2012-01-16, 00:43
Medlem
sossesuspensoars avatar
Som rubriken lyder äter jag över 50 ägg i veckan (i snitt). Det brukar bli 3 till frukost (pga tidsbrist dricker jag dem råa blandat med mjölk), 4-6 till mellanmål (brukar slänga ihop en omelett) och ibland något ägg innan jag ska sova. Jag äter inte lika många ägg på helgerna, men några brukar det i alla fall bli. Så sammanlagt blir det väl i runda slängar 40 - 60 ägg i veckan.

Jag har googlat en del i området och kan inte finna att detta skulle ha en negativ inverkan på min hälsa. Men jag är ändå lite bekymrad om jag trots allt överkonsumerar denna lättförtärda vara. Därför vänder jag mig till eventuella kostexperter eller dylikt här på flashback!

Vad har ni för erfarenheter? Har detta en negativ påverkan på min hälsa? Bör jag trappa ner på min äggkonsumtion?
Citera
2012-01-16, 00:45
Medlem
WeraHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossesuspensoar
Som rubriken lyder äter jag över 50 ägg i veckan (i snitt). Det brukar bli 3 till frukost (pga tidsbrist dricker jag dem råa blandat med mjölk), 4-6 till mellanmål (brukar slänga ihop en omelett) och ibland något ägg innan jag ska sova. Jag äter inte lika många ägg på helgerna, men några brukar det i alla fall bli. Så sammanlagt blir det väl i runda slängar 40 - 60 ägg i veckan.

Jag har googlat en del i området och kan inte finna att detta skulle ha en negativ inverkan på min hälsa. Men jag är ändå lite bekymrad om jag trots allt överkonsumerar denna lättförtärda vara. Därför vänder jag mig till eventuella kostexperter eller dylikt här på flashback!

Vad har ni för erfarenheter? Har detta en negativ påverkan på min hälsa? Bör jag trappa ner på min äggkonsumtion?

Jag har hört att det kan höja kolestrolvärdet väldigt mycket om man överkonsumerar, vilket du verkar göra.
Citera
2012-01-16, 00:48
Medlem
JAAAAA trappa ner det! 50 ägg i veckan. HAHA
mycket kolesterol i ägg gula
Citera
2012-01-16, 00:49
Medlem
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeraHB
Jag har hört att det kan höja kolestrolvärdet väldigt mycket om man överkonsumerar, vilket du verkar göra.
Jag vill gärna ha källa på påståenden som detta. "Jag har hört" räcker inte riktigt... Men tack ändå!
Citera
2012-01-16, 00:51
Medlem
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin..A
På vilket sätt påverkar högre mängder kolesterol hälsan negativt? Källa?
Citera
2012-01-16, 00:53
Medlem
WeraHBs avatar
Citat:
Jag vill gärna ha källa på påståenden som detta. "Jag har hört" räcker inte riktigt... Men tack ändå!

Okej, det gör det då. Jag vet att jag läst det någonstans, men har ej någon källa som kan bekräfta det nu, (orkar ej leta) så jag skrev hört. Men trappa ner...
Citera
2012-01-16, 00:56
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Kolesterol i maten finns främst i ägg. Kan man äta ägg varje dag?
Nej, rekommendationen i Sverige är 200 mg kolesterol per dag, och en äggula innehåller 250 mg. Så egentligen kan du knappt äta ett ägg om dagen. Men det där är individuellt - en del tar inte upp så mycket kolesterol från tarmen. Varför vet man inte, men forskningsmässigt har tarmen blivit mer intressant.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article11576130.ab
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/

Så 7 ägg om dagen är cirka 1750 mg kolesterol vilket inte är bra.
Citera
2012-01-16, 00:58
Medlem
Bisarros avatar
Ägg är nyttigt. Förr pratades det mycket om ägg, man skulle absolut inte äta mer än fem i veckan har jag för mig. Mjölk, bröd, pasta, potatis - detta bör man däremot vara försiktigare med. En bakpotatis motsvarar åtta sockerbitar, har jag för mig. Jag har ingen källa och vet mycket väl att jag låter virrig, men min poäng är att det bästa man kan göra när det gäller mat är att läsa om det på egen hand och inte påverkas av vad som anses vara bra.
Citera
2012-01-16, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeraHB

Citat:
Ursprungligen postat av Robin..A

Äähh fan va bullshit, ägg är relativt nyttigt med mycket protein, om du inte är typ en överviktig 65 årig man så spelar ju fan inte kolesterolet någon roll direkt (det i ägg alltså, sen om du äter typ tårta 3mål om dagen så är ju det totala kolesterolet en annan sak), du e bara paranoid.

Du märker ju själv om det har någon negativ inverkan på din hälsa, det är ju inte som att du kommer känna dig helt bra o sen helt plötsligt dör du av nån hemlig äggöverdos.

btw, hur fan tänker du när du dricker dom råa pga tidsbrist? fy fan va vidrigt, tar ju max 15 min att steka och äta ägg så ta dig tid för det vafan
Senast redigerad av coachamig 2012-01-16 kl. 01:07.
Citera
2012-01-16, 01:11
Medlem
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
http://www.aftonbladet.se/halsa/article11576130.ab
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/

Så 7 ägg om dagen är cirka 1750 mg kolesterol vilket inte är bra.
Riktigt kul hur dessa två länkar totalt motsäger varandra.

Från AB:
"Kolesterol i maten finns främst i ägg. Kan man äta ägg varje dag?
Nej, rekommendationen i Sverige är 200 mg kolesterol per dag, och en äggula innehåller 250 mg. Så egentligen kan du knappt äta ett ägg om dagen. Men det där är individuellt - en del tar inte upp så mycket kolesterol från tarmen. Varför vet man inte, men forskningsmässigt har tarmen blivit mer intressant.

Från kostdoktorn:
"Man har aldrig kunnat visa att mindre kolesterol i kosten ger bättre hälsa. Inte heller har mediciner som minskar upptaget av kolesterol i tarmen (som Ezetrol) visats ha någon positiv effekt på hälsan.

Det har visat sig att i runda tal 80% av det kolesterol kroppen behöver nybildas av kroppen själv, framförallt i levern. Äter man mindre kolesterol bildar kroppen mer själv. Äter man mer kolesterol bildar kroppen mindre. Kolesterolet i kosten spelar alltså en marginell roll, och troligen finns ingen anledning att bry sig om hur mycket man äter. Alltså: ät alla ägg du vill. Med all sannolikhet är det bara näringsrikt och nyttigt."
Citera
2012-01-16, 01:16
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Riktigt kul hur dessa två länkar totalt motsäger varandra.

Från AB:
"Kolesterol i maten finns främst i ägg. Kan man äta ägg varje dag?

Från kostdoktorn:
"Man har aldrig kunnat visa att mindre kolesterol i kosten ger bättre hälsa. Inte heller har mediciner som minskar upptaget av kolesterol i tarmen (som Ezetrol) visats ha någon positiv effekt på hälsan.

Det har visat sig att i runda tal 80% av det kolesterol kroppen behöver nybildas av kroppen själv, framförallt i levern. Äter man mindre kolesterol bildar kroppen mer själv. Äter man mer kolesterol bildar kroppen mindre. Kolesterolet i kosten spelar alltså en marginell roll, och troligen finns ingen anledning att bry sig om hur mycket man äter. Alltså: ät alla ägg du vill. Med all sannolikhet är det bara näringsrikt och nyttigt."

Varför tror du att jag skickade två källor?
Citera
2012-01-16, 01:19
Medlem
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coachamig
Äähh fan va bullshit, ägg är relativt nyttigt med mycket protein, om du inte är typ en överviktig 65 årig man så spelar ju fan inte kolesterolet någon roll direkt (det i ägg alltså, sen om du äter typ tårta 3mål om dagen så är ju det totala kolesterolet en annan sak), du e bara paranoid.

Du märker ju själv om det har någon negativ inverkan på din hälsa, det är ju inte som att du kommer känna dig helt bra o sen helt plötsligt dör du av nån hemlig äggöverdos.

btw, hur fan tänker du när du dricker dom råa pga tidsbrist? fy fan va vidrigt, tar ju max 15 min att steka och äta ägg så ta dig tid för det vafan
Det kluriga är bara att jag kanske märker eventuella bieffekter när jag passerat 60 års ålder och får någon ryslig sjukdom, som t ex Alzheimers, som det stod om i någon artikel...

OffTopic: 15 minuter på mina mornar är oerhört mycket tid! Jag bryr mig inte speciellt mycket om smaken faktiskt. Det slinker ner raskt, det är det som räknas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in