• 2
  • 3
2012-01-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Alltså, man ska inte pensionsspara utan det är bättre att spara i ett helt vanligt sparkonto med bra ränta?

många rwsonerar att man inte ska pensionspara för man kan ju dö i mårrn. japp så sant, men kan ju gå åt helvete med å du råkar leva till 90 ska du då ångra att du inte sparade ? =)

nån skrev även att man under en livstid fick ihop ca 800,000 plus ränta i avsättning till pension och att det utbetalas i X antal år.
nu får ni ju lägga med i beräkning med att om ni ska ha en utbetalning livet ut så kanske det antas att ni blir 90 pannor gamla.. dvs leva i 25 år efter 65. 800 papp blir isf inte mer än 2500 spänn i månaden och det lär ju inte bli många kattmatsburkar...

nån annan skrev att han sparade i fonder och att det ev fanns bättre alternativ men han var inte så insatt. näe grattis! denna eprsonen har fallit i den klassiska storbanksfällan där de gärna vill att man "månadsparar" lite i fonder för det kan ge fin och go avkastning.
i hans exempel har han ju tom gått back (inflationsmässigt) även om han tycker han ligger plus.
Citera
2012-01-14, 09:07
Medlem
Anon2s avatar
Aa men man bör inte pensionsspara officiellt för det blir beskattat, det deklareras, det räknas som inkomst så man får lägre bidrag osv osv. utan det är bättre att spara själv i ett vanligt sparkonto med bra ränta?
Jag ska alltså stå på mig när AMF pension och allt vad det heter försöker få mig att pensionsspara?
Citera
2012-01-14, 09:26
Medlem
Citat:
Aa men man bör inte pensionsspara officiellt för det blir beskattat, det deklareras, det räknas som inkomst så man får lägre bidrag osv osv. utan det är bättre att spara själv i ett vanligt sparkonto med bra ränta?
Jag ska alltså stå på mig när AMF pension och allt vad det heter försöker få mig att pensionsspara?

så dumenar att du hellre går på bodrag än å använder dina egna pengar ??
Citera
2012-01-14, 09:34
Moderator
v50s avatar
Att spara inför pensionen är bra men personligen skulle jag inte använda mig av de privata pensionsfonder som finns där man sparar och betalar in pengar varje månad, helt enkelt för att deras avgifter kommer äta upp en stor del av dina pengar. Det var uppe i plus eller något konsumentprogram för x antal månader sedan och det visade sig att ca 40% av de pengar som man sparade via en privat pensionsförsäkring försvann i form av avgifter till bolaget som har hand om pengarna.

Så ska du spara är det förmodligen bättre att spara i egen regi i olika fonder alternativt på något räntekonto då slipper du alla avgifter, däremot får du räkna med att betala skatt för den vinst som du genererar genom dina sparade pengar om du har fonder / aktier, tror den skatten ligger på ca 22%.

En annan variant är att lägga pengarna i madrassen alternativt betala bort skulder som du har så du är skuldfri när du går i pension
Citera
2012-01-14, 10:10
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
så dumenar att du hellre går på bodrag än å använder dina egna pengar ??
Nej, jag sa: "spara själv i ett vanligt sparkonto med bra ränta"
Citera
2012-01-14, 10:58
Medlem
Citat:
Nej, jag sa: "spara själv i ett vanligt sparkonto med bra ränta"

jo men detta var ju för att du inte skulle mista ett bidrag längre fram i tiden =)

det finns ju alternativ som är bättre än ett sparkonto, tex treditionellt förvaltade kapitalförsäkringar.
är det så det krisar om 5 år kan du återköpa dessa. det finns ej heller samma risker i dessa som med fondförsäkringar. nackdelen är att du inte får tillbaka på skatten när du har deklarerat men samtidigt behöver du inte betala nån skatt när du tar ut dem heller.

sen när det kommer till bostadsbidrag för pensionärer så får man ju inte ha cash på kontot heller. (tror det är över 100,000) då får man inget. eller alt äga nåt av värde som de anser man kan sälja, tex lägenhet eller nåt. därför många pensionärer säljer sina hus och flyttar till hyresrätter.
Citera
2012-01-16, 08:38
Medlem
Citat:

ja, du ska stå på dej och säga nej.
Citera
2012-01-16, 21:35
Medlem
Lägg pengarna på annat istället!

Finns bättre grejer att lägga pengarna på. Hör du till den yngre generationen så kommer pensionsåldern vara höjd till 80-90 när du blivit gammal så troligen hinner du inte ens gå i pension innan du dör ändå. Och vem vet, du kanske dör imorgon.

Dessutom är det väldigt tveksamt om jorden och mänskligheten finns om 50 år.
Citera
2012-01-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Finns bättre grejer att lägga pengarna på. Hör du till den yngre generationen så kommer pensionsåldern vara höjd till 80-90 när du blivit gammal så troligen hinner du inte ens gå i pension innan du dör ändå. Och vem vet, du kanske dör imorgon.

Dessutom är det väldigt tveksamt om jorden och mänskligheten finns om 50 år.

vad händer om den gör det då ?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in