2012-01-16, 18:38
Medlem
min terapeut misstänker att jag har add, och vill därför att jag ska göra en utredning och det pronto annars får jag inte min dbt-behandling.anyway, hur går en sån till? vad grundar dom eventuell diagnos på?
Citera
2012-01-16, 19:50
Medlem
Qreatures avatar
Mestadels samtal med diverse special läkare/psykologer samt så kan dom vilja prata med några i din närhet.
Sen kan du få genomgå vissa koncentrationstester mm
Citera
2012-01-16, 19:58
Medlem
godawdos avatar
Här är en länk till ett sälvtest. Man får göra liknande under utredningen. Man skall uppfylla vissa kriterier för att få diagnosen.

http://www.scribd.com/doc/14252378/ADHD-TEST-for-vuxna-Godkant-av-httpadhdnpfcom
Citera
2012-01-16, 21:02
Medlem
hur lång tid tar utredningen ungefär?
Citera
2012-01-16, 21:20
Medlem
godawdos avatar
Ca. 2 timmar.
Citera
2012-01-16, 21:37
Medlem
Vitakattens avatar
tjaaa.
jag kan förklara:
först så inleds ett samtal med en terapeut. Du får hem ett antal papper med frågor med vardagliga påståenden som exempelvis: "blir du ofta trött när du läser? 1 2 3 4 5, där man ska ringa in sina skalor.

sen får man typ lägga pussel och göra lite IQ frågor. Jag fick också göra ett koncentrationstest. Jag fick titta på en skärm i 20 minuter där olika former kom upp varje halv sekund. så fort två symboler som var samma kom upp på skärmen efter varann, skulle man trycka på en knapp. Tro mej, om du har nån form av adhd eller add är detta tortyr av hög klass att sitta så länge... resultatet visade att jag hade typ minst 1 fel per minut, dvs ca 20 feltryckningar totalt på 20 minuter.

när testet var klart fick jag testa ritalin, vänta 1 timme och sedan göra om testet. Mitt resultat visade 4 fel på 20 minuter!

Tadaa. Har inte markant add eller adhd, utan fick endast en koncentrationssvårighetsdiagnos, whatever... typ samma sak? ---nu knaprar jag concerta regelbundet. har hjälpt mej som fan.
Senast redigerad av Vitakatten 2012-01-16 kl. 21:56.
Citera
2012-01-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitakatten
tjaaa.
jag kan förklara:
först så inleds ett samtal med en terapeut. Du får hem ett antal papper med frågor med vardagliga påståenden som exempelvis: "blir du ofta trött när du läser? 1 2 3 4 5, där man ska ringa in sina skalor.

sen får man typ lägga pussel och göra lite IQ frågor. Jag fick också göra ett koncentrationstest. Jag fick titta på en skärm i 20 minuter där olika former kom upp varje halv sekund. så fort två symboler som var samma kom upp på skärmen efter varann, skulle man trycka på en knapp. Tro mej, om du har nån form av adhd eller add är detta tortyr av hög klass att sitta så länge... resultatet visade att jag hade typ minst 1 fel per minut, dvs ca 20 feltryckningar totalt på 20 minuter.

när testet var klart fick jag testa ritalin, vänta 1 timme och sedan göra om testet. Mitt resultat visade 4 fel på 20 minuter!

Tadaa.undet. Har inte markant add eller adhd, utan fick endast en koncentrationssvårighetsdiagnos, whatever... typ samma sak? ---nu knaprar jag concerta regelbundet. har hjälpt mej som fan.

lägga pussel?? det är ju tortyr. jag klarar två minuter, sen börjar jag fippla med annat. och sitta still och kolla på en skärm och försöka komma ihåg symboler i 20min låter också som tortyr
Citera
2012-01-16, 21:55
Medlem
Vitakattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
lägga pussel?? det är ju tortyr. jag klarar två minuter, sen börjar jag fippla med annat. och sitta still och kolla på en skärm och försöka komma ihåg symboler i 20min låter också som tortyr

---jag vet... typ som clockwork orange.
Citera
2012-01-16, 21:56
Medlem
Citat:
---jag vet... typ som clockwork orange.

hahahhaa det var typ det jag tänkte på...
Citera
2012-01-16, 21:58
Medlem
Vitakattens avatar
the power of meds.

kolla på "Limitless" om du inte redan sett den. tycker att filmen ger en rätt awesome tolkning av concerta-effekten.
Citera
2012-01-16, 22:01
Medlem
Citat:
the power of meds.

kolla på "Limitless" om du inte redan sett den. tycker att filmen ger en rätt awesome tolkning av concerta-effekten.

will do! testade concerta en gång och fyfan, har aldrig varit så lugn och fokuserad och bara allmänt..normal i hela mitt liv.
Citera
2012-01-16, 22:05
Medlem
Vitakattens avatar
då kommer du gilla filmen for sure
den är lite seg emellanåt... men i scenerna när han tar sina piller så skulle jag inte kunna förklara effekten på nåt bättre sätt =D blir så sjukt effektiv och fokuserad. typ smartare än smart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in