2012-01-13, 21:57
Medlem
redbullzs avatar
Träffar inte min pappa så mycket och han lever livet runt om i landet, tar kredit på allt möjligt i mitt namn och har nu hamnat i Kronofogden i inkasso innan jag ens hunnit inse vad som hände.

Vill inte göra en polisiär sak av de hela utan bara 'blockera' så ingen kan beställa i mitt namn med hjälp av person-nr osv.

Hjälp mig tack, tips och råd och bsa inte min farsa så blir jag glad, han är bara lite vilsen men vill att han ska klara sig själv

Får antagligen betala av de 40-50k i sommar på nått sketet sommarjobb men de kan jag lösa.
Citera
2012-01-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Träffar inte min pappa så mycket och han lever livet runt om i landet, tar kredit på allt möjligt i mitt namn och har nu hamnat i Kronofogden i inkasso innan jag ens hunnit inse vad som hände.

Vill inte göra en polisiär sak av de hela utan bara 'blockera' så ingen kan beställa i mitt namn med hjälp av person-nr osv.

Hjälp mig tack, tips och råd och bsa inte min farsa så blir jag glad, han är bara lite vilsen men vill att han ska klara sig själv

Får antagligen betala av de 40-50k i sommar på nått sketet sommarjobb men de kan jag lösa.

Vilken jubel-id*ot till far, ursäkta mig!!
ok mitt råd är att prata med kronofogden samt den bank din far tagit lånet från och försök att förhandla med banken om en bra återbetalningsplan.
Citera
2012-01-13, 22:23
Medlem
Robinson-Merals avatar
Ring runt till alla kreditupplysningsföretag och spärra ditt personnummer. Ta också kontakt med polisen och se vad de kan göra (förutom att anmäla). Du kan antagligen få anmärkningen borttagen om du anmäler, jag tycker starkt att du ska överväga det. Sämre farsa får man leta efter. Hoppas det löser sig!
Citera
2012-01-13, 22:56
Medlem
Gör du inte en bedrägeri anmälan så är det tveksamt att du klarar dig undan. Däremot så behöver du ju inte berätta att du vet vilken som gör det.

Varna din far att du ska anmäla det så att han slutar.
Citera
2012-01-13, 23:02
Medlem
redbullzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Gör du inte en bedrägeri anmälan så är det tveksamt att du klarar dig undan. Däremot så behöver du ju inte berätta att du vet vilken som gör det.

Varna din far att du ska anmäla det så att han slutar.

Vägrar prata med han men tänkte säga till Krono "Någon i min släkt använder mitt person-nr, jag vill spärra", förhoppningvis gräver de inte för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Ring runt till alla kreditupplysningsföretag och spärra ditt personnummer. Ta också kontakt med polisen och se vad de kan göra (förutom att anmäla). Du kan antagligen få anmärkningen borttagen om du anmäler, jag tycker starkt att du ska överväga det. Sämre farsa får man leta efter. Hoppas det löser sig!

Vet, han har satt mig i en jävligt taskig sits, ska prata med krono på måndag och se vad dom säger.

Citat:
Ursprungligen postat av sveamaria
Vilken jubel-id*ot till far, ursäkta mig!!
ok mitt råd är att prata med kronofogden samt den bank din far tagit lånet från och försök att förhandla med banken om en bra återbetalningsplan.

Mm, kan man säga hur de EGENTLIGEN ligger till hos Krono och banken och vara tydlig att man inte vill göra något polisiärt av de hela eller har dom regler att de MÅSTE anmäla? tror banken har tydliga regler gällande sånt, not sure... :/
Citera
2012-01-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Vägrar prata med han men tänkte säga till Krono "Någon i min släkt använder mitt person-nr, jag vill spärra", förhoppningvis gräver de inte för mycket.

/

Vill du att det ska vara anonymt så nämn inte att du vet vilken det är.

Edit: även om du inte pratar med honom så kan du skriva ett brev eller förmedla det till en gemensam kontakt (hans föräldrar ?) för när det är anmält så kommer de hitta honom ifall han gör det igen.
Senast redigerad av Brollio 2012-01-13 kl. 23:23.
Citera
2012-01-14, 09:19
Moderator
v50s avatar
Du måste göra en polisanmälan om urkundsförfalskning eller vad det kallas annars kommer inte låneinstituten eller kronofogden avskriva dessa skulder som ej är dina, att betala av dem ska du undvika då din farsa inte lär sig något på det.

Vidare är det mycket viktigt att du gör en polisanmälan då du nu finns i kronofogdens register det innebär att du inte kommer kunna ens ta ett telefonabonnemang än mindre lån eller hyra bostäder osv så länge du finns där, sedan tar det 3 år innan du stryks därifrån efter skulden är betald. Om du polisanmäler detta så lär låneinstituten och kronofogden dra tillbaka kraven på dig och din prick/prickar på kronofogden bör strykas.

För övrigt så skall du som redan skrivits spärra ditt personnummer så inget lån kan tas i ditt namn.

Du kan fråga kronofogden / de företag som din farsa har tagit lån i ditt namn i vad de kräver från din sida för att dessa skulder skall strykas men såvitt jag vet är en polisanmälan ett krav från deras sida. Sedan är frågan om de går med på att avskriva dessa skulder men det lär du få veta bättre när du kontaktat dem och vilka rutiner/krav de har i situationer som dessa.
Senast redigerad av v50 2012-01-14 kl. 09:24.
Citera
2012-01-14, 16:55
Medlem
Ksprs avatar
Bara för att fallet hamnat hos kronofogden så betyder det inte att du fått en betalningsanmärkning, ännu. Om du inte har fått en betalningsanmärkning borde du kontakta din far och begära pengar för skulderna om du vill slippa göra en anmälan.
Citera
2012-01-14, 22:08
Medlem
Hur har pappan kunnat göra detta om TS är myndig, vilket man bör vara för att passera flashbacks 18-årsgräns?

Borde anmäla lånegivaren annars som delat ut pengar utan att TS gjort någon ansökan om allt står riktigt rätt till.
Citera
2012-01-15, 09:23
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Hur har pappan kunnat göra detta om TS är myndig, vilket man bör vara för att passera flashbacks 18-årsgräns?

Borde anmäla lånegivaren annars som delat ut pengar utan att TS gjort någon ansökan om allt står riktigt rätt till.

Det är inte så ovanligt eller ens svårt att ta lån i en annan persons namn det som krävs är att man kan personens personnummer och att man kan få tillgång till den personens post (t.ex. genom att hålla koll på brevlådan till folk som bor i villa eller radhus och sedan ta hand om de kuvert som berörda låneinstitut skickar ut).

Då kan man enkelt ansöka om lån via internet i den personens namn och sedan är det bara att ange ett kontonummer som man själv har, när sedan banken/låneinstitutet skickar ut papper för underskrift + förfrågningar från upplysningscentralen så får man plocka dem från brevlådan så den drabbade ej ser detta samt skicka in bankens papper med förfalskad underskrift.

Det finns till och med dem som är så fräcka att de belånar fastigheter i ägarens namn och på så sätt har fått uppemot en miljon kr i lån, en annan variant är att de skriver över hela fastigheten i bedragarens namn eller en målvakts och därefter tar lån på den.

TS bör vara över 18 år då man inte kan ta lån om man ej är myndig, däremot förekommer det ganska ofta att föräldrar köper saker i sina barns namn som är omyndiga och sedan inte betalar vilket tydligen går att göra, finns många unga vuxna som har fått post från kronofogden när de blivit myndiga och då ser att de har x antal tusen kr i skuld hos dem.
Senast redigerad av v50 2012-01-15 kl. 09:25.
Citera
2012-01-19, 02:59
Medlem
redbullzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det är inte så ovanligt eller ens svårt att ta lån i en annan persons namn det som krävs är att man kan personens personnummer och att man kan få tillgång till den personens post (t.ex. genom att hålla koll på brevlådan till folk som bor i villa eller radhus och sedan ta hand om de kuvert som berörda låneinstitut skickar ut).

Då kan man enkelt ansöka om lån via internet i den personens namn och sedan är det bara att ange ett kontonummer som man själv har, när sedan banken/låneinstitutet skickar ut papper för underskrift + förfrågningar från upplysningscentralen så får man plocka dem från brevlådan så den drabbade ej ser detta samt skicka in bankens papper med förfalskad underskrift.

Det finns till och med dem som är så fräcka att de belånar fastigheter i ägarens namn och på så sätt har fått uppemot en miljon kr i lån, en annan variant är att de skriver över hela fastigheten i bedragarens namn eller en målvakts och därefter tar lån på den.

TS bör vara över 18 år då man inte kan ta lån om man ej är myndig, däremot förekommer det ganska ofta att föräldrar köper saker i sina barns namn som är omyndiga och sedan inte betalar vilket tydligen går att göra, finns många unga vuxna som har fått post från kronofogden när de blivit myndiga och då ser att de har x antal tusen kr i skuld hos dem.

Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73

Citat:
Ursprungligen postat av Kspr
Bara för att fallet hamnat hos kronofogden så betyder det inte att du fått en betalningsanmärkning, ännu. Om du inte har fått en betalningsanmärkning borde du kontakta din far och begära pengar för skulderna om du vill slippa göra en anmälan.

Detta skedde långt innan jag blev 18 och har hållt på så under stora delar av mitt liv.
Inga nya fakturor/inkasso brev som ramlat ner i lådan sen jag flyttade (när jag blev 18) men planerat in ett möte nästa vecka.
Återkommer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in