• 2
  • 3
2012-01-16, 17:30
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBulle
hur jävla snällt är det att säga till sin 11åriga son att köpa en sparkcykel för hans egna pengar om han inte får tillräckligt med pengar ifrån dig så han ber dig om ett jobb? hur jävla patetisk morsa kan du vara igentligen? skulle jag bli behandlad så här av mina föräldrar skulle jag ha minnen för det hela mitt liv. Blev du behandlad så här som barn eller blev du slagen som barn för att vara så pinsam morsa? helt jävla patetiskt. Och att du får tanken att hitta ett jobb till en så liten unge är helt sjukt. Tycker du borde låta han satsa på plugget istället och tänka på det istället för pengar. Vi bor inte i thailand för att små barn ska hitta ett jobb för att överleva.
Eller hur, barn ska veta att man alltid får allt man pekar på!
Citera
2012-01-17, 09:07
Bannlyst
sälja jultidningar kanske, men äre inte lite försent för det nu?
Citera
2012-01-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tildiz
Hejsan! Jag är 31 år och mitt barn ställer ständigt frågan om han kan få ett jobb. Det hela började när han ville ha en ny sparkcykel (som kostar skjortan) och elak som jag var så sa jag att han fick köpa en för sina egna pengar, så nu vill han ha ett jobb. Som jag har förstått det så går det att ha ett jobb kring den åldern, men mer 12-13 årsgräns. Så, nu har jag två frågor: Tycker ni att jag var för elak när jag sa att han skulle få köpa en för sina egna pengar och har ni någon länk till en hemsida där man kan få ett jobb? Han tänker mest på reklamutdelande eller något sånt, för en liten slant.. Tacksam för svar!

Ja alltså, barnarbete är ju förbjudet, så du kan inte skicka iväg honom på en arbetsplats eller ens låta honom dela reklam, vilket för övrigt är ett jävla hästjobb. Mina barn har delat reklam och jag kan inte tänka mig att en elvaåring klarar det själv. Först ska ungen sortera reklamen, vilket lär ta minst 5-6 timmar om en elvaåring ska göra det själv (det tog två timmat för mitt barn och då hjälpte jag till!). Sedan ska man kunna följa en karta och hitta adresser, vilket iofs är svårast ifrån början, innan man lär sig sin runda. Men sedan ska man ju liksom orka det hela fysiskt. Det är väl runt 70 kg reklam som ska dras runt i en liten kärra och så ska det springas i trappor eller så går man utomhus då det kanske är regn eller snorhalt. Tar ca 3 timmar om man är tonåring, kanske det dubbla för en elvaåring (minst). För detta besvär får man ca 100 kr (skattefritt iofs, men ändå...).

Vettigast tycker jag dock det är att jobba hemma. Min tioåring får t ex 50 kr om han dammsuger nedervåningen på vårt hus och så får han sin veckopeng på 30 kr.

Stora saker som cyklar, skidor och sådant köper vi alltid till honom, han kan ju inte gärna vara utan sådant av ekonomiska skäl tycker jag. Mindre saker som t ex lego får han spara ihop till själv mellan födelsedagar, jul odyl.

Ni kanske kan göra en kompromiss. Hade det varit okej för dig att köpa en sparkcykel för 500 kr? Men barnet kanske vill ha en sparkcykel för 1000 kr? Ja, då kanske du kan säga att du betalar 500 kr, men att han får lägga till 500 kr själv och att det kommer ta tio veckor för honom om han dammsuger varje söndag t ex (då har han den lagom till våren). Men jag håller med om att det är taskigt att inte ge honom en chans att tjäna ihop till den där sparkcykeln, då är ditt argument om att han får tjäna ihop till den själv ett värdelöst kvasiargument, eftersom det är en omöjlighet för honom.

Eller så kan du säga att han får en sparkcykel, fast en billigare. Och se hur han reagerar.

Ett annat alternativ är att du hjälper honom att sälja gamla (lek) saker odyl på Tradera eller Blocket. För förtjänsten kan han köpa cykeln, så har vi också gjort här hemma.

Tänk på att i grund och botten är det positivt att barnet ber om att få förtjäna pengar. Sådant ska uppmuntras, men vid så låg ålder, inom hemmets trygga ramar.
Senast redigerad av Wildis 2012-01-17 kl. 12:41.
Citera
2012-01-17, 21:26
Medlem
Iggyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Skärpning. Är man barn så är man barn. Själv fick jag det mesta (inte allt) jag önskade mig fram till jag var myndig, men idag så tror jag inte du hittar särskilt många som jobbar hårdare än jag! Man lär sig så småningom oavsett; låt killen vara liten och tro att pengar växer på träd så länge han kan, sanningen kommer fram snabbt nog...

Är det inte ganska dumt att som förälder låta barnet tro att pengar växer på träd när man inte har en massa pengar över? (som i trådskaparens fall) Jag tycker inte det hör till barndomen att tro pengar växer på träd. Jag gick tillexempel till min mormor och handlade mat en gång i veckan för att få lite extra pengar och jag ser mig själv som bortskämd i övrigt. Tycker bara det är ett mysigt minne nu när jag tänker tillbaka på det. Jag har alltid varit tacksam för att mina föräldrar kunnat ge mig det jag velat men också varit väl medveten om att inte alla har det så. Dom förklarade också att det låg mycket jobb bakom sakerna jag fick.
Citera
2012-01-18, 00:04
Medlem
Challezs avatar
Jag har inga egna barn och tänker inte skaffa det heller inom en längre tidsperiod men det finns ju självklart lösningar. Kan inte tänka mig att den där sparkcykeln är så väldigt dyr, men allt är väl relativt. Att säga till sitt barn att han får köpa den för egna pengar är inte fel, inget kommer gratis här i livet. Men att försöka fixa jobb till en 11-åring som uppenbarligen inte kan ta ansvar för den lilla ekonomi han har låter inte så smart. Vad talar för att han inte kommer spendera pengarna från tidningsjobbet direkt?

Var en smart mor & ta tillfället i akt att lära honom ett och annat. Hjälp honom lägga upp en plan på hur han ska spara pengarna själv och hjälp honom att spara. Så svårt är det inte. Personligen hade jag god koll på min ekonomi men många av mina vänner har de fortfarande inte. Med detta menar jag att de är hög tid att börja prata ekonomi med din gosse.

Lycka till!
Citera
2012-01-18, 00:05
Medlem
xtraStors avatar
som andra säger. Jultidningar och dela ut reklam i området kan man ju tjäna en liten slant på
Citera
2012-01-18, 01:37
Medlem
imperatrixs avatar
Jag vet inte hur mycket barnet i dagsläget hjälper till hemma, om det är väldigt lite eller inte alls tycker jag det kan vara ett bra första "jobb". T.ex. diska/städa/tvätta kläder osv efter sig/sluta äta godis och få pengar som godiset kostar.

Förklara sedan för honom hur han kan göra för att spara pengar enkelt. Om han får månadspeng kan du lägga undan hälften och sedan när det gått några månader överraskar du honom med en sparkcykel. Tror det skulle uppskattas väldigt mycket.
Citera
2012-01-20, 01:12
Medlem
Telefonladdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det enda som en 11-åring för utföra i arbete är tillfälligt arbete typ sälja jultidningar. För att dela ut reklam eller sälja dags/kvällstidningar så måste man vara fyllda 13 år.

Då måste det vara 13 han började med att dela ut tidningar då antagligen. Men tycker fortfarande att pojken som ämnet handlar bör spara/jobba ihop sina pengar till sin sparkcykel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in