2012-01-12, 22:01
Medlem
Alltså är det en sån laserpekare som alla har haft när man var liten? Om det nu är det så kan jag meddela dig om att jag har lyst mig själv i ögonen med såna hundratals gånger och jag har inte dött än.

Att det där ska vara farligt är ju bullshit. MEN nu vet jag inte vad du pratar om för superlaser.

Och att den skulle lysa 4-5km måste man ju vara efterbliven för att gå på för fan, för 100 kr dessutom.
Citera
2012-01-12, 22:05
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikfan
Alltså är det en sån laserpekare som alla har haft när man var liten? Om det nu är det så kan jag meddela dig om att jag har lyst mig själv i ögonen med såna hundratals gånger och jag har inte dött än.

Att det där ska vara farligt är ju bullshit. MEN nu vet jag inte vad du pratar om för superlaser.

Och att den skulle lysa 4-5km måste man ju vara efterbliven för att gå på för fan, för 100 kr dessutom.

Snarare du som är efterbliven. Halvledartekniken har inte stått stilla, sedan du var barn. Man kan utan tvekan få en laserpekare på 200 mW för 100 kr i bla Kina om man går till rätt ställe och prutar ordentligt. Vanligare är nog dock att turister får en 30 eller 5 mW, för mellan 100 och 200 kronor beroende på hur bra man prutar. En grön 30 mW laserpekare vet jag själv att man kan se på iaf 5 km.
Citera
2012-01-12, 22:27
Medlem
seta23s avatar
Citat:

Du dör inte av en laserpekare.

Ont: Om du inte reagerade direkt när du fick lasern i ögat så tror jag inte att det ska vara något problem. Vet du hur stark den är? Du sa att säljaren sa att den lyser 4-5 km men har ni prövat er fram? Ni kanske har lyst på hus som är långt bort osv.
Citera
2012-01-12, 22:28
Medlem
Poizfangs avatar
Hej!
Har man den lagliga versionen så är det ingen fara nej. Har man en på 500mW eller liknande så blir man blind rätt så lätt. Men så fort du börjar känna något konstigt som händer din syn eller nåt. Så kontakta då doktorn så fort som möjligt. Tack
Citera
2012-01-13, 19:23
Medlem
Offsures avatar
Varning för trams till Jagska och F.D.S. Flyttad till Medicin och hälsa.
/mod
Citera
2012-01-13, 19:52
Medlem
supraas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latkorven
Jag såg åt sidan, så jag tittade inte rakt in i strålen. Jag märkte det inte förrän han skrek till. När han upptäckte att han lös mig i ögonen.

Då är det ju lungt Han kanske inte ens träffa ögat, det är ju trots allt svårt att hålla en laserpekare exakt stilla.
Citera
2012-01-13, 20:36
Medlem
Citat:

En hel bunt av de gröna som finns idag ÄR farliga. Har två kollegor med skadade ögon.

Folk är fan inte normalt funtade som lyser på bussförare, vad gör de sen när föraren krockar för att den inget ser? Med 100 pers i bussen? med ngn stackars liten personbil som blir mos?
Citera
2012-01-14, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poizfang
Hej!
Har man den lagliga versionen så är det ingen fara nej. Har man en på 500mW eller liknande så blir man blind rätt så lätt. Men så fort du börjar känna något konstigt som händer din syn eller nåt. Så kontakta då doktorn så fort som möjligt. Tack

Den eventuella skadans omfattning beror på laserns effekt, hur länge den får verka och var i ögat den träffar. Oftast träffar sådana här laserstrålar inte "mitt i prick" och avvärjelsereflexer m.m. gör att de vanligtvis inte får lysa tillräckligt länge för att ställa till med något allvarligt. 4-5 sekunder som angivits är VÄLDIGT länge i sådana här sammanhang för att inte reflexmässigt titta bort eller blunda. Titta på klockan.
Om strålen går genom vindrutan på en bil eller flygplan blir det också en ganska stor ljusspridning som är kraftigt bländande och leder till tillfällig synpåverkan. Om det blir några bestående skador uppkommer de direkt i anslutning till exponeringen och uppstår inte med fördröjning.
Citera
2017-11-12, 11:26
Bannlyst
Var ute och cyklade igår när bilen emot mig lyser med något grönt från passagerarsätet.

Kollar ner ditekt och ser att jag blir grön på jackan.

Igår var jag på två sjukhus men får ingen hjälp där då i form av verklig undersökning!

Vad kan dessa idioter ha förorsakat för skador?

Har pretty much haft panik on and off i ett dygn
Citera
2017-11-12, 15:31
Medlem
De lasrar du köper i Thai,ska man inte lita på vad dem säger eller vad som står på papeprslappen ang effekten.
Citera
2017-11-12, 16:04
Det behöver inte vara farligt, oftast märker man direkt om man tagit skada. Jag hade en grön laser som jag larvade mig med innan de blev förbjudna. Men den var inte farlig. Naturligtvis ska man inte sitta o stirra in i strålen... Men jag lyste ordningsvakten i ögonen, han sa att jag skulle trycka upp den i röven, farligare än så var det inte.

Sen hade jag en blå, den var farlig, den kunde skära i plast. Så den skulle nog kunna skada lätt.
Citera
2017-11-12, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Det behöver inte vara farligt, oftast märker man direkt om man tagit skada. Jag hade en grön laser som jag larvade mig med innan de blev förbjudna. Men den var inte farlig. Naturligtvis ska man inte sitta o stirra in i strålen... Men jag lyste ordningsvakten i ögonen, han sa att jag skulle trycka upp den i röven, farligare än så var det inte.

Sen hade jag en blå, den var farlig, den kunde skära i plast. Så den skulle nog kunna skada lätt.
Beror helt och hållet på styrka. Själv blev jag igår utsatt för en som kom i bil. Helt och hållet på styrka. På ett forum laserpointerforum var det en person som fick sin egen pekare i ögat och fick ett stort bortfall i synfältet, dessutom en stor bränd fläck på näthinnan.

Har du någonsin lyst någon som inte gick med på det är du ett svin. Sorry men det är du.
Förstår inte i mina vildaste fantasier hur sådana som du tänker.

Det är snabbt att man har lite skoj men den som blir utsatt för sedan gå igenom sjukvården i detta landet och att få en retinafotografering är inte det enklaste alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in