2012-01-16, 20:27
Medlem
Tänk om man ska steka ett ordinarie ägg, naturligtvis är stekpannan/hällen att föredra här ur energisynpunkt. Men tänk om man ska tillaga en större måltid, t.ex ett kilo fläskfile. Då måste väl ugnen vara mest energieffektivast. Jag betraktar det som att ugnen förvarar värmen. Denna fråga borde vara enkel för er högutbildade.
Citera
2012-01-16, 23:24
Medlem
Jag skulle säga stekpannan eftersom ugnen använder sig av luft för att överföra värmen. Luft leder värme dåligt, speciellt om man jämför med en stekpanna som överför via metall. Detta gör att maten måste tillagas kortare tid. Ugnen har även nackdelen att behöva värma upp mycket större volym än den behöver.
Citera
2012-01-17, 01:06
Medlem
Vid kort tid borde stekpannan vara effektivare eftersom det blir mindre att värma upp, men det borde finnas en tidpunkt då ugnen blir effektivare eftersom förlusterna borde vara mindre i en ugn.
Citera
2012-01-18, 00:41
Medlem
Vet inte riktigt om jag håller med dig där. Jag tänker på verkningsgraden på dessa två. Stekpannan är mycket effektivare på att värma upp dels eftersom den är mindre och mer koncentrerad värme och dels eftersom den har bättre värmeledningsförmåga till maten. Jag hade hållit med dig om att rent energimässigt så hade det nog kunnat vara mer effektivt med ugn efter ett tag (krävs stora stycken mat dock) OM ugnen varit idealiskt isolerad vilket ugnar inte är. De slås av och sätts igång hela tiden. för att hålla jämn temperatur.

Men vem vet även jag kan säkert ha fel :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in