2012-01-12, 17:48
Medlem
Hejsan, jag undrar, tex om man ligger på ca 176 hp på sin högskoleingenjörsexamen och har gjort x jobb o allt, och behöver ca 4 poäng för att nå målet, och det inte finns en 4 hp kurs tillgänglig, vad händer då om man väljer en hp 6 kurs?.

Räknas allt in då som 182 hp? eller hur funkar det? avrundas det på nått vis?
Citera
2012-01-12, 18:38
Medlem
På de examensbesked jag har sett räknas alla poängen in och en fotnot läggs till om att antalet poäng som har studerats överskrider minimumkravet. Oavsett hur det ser ut på just ditt papper är det hursomhelst inget problem att läsa 182 poäng istället för 180.
Citera
2012-01-12, 18:47
Medlem
Festungbreslaus avatar
En ful lösning är att tillgodoräkna exempelvis kurs A 7,5 hp som Kurs A 4 hp. Problemet är att betyget i kursen kan ersättas med "TG" beroende på universitetets riktlinjer.
Citera
2012-01-12, 18:57
Medlem
LikeAGloves avatar
Är det något negativt om man har studerat mer än 180 hp då man plockar ut sin kandidatexamen? Förlåt om jag missuppfattar, blev nyfiken eftersom jag läser en 10 hp-kurs utöver mina 180 hp
Citera
2012-01-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Är det något negativt om man har studerat mer än 180 hp då man plockar ut sin kandidatexamen? Förlåt om jag missuppfattar, blev nyfiken eftersom jag läser en 10 hp-kurs utöver mina 180 hp
Nej, det spelar naturligtvis ingen roll.
Citera
2012-01-12, 19:05
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove

När bologna infördes 2007 ändrades möjligheten att ha obegränsat med poäng i en examen.
Citera
2012-01-12, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
När bologna infördes 2007 ändrades möjligheten att ha obegränsat med poäng i en examen.

Vad menas med det egentligen? Jag läser ett program på 180hp samt 30-45hp fristående kurser varje termin parallellt med studierna i programmet. Ifall jag bara ska använda de poäng som jag fått genom programmet när jag hämtar ut den examen, blir det något strul då eftersom jag har så mycket mer poäng?
Citera
2012-01-12, 22:02
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Hejsan, jag undrar, tex om man ligger på ca 176 hp på sin högskoleingenjörsexamen och har gjort x jobb o allt, och behöver ca 4 poäng för att nå målet, och det inte finns en 4 hp kurs tillgänglig, vad händer då om man väljer en hp 6 kurs?.

Räknas allt in då som 182 hp? eller hur funkar det? avrundas det på nått vis?

... hur tror du man gör om man läser extrakurser?
Citera
2012-01-12, 22:03
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Vad menas med det egentligen? Jag läser ett program på 180hp samt 30-45hp fristående kurser varje termin parallellt med studierna i programmet. Ifall jag bara ska använda de poäng som jag fått genom programmet när jag hämtar ut den examen, blir det något strul då eftersom jag har så mycket mer poäng?

Det betyder såklart endast att din KANDIDATEXAMEN omfattar 180hp. De andra poängen har du ändå och du kan såklart använda vid intervju eller annat. Vafan tror ni det är för system om det hade varit negativt att läsa mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in