2012-01-15, 12:07
Medlem
Kom att tänka på en sak..
Folk som har blödarsjukan, dvs att inte blodet kan koagulera.

De tjejer som har det, borde de inte dö vid mens då ??
Citera
2012-01-15, 12:17
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Det är ju inte som ett sår man blöder ur när man har mens.
Citera
2012-01-15, 12:19
Medlem
sommarlovs avatar
"Mensblodet" är en slemhinna som stötes ut livmodern.
Det är den som ska kunna ta emot ett befruktat ägg, ge bra grogrund för det.

Läs sig inte ungarna något i skolan idag?
Citera
2012-01-15, 12:25
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%B6darsjuka

Läs & lär......
Citera
2012-01-15, 13:14
Medlem
Trinnits avatar
Blödarsjuka är väldigt, väldigt ovanligt hos tjejer. Dock är det möjligt att få det som kvinna om pappan är blödarsjuk och mamman har anlag för det. Men som sagt- enormt sällsynt.

De som har blödarsjuka brukar däremot behandlas livslångt med koagulationsfaktorer, vilket borde minska problemen med mensen. Och skulle mensen bli ett tillräckligt stort problem så skulle man antagligen hormonbehandla bort den. Man kan även ha olika nivåer av hemofili, är hemofilin mild så kanske den i mensaspekten inte ställer till mer problem än att den ger rikliga blödningar.

För övrigt är blod blod. Blod från slemhinneavlossning eller blod från sår, det är fortfarande en blödning från kroppen där blodet ändå behöver koagulera.
Senast redigerad av Trinnit 2012-01-15 kl. 13:18.
Citera
2012-01-15, 16:23
Medlem
Tack för upplysningen Trinnit, idag blev man lite smartare
Citera
2013-03-08, 17:20
Bannlyst
Jag har blödarsjuka, den svåraste formen och är en 14 årig tjej. Min mamma har en ganska svår form men inte alls lika svår som jag, min pappa har en ganska mild form men han har ändå problem ibland, min mormor, min moster, mina bröder och ja, hela min biologiska familj har blödarsjuka, Von Willebrand. Det är grymt jobbigt för mig när jag har mens, blöder riktigt mycket, likadant för min mamma och min moster som har ganska svår men jag lever ännu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in