2012-01-14, 11:03
Avslutad
Bakgrund:
Har sedan en tid följt Andera Rossi och cirkusen kring hans Ecat som sägs kunna producera superbillig, miljövänlig el. Han har haft trovärdighetsproblem och hela världen emot sig, men ju längre tiden hargått utan att någon avslöjat honom som bluff så har trovärdigheten bakom tekniken ökat.

Nu (igår) har även NASA gått in och bekräftat att tekniken fungerar, vilket förstås ökar hoppet ytterligare.

"...han nu siktar på produktion av en miljon enheter som ska kunna säljas så billigt att det tar död på all konkurrens – 50 dollar eller omkring 350 kronor per kilowatt, eller 3500 kronor för en hemenhet på 10 kW."

Kanske har vi produkten på marknaden om ett år redan?

Diskussionsämne:
Oavsett relevansen ovanför så skulle jag vilja starta en diskussion om hur världens framtid skulle se ut om E-cat:en fungerade och att den släpptes fri till alla under slutet av 2012.
Skulle vi gå en "ljus" framtid till mötes med näst intill gratis energi, eller skulle vi ha armageddon runt hörnet?
Senast redigerad av se_där... 2012-01-14 kl. 11:13.
2012-01-14, 11:12
Medlem
ClMoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...

Diskussions ämne:
Oavsett relevansen ovanför så skulle jag vilja starta en diskussion om hur världens framtid skulle se ut om E-cat:en fungerade och att den släpptes fri till alla under slutet av 2012.
Skulle vi gå en "ljus" framtid till mötes med näst intill gratis energi, eller skulle vi ha armageddon runt hörnet?

Jag tror inte att lösnignen är billigare el. Tyvärr. Billigare el skulle leda till ökad konsumtion och ökat användanade av andra varoro och tjänster vilket skulle göra att den vinsten vi får med elen blir försumbar. Det finns egentligen bara ett sätt att rädda miljön och det är genom konsumenten. Vi måste köpa mindre, använda mindre och sänka vår levnadsstandard.
2012-01-14, 11:14
Medlem
SleighBellss avatar
Jag förstår mig inte på det här med kall fusion, är det helt riskfritt att använda sig av?

Skulle kunna se att elbolagen köper upp pantenten tillsammans bara för att överleva ifall det skulle bli verklighet med små elreaktorer i var och vartannat hem!

Tack för intressant läsning.
2012-01-14, 11:15
Medlem
sommarlovs avatar
Om vi inte behöver pumpa upp olja, riskera vår framtid med kärnkraft, förfula miljön med vindkraftverk, förstöra älvarna med vattenkraft, så kan det bara vara positivt!
2012-01-14, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Skulle kunna se att elbolagen köper upp pantenten tillsammans bara för att överleva ifall det skulle bli verklighet med små elreaktorer i var och vartannat hem!

Men är inte det så moraliskt fel att det aldrig skulle bli en verklighet. Här har man möjligheten att utrota all fattigdom i världen inte bryr man sig då så mycket av den pyttelilla klick människor som skor sig sig på elproduktion en som den ser ut idag?
2012-01-14, 11:23
Medlem
L.A.s avatar
Skulle tekniken fungera vore det en av de största framstegen mänsklighetens historia. Alla energiproblem med produktionssätt, distrubition, lagring, energibrist, dyra råvaror, miljöfaror och så vidare vore bortsopade. Inga kärnkraftverk som riskerar att sprida radioaktivitet, inga kolkraftverk som förpestar miljön, inga vindkraftverk som förstör vyer, inga kraftverksdammar som förstör älvar och förändrar ett helt landskap och dessutom betydligt färre kraftledningar och en outtömlig källa till nästan gratis energi som är 100% miljövänlig! Helt makalöst!
2012-01-14, 11:37
Medlem
stilltons avatar
den största följden jag kan komma på är att alla ökenområden i världen skulle kunna odlas, och att färskvattentillgången skulle bli oändlig.
2012-01-14, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
den största följden jag kan komma på är att alla ökenområden i världen skulle kunna odlas, och att färskvattentillgången skulle bli oändlig.

Rymdfärder skulle bli "billiga" att genomföra så jag undrar om inte en än större följd skulle vara att man skulle kunna beodla Mars?
Senast redigerad av se_där... 2012-01-14 kl. 12:13.
2012-01-14, 12:27
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Rymdfärder skulle bli "billiga" att genomföra så jag undrar om inte en än större följd skulle vara att man skulle kunna beodla Mars?
nu tar du väl ändå i.. det krävs bra mycket mer än billig energi för att ett sådant projekt skulle löna sig.
2012-01-14, 12:33
Avslutad
Citat:
nu tar du väl ändå i.. det krävs bra mycket mer än billig energi för att ett sådant projekt skulle löna sig.
Om vi redan idag skickar radiostyrda bilar till mars så kan vi väl skicka folk dit härnäst. Ecat enheter är inga problem att ta med sig så man har stationära energikällor på plats. Sen är det väl bara fantasin som sätter stopp vad som går att göra?
2012-01-14, 18:04
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Om vi redan idag skickar radiostyrda bilar till mars så kan vi väl skicka folk dit härnäst. Ecat enheter är inga problem att ta med sig så man har stationära energikällor på plats. Sen är det väl bara fantasin som sätter stopp vad som går att göra?
varför skulle vi ens vilja odla saker på mars?
2012-01-14, 18:51
Medlem
TerrorSnusens avatar
Citat:
varför skulle vi ens vilja odla saker på mars?

Det skulle väl vara trevligt att ha en tillflyktsort om allt skiter sig fullständigt på Jorden?

Eller sommarstuga, fan vet jag, det skulle vara häftigt i alla fall.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in