Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag stör mig på typer som tycker att det inte är så noga hur man skriver på internet. Ärligt talat så sker ungefär 98% av allt skrivande på nätet nu för tiden. Ska man bara tillämpa rättstavning och språkregler när man "skriver till en VD"?
Ansträng er lite för fan.
Nja, att stava rätt är väl kanske inte jämförbart med bagatellen att skriva 100000 eller 100,000. Du försöker väl krydda mitt argument lite för att kunna få det att låta korkat, en vanligt förekommande argumentationsteknik på flashback. Men kort och gott - Ja, det passar sig bättre när man "skriver till sin VD" (som, av dina citationstecken att döma, förmodligen inte existerar i din värld). Jag tycker att man får skriva hur jävla fint man vill, men att däremot anmärka på andras skrivstil när man diskuterar över ett internetforum känns löjligt. Det gör man för att kringgå argument och istället peka på något som ska få en själv att framstå som bättre. Helt efterblivet. Det sänker kvalitén på diskussionen, för att istället börja handla om personangrepp och vem som skriver bäst. Det viktiga är att få fram sitt budskap.
Sedan handlar det inte alltid om ett komma-tecken, utan det kan röra sig om ett helt vanligt idiomatiskt uttryck, men som för den über-visa flashbackaren inte är korrekt svenska. Det är sjukt störande att man inte ska få lämna fin-svenskan åt sidan ett tag för att någon mupp tydligen inte anser att det är "korrekt", trots att denne förstår precis som vad som skrivs. Men du/ni får gärna förklara det viktiga i dessa anmärkningar, så kanske jag kan överväga att börja skriva "finare". Jag har nämligen inte stött på en enda bra anledning ännu, förutom dessa förbannade jävla upprepningar om vad som är korrekt eller inte.