2012-01-12, 15:03
Medlem
Tjena,

Ska åka Vasaloppet. En bekant anmälde mig och jag har lovat att genomföra det tillsammans med personen i fråga.

Är i dagsläget helt otränad. Är det möjligt att jag kan träna upp mig så pass mkt att jag kan genomföra loppet?

Bor i Sthlm så har inte tillgång till snö. Har precis införskaffat ett gymkort. Vilken sorts träning ska jag satsa på? Vilka muskelgrupper? Vilka övningar?

Är 21 år. Har tidigare spelat väldigt mkt ishockey så har en bra grundfysik, men la av för några år sen och efter det har fokus varit på annat än träning.

Övriga tips om ex kost är välkommet det med.

//
Citera
2012-01-12, 15:10
Medlem
asdasdasd111s avatar
Vasaloppet är ju ganska snart, så jag hade nog prioriterat skidträning.. åk så mycket längdskidor du hinner så du får upp en så bra åk-teknik som möjligt!
Citera
2012-01-12, 15:15
Medlem
tuzzens avatar
För att ha en hyfsad chans att klara av det så behöver du ca 50 - 100 mil i benen lite beroende på din tidigare skidvana, har du aldrig åkt skidår tidigare så har du inte så stora chanser att klara hela loppet med så kort tid kvar.

Köp ett par rullskidor och och så mycket du kan och få skidvana. Och köper du nya längdskidor så se till att åka in pjäxorna så du slipper skavsår.
Citera
2012-01-12, 15:19
Medlem
Tack för svaren! Har åkt mkt skidor tidigare. Kmr sticka iväg en vecka innan loppet för att få träna på snö. Men fram tills dess handlar det om att träna upp mig så mkt att jag får ut maximalt av veckan på snö. Så tips på hur jag ska maximera effekten av den träningen (gym) vore väldigt uppskattat.

//
Citera
2012-01-12, 15:26
Medlem
von_Ss avatar
En jobbarkompis åkte vasaloppet efter att inte ha rört ett par skidor på 10 år. Inget konditionsmonster snackar vi om heller. Det gick, men det tog jävligt lång tid och röven skavdes bort.
Citera
2012-01-12, 17:52
Bannlyst
Se till att få igång "pumpen" ut och spring och flaxa med armarna, sen kör du den där veckan på snö!

Vet inte när Vasaloppet är men vore fint om du fick 2 veckors spring och 1 vecka skidor.
Citera
2012-01-14, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
För att ha en hyfsad chans att klara av det så behöver du ca 50 - 100 mil i benen lite beroende på din tidigare skidvana, har du aldrig åkt skidår tidigare så har du inte så stora chanser att klara hela loppet med så kort tid kvar.

Köp ett par rullskidor och och så mycket du kan och få skidvana. Och köper du nya längdskidor så se till att åka in pjäxorna så du slipper skavsår.

Tror dock inte på att man behöver 50-100mil i kroppen för att klara av vasaloppet, det är säkerligen rekommenderat att man har det isig men aja..den som lever får se.
Har själv aldrig stått på ett par längdskidor men är hyfsad tränad överlag, ska bli spännande och se vilken tid man får
Citera
2012-01-22, 15:27
Medlem
Profaxs avatar
Är ungefär i samma sits. Ingen direkt snö i stockholm på hela vintern.. har löpt några mil och simmat några kilometer. Har ingen direkt teknik.

Vette fan hur det här kommer att gå.
Citera
2012-02-21, 19:33
Medlem
Ska köra öppet spår nu på söndag. Har tränat regelbundet hela hösten inför detta bor i Stockholm så det har nog bara blivit 10-20 mil på skidor. Tekniken känns ok, är övertygad om att man klarar det bara man är frisk. Nu är det så att jag inte känner mig helt frisk. Har precis börjat känna en infektion i halsen. Hade gärna tränat ett par gånger till innan loppet men nu vet jag inte hur man ska resonera ...

När är det farligt att träna?

Ang. träningstipps tror jag att det man vinner absolut mest på är att få upp en -bra- teknik. Det blir mycket mer energi-effektivt.
Citera
2012-02-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T3rror5
Ska köra öppet spår nu på söndag. Har tränat regelbundet hela hösten inför detta bor i Stockholm så det har nog bara blivit 10-20 mil på skidor. Tekniken känns ok, är övertygad om att man klarar det bara man är frisk. Nu är det så att jag inte känner mig helt frisk. Har precis börjat känna en infektion i halsen. Hade gärna tränat ett par gånger till innan loppet men nu vet jag inte hur man ska resonera ...

När är det farligt att träna?

Ang. träningstipps tror jag att det man vinner absolut mest på är att få upp en -bra- teknik. Det blir mycket mer energi-effektivt.

Jadu, halsen är då jag säger stopp för träning, lite snor i näsan burkar jag träna med. Men är du frisk vid loppet tror jag du kan kämpa dig runt, speciellt om du har god teknik och inte är en soffpotatis i vanliga livet.
Citera
2012-02-21, 20:25
Medlem
2kgbenfritts avatar
Klarar du lätt, hur svårt kan det vara? gubbar på 70 bast tar sig igenom liksom!
Citera
2012-02-21, 21:30
Medlem
Synapzs avatar
jag skulle köttat crosstrainern lågintensivt i 2 tim åt gången 3 dagar i veckan. Det borde ju likna "skidåkarrörelsen" hyfsat iaf. Då TROR jag att du borde klara dig igenom det iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in