det går ju att starta ett telefonsamtal direkt från Google Maps, t ex om man sökt efter närmsta pizzeria. Jag gissar att det är därför...
Ja om jag vill det yes, men den skulle ringa betalsamtal utan min vetskap enligt villkoren. Jag vill ju inte att den börjar ringa upp massa pizzerior helt random!
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Eniro, Maps, SMS-appar och så vidare vill kunna starta samtal direkt ifrån dess funktioner. Det är nästan enklare om du länkar direkt till de appar som du undrar över. Utan att jag har någon som helst expertis inom området lär min logiska reptilhjärna lyckas lista ut det mesta.
Det var framförallt "varningen" om att den okontrollerbart skulle kunna ringa samtal utan min vetskap/godkännande vilket jag kunde få komma att betala för på telefonräkning som jag reagerade mot på googles villkor för hämtning (uppgradering rättare sagt)
Nu skulle jag kolla igen för att se exakt hur det stod och vad den ville men tidsgränsen hade gått ut, det gjorde den förutom också i och för sig så den lär väl komma upp igen såsmåningom får jag kolla då.
Det är iaf:
http://www.google.com/mobile/maps/
Google map inc.
& eventuellt;
Google search (Minns inte om den hade samma eller liknande kriterier för hämtning).

Google har ju å andra sidan "rätt" många hämtningar och godkännanden men man vet ju aldrig vad den där supervärldsövertagande jätten vill ha för sej eller ifrånsäga sig för läckor/skumrask i appen.

Övriga är;
Shazam.Vill:
förhidra att tel stängs i viloläge (ok)
spela in ljud, ändra ljudinställningar (ok)
din plats, gps (ok)
Ja. den var ju okej på punkterna som jag ser det.

Digitally imported radio (audioaddic.com) & Tv4 play
tillgång till internet (ok)
tillgång till telefonstatus & id (ok)
Nätverkskommunikation, fullständig tillgång till internet. skapar nätverkssocketar (???)

De är okså okej som jag ser det förutom den sista, vad sjutton menas med nätvärkssocket och varför ska den skapa såna vad det nu är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in