2012-01-12, 13:28
Medlem
Solnedgångsprincipen bygger, i det här fallet, på att ett ganska gammalt inlägg raderas. Varför? Jo, det vi skriver i forumen är ju aktuellt, ett tag. Sedan 'faller' det liksom bort ur aktuallitetens fokus. Varför inte då radera det? Vad är meningen med att behålla ett meddelande 'för evigt'?

De åsikter och tyckanden vi hade för, säg 3 år sedan kanske inte alls avspeglar sig idag?

Vad säger ni, borde Flashback införa en solnedgångsprincip. Eller vill ni kunna hitta inlägg som är, säg 10 år tillbaka i tiden? Varför då?

Om ja, hur länge, 5 år? Eller kanske bara 3?
Citera
2012-01-12, 14:09
Medlem
mungs avatar
Om Flashback mot förmodan skulle överleva i 90 år till så skulle åtminstone jag tycka att det vore intressant att kunna se tillbaka hur folk tänkte för 100 år sedan. I vissa fall är det intressant att titta på utvecklingen bara de senaste tio åren tycker jag!
Citera
2012-01-12, 14:13
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Själv tycker jag det är rätt kul att läsa i forum som innehåller riktigt gamla inlägg. 2001 känns för mig inte som så extremt längesedan, men läser man inlägg från den tiden så inser man att mycket hänt.

Sen skulle jag vilja vända på frågan, varför radera det? Text tar inte särskilt mycket plats och hårddiskar är rätt billiga.
Citera
2012-01-12, 14:49
Medlem
epost72s avatar
Jag vill att inläggen ska finnas kvar så länge som det är möjligt.
Ser ingen anledning att plocka bort äldre inlägg.

Vid sökning kan man ju dessutom välja bort träffar äldre än ett år.
Citera
2012-01-12, 15:10
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSt
(...)
De åsikter och tyckanden vi hade för, säg 3 år sedan kanske inte alls avspeglar sig idag?

Vad säger ni, borde Flashback införa en solnedgångsprincip. Eller vill ni kunna hitta inlägg som är, säg 10 år tillbaka i tiden? Varför då?
(...)
Har du skrivit inlägg som du ångrar bittert, eller vad?

Det är klart att det har ett värde att spara diskussionerna! En gammal åsikt eller infoleverans är lika intressant som en ny. Ibland mycket intressantare. Därtill skulle vetskap om att allt raderades efter en viss tid skapa en större dagsländekaraktär på aktiviteten. Man skulle ta (ännu) mindre ansvar för sina postningar än nu.
Citera
2012-01-12, 15:20
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Förutom sin funktion som diskussionsforum ser jag också Flashback som en kunskapsbank. Här finns människor med stora kunskaper om vitt skilda ämnen, kunskap som alla har nytta av. Att radera den kunskapen vore en variant på IngSocs minneshål (inga jämförelser i övrigt), en tanke som inte tilltalar mig alls. Hade människor tänkt likadant förr i tiden hade vi inte haft historiska arkiv eller källor att gräva i.
Citera
2012-01-12, 15:34
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Vettiga argument har lagts fram för att behålla alla inlägg. Vad finns det för motargument? Kan TS lägga fram några?
Citera
2012-01-12, 15:50
Medlem
InkMeBabys avatar
Håller med alla andra här i tråden, inga inlägg ska raderas. Älskar att man kan rota i arkivet, både när man letar efter kunskap men även underhållning.
Citera
2012-01-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Vettiga argument har lagts fram för att behålla alla inlägg. Vad finns det för motargument? Kan TS lägga fram några?
Ja, eventuellt. Det betyder att man får akta sig för att skriva något som kanske kommer upp 'och biter dig i ändlykten' längre fram. Det går även att 'lägga pussel' på personer här och i slutändan dra slutsatser om vem det är som ligger bakom en (idag skyddad) signatur.
Forumet blir isåfall mindre fritt, man får akta sig noga innan man postar något, ty det blir 'skrivet i sten'.
Men bra så! Då vet alla vad som gäller! Akta sig för att posta något i affekt! Mindre fritt, men är det så det skall vara, låt det vara så.
Citera
2012-01-12, 16:38
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ja, eventuellt. Det betyder att man får akta sig för att skriva något som kanske kommer upp 'och biter dig i ändlykten' längre fram. Det går även att 'lägga pussel' på personer här och i slutändan dra slutsatser om vem det är som ligger bakom en (idag skyddad) signatur.
Forumet blir isåfall mindre fritt, man får akta sig noga innan man postar något, ty det blir 'skrivet i sten'.
Men bra så! Då vet alla vad som gäller! Akta sig för att posta något i affekt! Mindre fritt, men är det så det skall vara, låt det vara så.
Vi har ju som policy här på Flashback att "lagt kort ligger". Dvs. har man skrivit något som man senare ångrar, får man skylla sig själv. Användaren har ansvar över vad denne postar, inte Flashback. Vill man vara anonym, får man se till att inte posta allt för personliga inlägg.

Med detta sagt, innebär inte detta att man exempelvis får outa någon här på forumet, bara för att det gått att ta reda på vem personen är, det är förbjudet enligt våra regler. Vad som sker utanför forumet, kan vi dock inte ansvara för.

Sedan finns det ännu en negativ aspekt med ditt förslag: stora trådar, som varit aktiva under flera år, och som kanske består av sammanklistrat material från olika årgångar, kommer att kapas ju längre tid som går. Är det inte bra att sådana trådar behåller sitt startinlägg?
Citera
2012-01-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Vi har ju som policy här på Flashback att "lagt kort ligger". Dvs. har man skrivit något som man senare ångrar, får man skylla sig själv. Användaren har ansvar över vad denne postar, inte Flashback. Vill man vara anonym, får man se till att inte posta allt för personliga inlägg.

Med detta sagt, innebär inte detta att man exempelvis får outa någon här på forumet, bara för att det gått att ta reda på vem personen är, det är förbjudet enligt våra regler. Vad som sker utanför forumet, kan vi dock inte ansvara för.

Sedan finns det ännu en negativ aspekt med ditt förslag: stora trådar, som varit aktiva under flera år, och som kanske består av sammanklistrat material från olika årgångar, kommer att kapas ju längre tid som går. Är det inte bra att sådana trådar behåller sitt startinlägg?
Jo, självklart! Detaljerna i mitt förslag är ännu inte satta på pränt: där gjorde du ett antagande. Fine.
Men det lär ju aldrig bli verklighet av mitt förslag, så mycket har jag fattat nu. Så allt är ren spekulation. /end.
Citera
2012-01-12, 17:00
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Jo, självklart! Detaljerna i mitt förslag är ännu inte satta på pränt: där gjorde du ett antagande. Fine.
Men det lär ju aldrig bli verklighet av mitt förslag, så mycket har jag fattat nu. Så allt är ren spekulation. /end.
Man kan alltid diskutera förändringar och spekulera kring hur sådana eventuellt skulle kunna fungera, även om förslagen aldrig kommer att gå igenom. Att diskutera är ju vad Flashback går ut på, så du gjorde absolut inget fel i att starta den här tråden, även om vi inte håller med dig. Att diskutera är aldrig fel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in