2012-01-02, 16:56
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Alla idioter som skriver 100,000 kr och på fullaste jävla allvar tror att det betyder 100 000, när det i själva verket betyder 100 kr. KOMMA ANVÄNDS FÖR ATT SKILJA DECIMALER FRÅN HELTAL, VI BOR FÖR FAN INTE I USA! Att skriva punkt emellan går jättebra, men med komma så kan det uppstå missförstånd.

-------------------------------------------------------------
Språkdiskussion utbruten ur tråden om typer man stör sej på:
https://www.flashback.org/t1176381
/Mod
Senast redigerad av Ruskigbuss 2012-01-14 kl. 12:51.
Citera
2012-01-11, 15:48
Medlem
PizzaBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Alla idioter som skriver 100,000 kr och på fullaste jävla allvar tror att det betyder 100 000, när det i själva verket betyder 100 kr. KOMMA ANVÄNDS FÖR ATT SKILJA DECIMALER FRÅN HELTAL, VI BOR FÖR FAN INTE I USA! Att skriva punkt emellan går jättebra, men med komma så kan det uppstå missförstånd.

Jag tror det krävs runt 14 i IQ för att skala en banan, det lär inte krävas särskilt mycket mer för att förstå ifall man pratar om 100kr eller 100000 beroende på sammanhang. Vad jag stör mig sjukligt mycket på är paragrafryttare som dig, som tror att du höjer dig själv genom att påpeka skitsaker som ingen bryr sig om ifall man inte råkar sitta och skriva en tentamen i svenska. Så onödigt bögigt.
Citera
2012-01-11, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PizzaBoy
Jag tror det krävs runt 14 i IQ för att skala en banan, det lär inte krävas särskilt mycket mer för att förstå ifall man pratar om 100kr eller 100000 beroende på sammanhang. Vad jag stör mig sjukligt mycket på är paragrafryttare som dig, som tror att du höjer dig själv genom att påpeka skitsaker som ingen bryr sig om ifall man inte råkar sitta och skriva en tentamen i svenska. Så onödigt bögigt.
Jag stör mig när det inte värnas om det skrivna svenska ordet. Vadfan, det är ju ett internetforum där man kommunicerar i skrift, kan man inte iallafall försöka uttrycka sig korrekt? Med din argumentation räcker det i princip med grymtningar, smilies och citat så löser sammanhanget resten.

Urk på det, det är skönhet att läsa ett korrekt formulerat inlägg.
Citera
2012-01-12, 02:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Håller med. Måste erkänna att jag hade börjat skriva "200.000" men slutat med det efter att ha läst inlägget i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Jag stör mig när det inte värnas om det skrivna svenska ordet. Vadfan, det är ju ett internetforum där man kommunicerar i skrift, kan man inte iallafall försöka uttrycka sig korrekt? Med din argumentation räcker det i princip med grymtningar, smilies och citat så löser sammanhanget resten.

Urk på det, det är skönhet att läsa ett korrekt formulerat inlägg.
Citera
2012-01-12, 03:19
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Håller med. Måste erkänna att jag hade börjat skriva "200.000" men slutat med det efter att ha läst inlägget i den här tråden.
Fast 200.000 är ju rätt, precis som 200 000, det är med kommatecken som det blir fel. Till exempel 254,542, då vet man ju faktiskt inte, även om det ofta framgår av sammanhanget, vad det betyder. Varför inte skriva så korrekt som möjligt, liksom?
Citera
2012-01-12, 12:53
Medlem
PizzaBoys avatar
Citat:
Fast 200.000 är ju rätt, precis som 200 000, det är med kommatecken som det blir fel. Till exempel 254,542, då vet man ju faktiskt inte, även om det ofta framgår av sammanhanget, vad det betyder. Varför inte skriva så korrekt som möjligt, liksom?

För det första är det oerhört komiskt med folk som försöker utge sig för att kunna mer korrekt svenska för att de använder sin "bästa" svenska överallt, och gärna påpekar så fort någon annan inte gör det. Detta är helt fel. Det finns oskrivna regelverk för när man använder ett viss sorts språk. Du avslutar inte en mening med "liksom" i ett brev till din VD, men här på flashback kan du få sitta och göra det utan att jag skall påpeka det, för jag förstår att du inte är den vassaste kniven i lådan, du behöver likzom inte anstränga dig för det. Slappna av och använd det språk du vill, de flesta kommer förstå dig ändå.

Ni skämmer bara ut er när ni ska sitta och bajsnödigt skriva så duktigt ni kan. Vi befinner oss för fan på Flashback, liksom.
Citera
2012-01-12, 14:07
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag stör mig på typer som tycker att det inte är så noga hur man skriver på internet. Ärligt talat så sker ungefär 98% av allt skrivande på nätet nu för tiden. Ska man bara tillämpa rättstavning och språkregler när man "skriver till en VD"?
Ansträng er lite för fan.
Citera
2012-01-12, 17:10
Medlem
PizzaBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag stör mig på typer som tycker att det inte är så noga hur man skriver på internet. Ärligt talat så sker ungefär 98% av allt skrivande på nätet nu för tiden. Ska man bara tillämpa rättstavning och språkregler när man "skriver till en VD"?
Ansträng er lite för fan.

Nja, att stava rätt är väl kanske inte jämförbart med bagatellen att skriva 100000 eller 100,000. Du försöker väl krydda mitt argument lite för att kunna få det att låta korkat, en vanligt förekommande argumentationsteknik på flashback. Men kort och gott - Ja, det passar sig bättre när man "skriver till sin VD" (som, av dina citationstecken att döma, förmodligen inte existerar i din värld). Jag tycker att man får skriva hur jävla fint man vill, men att däremot anmärka på andras skrivstil när man diskuterar över ett internetforum känns löjligt. Det gör man för att kringgå argument och istället peka på något som ska få en själv att framstå som bättre. Helt efterblivet. Det sänker kvalitén på diskussionen, för att istället börja handla om personangrepp och vem som skriver bäst. Det viktiga är att få fram sitt budskap.

Sedan handlar det inte alltid om ett komma-tecken, utan det kan röra sig om ett helt vanligt idiomatiskt uttryck, men som för den über-visa flashbackaren inte är korrekt svenska. Det är sjukt störande att man inte ska få lämna fin-svenskan åt sidan ett tag för att någon mupp tydligen inte anser att det är "korrekt", trots att denne förstår precis som vad som skrivs. Men du/ni får gärna förklara det viktiga i dessa anmärkningar, så kanske jag kan överväga att börja skriva "finare". Jag har nämligen inte stött på en enda bra anledning ännu, förutom dessa förbannade jävla upprepningar om vad som är korrekt eller inte.
Senast redigerad av PizzaBoy 2012-01-12 kl. 17:16.
Citera
2012-01-12, 17:14
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Nja, att stava rätt är väl kanske inte jämförbart med bagatellen att skriva 100000 eller 100,000. Du försöker väl krydda mitt argument lite för att kunna få det att låta korkat, en vanligt förekommande argumentationsteknik på flashback. Men kort och gott - Ja, det passar sig bättre när man "skriver till sin VD" (som, av dina citationstecken att döma, förmodligen inte existerar i din värld). Jag tycker att man får skriva hur jävla fint man vill, men att däremot anmärka på andras skrivstil när man diskuterar över ett internetforum känns löjligt. Det gör man för att kringgå argument och istället peka på något som ska få en själv att framstå som bättre. Helt efterblivet. Det sänker kvalitén på diskussionen, för att istället börja handla om personangrepp och vem som skriver bäst. Det viktiga är att få fram sitt budskap.
De tyckte fållk på medell tidenn åckså, mann brydde sej inte om stavning då, utan mann tyckte de räckte att bud skapet jick framm. Vi kansche skulle börrja me de vi åckså?
Citera
2012-01-12, 17:17
Medlem
PizzaBoys avatar
Citat:
De tyckte fållk på medell tidenn åckså, mann brydde sej inte om stavning då, utan mann tyckte de räckte att bud skapet jick framm. Vi kansche skulle börrja me de vi åckså?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHHAHAAHHAHAAHHAHAHAHAHAH A FAN VAD ROLIG DU ÄR, HAHAHAH ÅH HERREGUD VAD ALLA SKRATTAR NU DU ÄR SÅ JÄVLA BÄST AHHAHAHAH
Citera
2012-01-12, 17:21
Medlem
felias avatar
Citat:

Meen asså va fan typ lixom. nån jävla ordning får fanimej faktiskt vara dårå. Hajjar du inte tugget ööh liksom. Gör om gör rätt va.
Citera
2012-01-12, 17:22
Medlem
felias avatar
Citat:
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHHAHAAHHAHAAHHAHAHAHAHAH A FAN VAD ROLIG DU ÄR, HAHAHAH ÅH HERREGUD VAD ALLA SKRATTAR NU DU ÄR SÅ JÄVLA BÄST AHHAHAHAH

Å där kom caps lock! Grattis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in