2012-01-16, 21:21
Bannlyst
Är det ok? Att moderera i samma tråd som man starta?
2012-01-16, 21:25
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Ja, det kan det mycket väl vara, även om jag personligen skulle försöka undvika det ifall det handlar om ett kontroversiellt ämne som kan leda till misstankar om jäv.

Jag själv modererar t ex Olyckor och katastrofer och skulle inte tveka för att starta en tråd om något stort inträffat som jag kan anta intresserar många.
2012-01-16, 21:25
Moderator
skunkensunes avatar
Varför skulle det inte vara det? Menar du att jag som moderator i M&J, PI & SE&S inte ska få starta trådar där? Får jag delta i diskussionerna?

Självklart får vi det och i många fall så undviker vi att moderera just de trådarna som vi är aktiva i. Om det skulle komma in ett RP på någon av oss låter vi lika självklart någon annan moderator ta hand om det så att förfarandet sker helt opartiskt.
2012-01-16, 21:28
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Tilläggas bör att skulle någon moderator gå över sina befogenheter, och t.ex. radera inlägg från meningsmotståndare i sin egen tråd, trots att de är topic/inte bryter mot några regler/etc., då skulle detta upptäckas ganska snabbt och moderatorn i fråga hade troligtvis åkt ut med huvudet före.
Senast redigerad av JazzIsNotDead 2012-01-16 kl. 21:35.
2012-01-16, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ja, det kan det mycket väl vara, även om jag personligen skulle försöka undvika det ifall det handlar om ett kontroversiellt ämne som kan leda till misstankar om jäv.

Jag själv modererar t ex Olyckor och katastrofer och skulle inte tveka för att starta en tråd om något stort inträffat som jag kan anta intresserar många.
Nja nu gäller det i&i vad annars?
2012-01-16, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Varför skulle det inte vara det? Menar du att jag som moderator i M&J, PI & SE&S inte ska få starta trådar där? Får jag delta i diskussionerna?

Självklart får vi det och i många fall så undviker vi att moderera just de trådarna som vi är aktiva i. Om det skulle komma in ett RP på någon av oss låter vi lika självklart någon annan moderator ta hand om det så att förfarandet sker helt opartiskt.
Visst får ni det. Men har ni inte större ansvar då? Ni kan ju stänga av hur ni vill.
2012-01-16, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Tilläggas bör att skulle någon moderator gå över sina befogenheter, och t.ex. radera inlägg från meningsmotståndare i sin egen tråd, trots att de är topic/inte bryter mot några regler/etc., då skulle detta upptäckas ganska snabbt och moderatorn i fråga hade troligtvis åkt ut med huvudet före.
Nja nu är ju reglerna ganska godtyckliga.
2012-01-16, 21:48
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av containerinfo
Visst får ni det. Men har ni inte större ansvar då? Ni kan ju stänga av hur ni vill.

Vi kan inte stänga av hur vi vill. Alla avstängningar tas upp bland moderatorskollegiet. Det vi kan göra är att radera inlägg, men de kan fortfarande ses av moderatorer och admins vilket innebär att vi kan granska varandras raderingar. Detsamma gäller utdelade varningar.

Jag anser att om det går bör man undvika att moderera i sina egna trådar, i synnerhet om det är ett mycket kontroversiellt ämne, av ren princip. Däremot har jag förtroende för att alla vi moderatorer klarar av att hantera vår uppgift och moderera opartiskt och objektivt även i egna trådar. Ser heller ingen vinning i att radera meningsmotståndares inlägg, det känns endast kontraproduktivt.
2012-01-16, 21:48
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Nej, vi kan inte stänga av hur vi vill. En avstängning eller bannlysning är ett kollektivt beslut av moderatorkollegiet. En enskild moderator kan inte stänga av användare efter behag.
2012-01-16, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Nej, vi kan inte stänga av hur vi vill. En avstängning eller bannlysning är ett kollektivt beslut av moderatorkollegiet. En enskild moderator kan inte stänga av användare efter behag.
Ok. Hur är det med varningar?
2012-01-16, 22:04
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ok. Hur är det med varningar?
Samma sak där. Skulle jag (t.ex.) slänga på dig en hög med varningar för att tysta dig så skulle det avslöjas i en ohörsamhetsomröstning. Vid en dylik omröstning har alla mods chansen att bedöma om varningarna är korrekta eller ej. Dessutom så ser vi alla raderade inlägg, i alla forum.
2012-01-16, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Samma sak där. Skulle jag (t.ex.) slänga på dig en hög med varningar för att tysta dig så skulle det avslöjas i en ohörsamhetsomröstning. Vid en dylik omröstning har alla mods chansen att bedöma om varningarna är korrekta eller ej. Dessutom så ser vi alla raderade inlägg, i alla forum.
Ok då var Det ok att jag fick en varning?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in