2012-01-15, 13:22
Bannlyst
vet inte om denna tråd redan finns, men kör på

Om man kommer till typ stockholm iklädd en tröja som mormor har stickat eller helly hansen och vadmalsbyxor.

sen kommer en massa modefjollor å tycker att man klär sej fel... ja ni fattar

varför "bör" man klä sej i obekväma kalla kläder istället för varma bekväma? jag förstår om man vill klä sig någolunda snyggt om man ska på fest eller liknande, men vardagligt. varför så mycke möda å besvär och dyra pengar för att ändå bara se ut som en fjant (ursäkta ordvalet)

Diskutera!
Citera
2012-01-15, 13:24
Medlem
freXers avatar
Du tycker hela mode industrin är fel?
Citera
2012-01-15, 13:28
Medlem
Fettopappas avatar
Alla har olika stil och smak. Vissa gillar mormors stickade tröjor, andra gör det inte.
Citera
2012-01-15, 13:33
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettopappa
Alla har olika stil och smak. Vissa gillar mormors stickade tröjor, andra gör det inte.
I det stora hela riktar det åt att en större grupp kan tycka något är snyggt och något annat är fult.
Det är saken med mode att man vill få något så bra som möjligt för få så stor grupp köpare som möjligt.
Citera
2012-01-15, 13:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettopappa

Precis, det viktiga är att man bär sådant man trivs i själv. Lyckas man sedan dessutom matcha färger och mönster stilsäkert så kommer ingen förutom osäkra jävlar försöka klanka ner på en.
Citera
2012-01-15, 13:34
Medlem
bboys avatar
Folk lägger ned möda, besvär och pengar för att se snygga ut även vardagligt. Även jag. Vi gillare.
Citera
2012-01-15, 14:13
Medlem
GanjaFarfars avatar
Man "bör" klä sig i moderiktiga kläder om man har alldeles för dåligt omdöme/självsäkerhet för att våga klä sig som man vill..
Tänk på det lite som när man var liten och morsan fick lägga fram vilka kläder man skulle ta på sig till skola/dagis..
Man ville gärna försöka välja kläder själv, men varje gång man försökte så blev det bara så himla fel, färger som inte matchade, byxor man inte hade växt i än, och i skolan så berättade alla för en hur fult man klädde sig..
Då tyckte man det var mycket smidigare att låta morsan välja för att hon inte gav en gula byxor till en röd tröja och för det andra så kunde man bara skylla på morsan när någon sa att det var "fult".

Ungefär likadant fungerar mode, svagsinnade individer klarar inte av att klä sig själva och måste därför ha hjälp av en modetidning/tidning på nätet för att våga ta sig ut bland normalt funtade människor..
Citera
2012-01-15, 14:15
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Man "bör" klä sig i moderiktiga kläder om man har alldeles för dåligt omdöme/självsäkerhet för att våga klä sig som man vill..
Tänk på det lite som när man var liten och morsan fick lägga fram vilka kläder man skulle ta på sig till skola/dagis..
Man ville gärna försöka välja kläder själv, men varje gång man försökte så blev det bara så himla fel, färger som inte matchade, byxor man inte hade växt i än, och i skolan så berättade alla för en hur fult man klädde sig..
Då tyckte man det var mycket smidigare att låta morsan välja för att hon inte gav en gula byxor till en röd tröja och för det andra så kunde man bara skylla på morsan när någon sa att det var "fult".

Ungefär likadant fungerar mode, svagsinnade individer klarar inte av att klä sig själva och måste därför ha hjälp av en modetidning/tidning på nätet för att våga ta sig ut bland normalt funtade människor..
Var grundar du på att alla som klär sig i märkes kläder har dålig självkänsla?
Citera
2012-01-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue

Om man kommer till typ stockholm iklädd en tröja som mormor har stickat eller helly hansen och vadmalsbyxor.

varför "bör" man klä sej i obekväma kalla kläder istället för varma bekväma? jag förstår om man vill klä sig någolunda snyggt om man ska på fest eller liknande, men vardagligt. varför så mycke möda å besvär och dyra pengar för att ändå bara se ut som en fjant (ursäkta ordvalet)

Diskutera!

Fan vad jag älskar dig. <3 Du bor ju garanterat norr om Östersund.

När du tycker att modefjollorna ser ut som fjantar, så tycker dem med stor sannolikhet att du ser ut som en ännu större fjant. Det handlar inte bara om att kläderna i sig ska vara bekväma - man ska även vara bekväm i sig själv med dessa kläder på.
Citera
2012-01-16, 09:12
Bannlyst
jaså, aja jag är inte så bra på mode å sånt, går runt i en gammal slokhatt och vadmals kläder, ibland svetsoverall till affären. jeans och typ T-shirt på fest annars ser man ut som en skogshuggare vart man än går, vilket jag ju iofs är

fan vilken lantis man är
Citera
2012-01-16, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Fan vad jag älskar dig. <3 Du bor ju garanterat norr om Östersund.

När du tycker att modefjollorna ser ut som fjantar, så tycker dem med stor sannolikhet att du ser ut som en ännu större fjant. Det handlar inte bara om att kläderna i sig ska vara bekväma - man ska även vara bekväm i sig själv med dessa kläder på.

nä ja bor söder om östersund, modefjollor var kanse lite drastiskt att ta i då jag inte fattar de här med mode, men att tex. gå i kostym jämt för att man ska se rik ut eller använda samma kläder som polarna för att smälta in...

Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
man ska även vara bekväm i sig själv med dessa kläder på.

du säger alltså att dom måste se ut som alla andra för att dom känner sej obekväma annars?
då förstår jag, man ska med andra ord vara moderiktig för att man är osäker som person lr?
Citera
2012-01-16, 11:40
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue

Diskutera!
Kommer du till stockholm klädd i det du beskriver ovan så kommer inte en massa "modefjollor" att tycka att du klätt dig fel, snarare tvärtom. Hänger du på söder kommer snarare folk fråga dig var du fått tag på din coola tröja. Det är oerhört svårt att se skillnad på art-director-hipsters och inavlade norrlänningar nuförtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in