2012-01-16, 12:32
Medlem
Fick en räkning på över 10.000:- från min senaste utlandsresa.
För internetsurf utanför EU-land.
Det roliga är att jag inte ens haft med mig mobilen, frågan är vad i helvete som hänt.

Visserligen har jag ringt bolaget ifråga och skulle få en justeringsfaktura på någon hundralapp istället, vilket förvisso är fel då jag inte vill betala mer än jag ska. (runt 100 spänn)

Dock betalar jag hellre några hundra än att betala mer än 10.000 och någon tvist vill jag ej inleda med så stora bolag.

Någon som råkat ut för samma sak någon gång?
Även om jag haft med mig telefonen är det ju sunt förnuft att alltid stänga av Roaming, sätta på flygplan läge och stänga av allt vad 3G heter.
Citera
2012-01-16, 12:42
Medlem
STORDRAGGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SubAdvantage
Fick en räkning på över 10.000:- från min senaste utlandsresa.
För internetsurf utanför EU-land.
Det roliga är att jag inte ens haft med mig mobilen, frågan är vad i helvete som hänt.

Visserligen har jag ringt bolaget ifråga och skulle få en justeringsfaktura på någon hundralapp istället, vilket förvisso är fel då jag inte vill betala mer än jag ska. (runt 100 spänn)

Dock betalar jag hellre några hundra än att betala mer än 10.000 och någon tvist vill jag ej inleda med så stora bolag.

Någon som råkat ut för samma sak någon gång?
Även om jag haft med mig telefonen är det ju sunt förnuft att alltid stänga av Roaming, sätta på flygplan läge och stänga av allt vad 3G heter.
Varför skall du betala när du inte haft med dig mobilen?
Och hur kunde det vara så passande att räkningen kom efter din utlandsresa, fast du inte hade med mobilen?
Dom måste ju haft koll på att du varit utomlands på något sett. Vilket telebolag har du?
Citera
2012-01-16, 12:44
Medlem
Gorillabass avatar
Har du haft roaming på så tickar det data hela tiden. Väder, nyheter uppdateringar m m Så det springer snabbt iväg. Samtidigt som du säger den inte varit med har du ringt flygbolaget?
Nä det låter som att detta är en uppdiktad historia!
Citera
2012-01-16, 12:51
Medlem
knullklassons avatar
Din lur har hämtat data automatiskt, roamingen har alltså inte varit helt avstängd. Visserligen spelar detta inte någon som helst roll eftersom du inte hade med dig luren på din utlandsresa. Yeah right...

Det blir till att betala de där pengarna!

Citat:
Ursprungligen postat av STORDRAGGEN
text
Varför citerar du en trådstart?
Citera
2012-01-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson

Det blir till att betala de där pengarna!

Jag skulle inte behöva betala, bara en justeringsavgift på 300:-
Annars överklagar jag i tingsrätten såklart.
Okej om jag hade använt surf, då hade jag betalat med glädje men att betala för något man inte använt, knappast ; )

Dessutom är mobilabbonemanget i fråga uppsagt sen Oktober.
Jag hade med mig en telefon till USA men det var inte detta simkort utan ett helt annat bolag.
Inte ens den telefonen har jag haft på.

Föräldrar har prövat att få tag i mig, kompisar har försökt och ringa.
Jag använder helt enkelt aldrig telefonen utomlands utan bara vid akuta nödfall.

Jag har heller inte någon fräsig app-telefon när jag reser med väder och vind som skulle uppdateras varje sekund eller så, ej heller spotify.

Får se om man hör något från dom igen, bevisbördan ligger ju trots allt på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av STORDRAGGEN
Varför skall du betala när du inte haft med dig mobilen?

Precis vad jag frågade mig själv i morse innan jag pratade med bolaget ifråga.
Senast redigerad av SubAdvantage 2012-01-16 kl. 13:14.
Citera
2012-01-16, 18:26
Medlem
lorebfs avatar
Om man ska kunna hjälpa så måste vi veta hela sanningen..

1: Har du haft med dig telefonen?

2: Är du helt 100% säker på att du inte haft datatrafik på?

3: Har du skickat några MMS? dessa kan dra datatrafik.

Svarar du "nej" på fråga ett så kan du ignorera 2&3.

Om du sagt till telefonbolaget att du inte haft den med dig, men att du har ringt från den när du var utomlands, så är du rökt.
Citera
2012-01-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Om man ska kunna hjälpa så måste vi veta hela sanningen..

1: Har du haft med dig telefonen?

2: Är du helt 100% säker på att du inte haft datatrafik på?

3: Har du skickat några MMS? dessa kan dra datatrafik.

Svarar du "nej" på fråga ett så kan du ignorera 2&3.

Om du sagt till telefonbolaget att du inte haft den med dig, men att du har ringt från den när du var utomlands, så är du rökt.

Jag har sagt till bolaget att jag haft simkortet hemma på fönsterbläcket.
Jag har inte ens ringt med den telefonen jag hade med mig, den hade jag inte ens på.
Tror någon på bolaget skämtar mig Aprillo.

Men men, skulle slippa betala verkar det som och få en avgift på 300:- bara även till och med det är mer än min hundring jag egentligen betalar.
Citera
2012-01-16, 22:34
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Jag har sagt till bolaget att jag haft simkortet hemma på fönsterbläcket.
Jag har inte ens ringt med den telefonen jag hade med mig, den hade jag inte ens på.
Tror någon på bolaget skämtar mig Aprillo.

Men men, skulle slippa betala verkar det som och få en avgift på 300:- bara även till och med det är mer än min hundring jag egentligen betalar.
Vad du har eller inte har sagt till bolaget skiter jag i.
Jag efterfrågade sanningen, och det är den som krävs för att man ska veta om det är rimligt att du fått en räkning eller ej.

Ett enda mms från las vegas kostar ca 500kr att skicka till sverige med svenskt abonemang.
Citera
2012-01-16, 22:37
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
bevisbördan ligger ju trots allt på mig.
Varför skulle den göra det? Om du nu inte har haft med dig telefonen och tycker att deras betalningskrav är helt befängt så är det väl bara att begära ut en specificerad faktura som redovisar varenda krona.
Citera
2012-01-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Vad du har eller inte har sagt till bolaget skiter jag i.
Jag efterfrågade sanningen, och det är den som krävs för att man ska veta om det är rimligt att du fått en räkning eller ej.

Ett enda mms från las vegas kostar ca 500kr att skicka till sverige med svenskt abonemang.

Men har du inte sett vad jag skrivit? Har inte ens haft med mig mobiltelefonen ifråga!
Jag har aldrig skickat ett MMS i hela mitt liv, vet fan knappt vad ett MMS är (sms fast med bild?)

Nu har det löst sig ändå, skulle få betala en justeringsavgift på 300kr bara.

Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Varför skulle den göra det? Om du nu inte har haft med dig telefonen och tycker att deras betalningskrav är helt befängt så är det väl bara att begära ut en specificerad faktura som redovisar varenda krona.

Ja, det är nästa steg om dom tjafsar.
Nu när jag pratade med dom idag så spelade jag in samtalet där hon sa att jag skulle slippa betala beloppet och istället 300kr så har det inspelat i alla fall.
Det är 1000+MB mobilsurf som räkningen avser.
Citera
2012-01-17, 10:23
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Men har du inte sett vad jag skrivit? Har inte ens haft med mig mobiltelefonen ifråga!
Jag har aldrig skickat ett MMS i hela mitt liv, vet fan knappt vad ett MMS är (sms fast med bild?)

Har du varit utomlands, och inte haft med dig varken simkort eller mobiltelefon, så låter din story väldigt otrolig, och personligen hade jag sagt upp abonemanget hos mobitroll & CO och tagit ett abonemang hos telia

De kan ju omöjligt veta att du varit utomlands om varken mobil eller simkort hängt med?
Citera
2012-01-17, 10:37
Medlem
STORDRAGGENs avatar
Citat:
Löst sig? Du betalar ju.

Troll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här