2005-01-21, 16:36
Bannlyst
Buppaluppa - Sitter med I Care Because You Do nu, lånade på biblioteket. Den är helt okej, det finns dock en del svaga punkter.

KATO - Jo, där tar han ut svängarna lite ytterligare... Men just det, finns inte Drukqs som någon slags super deluxe-box i trä? Hörde talas om något liknande, kommer inte ihåg allt, det lät iallafall väldigt maffigt.

Haha... Milkman! Har gjort en avantnoize-remix av den, det bara brusar och har sig.
Citera
2005-01-21, 21:23
Medlem
keffemil_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Nu vet jag inte hur val Du kanner Din "Aphex Twin", men hall aven utkik efter Afx, Caustic Window och Polygon Window, som ar, ja just det - aven det Richard D. James...

Richard D. James = Richard Devine?
Citera
2005-01-22, 10:03
Bannlyst
Nej, Richard D James är inte Richard Devine.

99 procent säker.
Citera
2005-01-22, 15:54
Bannlyst
Ja han är jävligt skön. Kanske lite ojämn emmellanåt. Han är ju känd för att vara väldigt speciell som person. T.ex så under ett live-spelande så stoppade han bara in en ihopmixad cd, spelade upp den och satte sig och läste tidningen.
Citera
2005-01-23, 22:03
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kow
Ja han är jävligt skön. Kanske lite ojämn emmellanåt. Han är ju känd för att vara väldigt speciell som person. T.ex så under ett live-spelande så stoppade han bara in en ihopmixad cd, spelade upp den och satte sig och läste tidningen.
Mycket speciell. Äger han inte en stridsvagn/pansarbil också?

Då jag är förtjust i acid och 303'or i alla dess former, så är mina favoriter de äldre skivorna han gjorde med Kosmik Kommando: Universal Indicator. Exakt vilka låtar han är ansvarig för råder det lite delade meningar om dock.

Hans mörkare och skumma ambientlåtar kan vara hel ok, t ex Match Sticks.
Citera
2005-01-23, 22:26
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kow

När Madonna bad honom remixa en av hennes låtar så sade han att han kunde tänka sig att göra det om han fick sampla typ 41 olika kroppsljud från henne.
Citera
2005-01-24, 10:50
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Ambient Works-plattorna är rena klassiker i genren, även om de skiljer sig mycket sinsemellan. Första Ambient Works-skivan är väl egentligen inte ambient över huvud taget utan snarare mjuk techno, eller "intelligent techno" som det kallades på den tiden.
Surfing on sine waves är en personlig favorit, under aliaset Polygon Window, men även det mesta med Caustic Window går ner. Det hårdaste han gjort återfinns väl på Classics om jag inte har helt fel. Låten "Digeridoo" går fanimej inte av för hackor...
Jag har sett Aphex två gånger och båda seten var totalt olika. Första gången hade han bytt ut skivnålarna mot spik och skivorna mot sandpapper.

Kan även rekommendera u-ziq, en av Richards kompanjoner. Plattan In pine effect innehåller en av de främsta låtarna någonsin inom den elektroniska musiken: Roy Castle!
Kolla upp!
Citera
2005-01-24, 14:32
Bannlyst
Oj, nu får man höra om en hel del intressanta saker här... Hur länge har han varit verksam egentligen?

Efter att ha fått Drukqs sönderrepad har jag nu också köpt den för 88 kronor på Tradera. Inte dåligt.

Blackie - Digeridoo var den första låten jag hörde av honom. Den är fin.
Citera
2005-01-24, 14:41
Medlem
Pijas avatar
japp

lyssnar på honom och övrig "IDM", electronica, mestadels från warp- och rephlexstallet varje dag, på jobbet, i mp3-spelaren, hemma, you name it... favoriterna är dock Autechre och Black Dog. Gillar warps äldre släpp framför allt nytt som de bajsar ut.
Citera
2005-01-26, 15:46
Bannlyst
Pija - Äsch, det finns en del nya saker som är helt fantastiska också. Lyssna på Gravenhurst.
Citera
2005-01-26, 15:50
Medlem
Pijas avatar
förvisso

jag var nog lite för snabb att döma ut allt nytt, jag orkar bara inte gräva mig in i allt nytt utan håller mig tryggt med äldre material :-)

men ska kolla upp ditt tips dock, alltid trevligt om det kommer från folk som gillar- och är insatta i genren.

/Pija
Citera
2005-01-26, 16:00
Bannlyst
Men Gravenhurst är långt ifrån det vanliga på Warp, och väldigt långt ifrån IDM. Tog bara vad som helst som är riktigt bra på Warp (och relativt nytt). Brydde mig inte så mycket om genrer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in