Citat:
Ursprungligen postat av tildiz
Hejsan! Jag är 31 år och mitt barn ställer ständigt frågan om han kan få ett jobb. Det hela började när han ville ha en ny sparkcykel (som kostar skjortan) och elak som jag var så sa jag att han fick köpa en för sina egna pengar, så nu vill han ha ett jobb. Som jag har förstått det så går det att ha ett jobb kring den åldern, men mer 12-13 årsgräns. Så, nu har jag två frågor: Tycker ni att jag var för elak när jag sa att han skulle få köpa en för sina egna pengar och har ni någon länk till en hemsida där man kan få ett jobb? Han tänker mest på reklamutdelande eller något sånt, för en liten slant.. Tacksam för svar!
Ja alltså, barnarbete är ju förbjudet, så du kan inte skicka iväg honom på en arbetsplats eller ens låta honom dela reklam, vilket för övrigt är ett jävla hästjobb. Mina barn har delat reklam och jag kan inte tänka mig att en elvaåring klarar det själv. Först ska ungen sortera reklamen, vilket lär ta minst 5-6 timmar om en elvaåring ska göra det själv (det tog två timmat för mitt barn och då hjälpte jag till!). Sedan ska man kunna följa en karta och hitta adresser, vilket iofs är svårast ifrån början, innan man lär sig sin runda. Men sedan ska man ju liksom orka det hela fysiskt. Det är väl runt 70 kg reklam som ska dras runt i en liten kärra och så ska det springas i trappor eller så går man utomhus då det kanske är regn eller snorhalt. Tar ca 3 timmar om man är tonåring, kanske det dubbla för en elvaåring (minst). För detta besvär får man ca 100 kr (skattefritt iofs, men ändå...).
Vettigast tycker jag dock det är att jobba hemma. Min tioåring får t ex 50 kr om han dammsuger nedervåningen på vårt hus och så får han sin veckopeng på 30 kr.
Stora saker som cyklar, skidor och sådant köper vi alltid till honom, han kan ju inte gärna vara utan sådant av ekonomiska skäl tycker jag. Mindre saker som t ex lego får han spara ihop till själv mellan födelsedagar, jul odyl.
Ni kanske kan göra en kompromiss. Hade det varit okej för dig att köpa en sparkcykel för 500 kr? Men barnet kanske vill ha en sparkcykel för 1000 kr? Ja, då kanske du kan säga att du betalar 500 kr, men att han får lägga till 500 kr själv och att det kommer ta tio veckor för honom om han dammsuger varje söndag t ex (då har han den lagom till våren). Men jag håller med om att det är taskigt att inte ge honom en chans att tjäna ihop till den där sparkcykeln, då är ditt argument om att han får tjäna ihop till den själv ett värdelöst kvasiargument, eftersom det är en omöjlighet för honom.
Eller så kan du säga att han får en sparkcykel, fast en billigare. Och se hur han reagerar.
Ett annat alternativ är att du hjälper honom att sälja gamla (lek) saker odyl på Tradera eller Blocket. För förtjänsten kan han köpa cykeln, så har vi också gjort här hemma.
Tänk på att i grund och botten är det positivt att barnet ber om att få förtjäna pengar. Sådant ska uppmuntras, men vid så låg ålder, inom hemmets trygga ramar.