2012-01-12, 12:26
Medlem
Hej! någon som vet vad ordet sul eller sull/soll betyder? tror att det har någonting att göra med mat, och det är nog dialektalt från jämtland....?
Citera
2012-01-12, 12:36
Medlem
Endemisks avatar
Kanske är relaterat till sulla, som betyder någonting i stil med kladda eller spilla.

Sluta sulla ned dig, Olle!

Förmodligen ej relaterat till romerske diktatorn Sulla.
Citera
2012-01-12, 12:44
Medlem
najass avatar
Sul är samlingsnamn på kött, fågel,fisk. Min morfar kunde t.ex säga: ät inte bara sul,ta lite potatis också.
Citera
2012-01-12, 12:59
Medlem
Citat:
Sul är samlingsnamn på kött, fågel,fisk. Min morfar kunde t.ex säga: ät inte bara sul,ta lite potatis också.

Isåfall troligen besläktat med/en dialektal form av sovel :-)
Citera
2012-01-12, 13:01
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Precis, och lite längre söderöver i Hälsingland, säger man sovel. T ex Det räcker att ha smör och ost på brödet, soveln tar vi till potäterna.
Citera
2012-01-12, 14:06
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
Isåfall troligen besläktat med/en dialektal form av sovel :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Precis, och lite längre söderöver i Hälsingland, säger man sovel. T ex Det räcker att ha smör och ost på brödet, soveln tar vi till potäterna.

Håller med om båda, kopplingen till sovel finns rimligen, och pålägg ingår också, inte bara lagad mat.

För övrigt var "sulhög" ett skällsord och betydde väl något i stil med goddagspilt, gottegris, slösare eller liknande.

"Den jävla sulhögen!" kunde man få höra om folk som på ett osnyggt sätt försåg sig av det godaste (och dyraste får man förmoda) på middagar och bjudningar).

Detta var (är?) dessutom faktiskt hört i norra Skåne.
Citera
2012-01-12, 14:42
Medlem
Shalashaskas avatar
Litteratur ---> Språk
/Mod
Citera
2012-01-12, 15:15
Medlem
Min uppfattning av ordet sull/soll, vilket är ett ord som jag använder, är typ småskrap/smulor/rester av någon mat som oftast är för lite och smått för att man ska bry sig om att äta det. T.ex. om du käkar en kyckling och i princip är klar men det kanske finns lite skrap kvar. "Jag bryr mig inte om att plocka de där sista smulorna, det är bara sull"

Elller när man t.ex. bakar pepparkakor. Då har man alltid kvar små degrester i slutet, som är mjöliga och smuliga och oftast inte så användbara. Det kastar man för att det är sull.

att sulla är typ att kladda/spilla. "Fan vad du sullar, du tappar ju mat över hela bordet, ät som folk, idiot."

Någon nämnde att det var jämtländskt? Jag vet inte om det är relevant, men jag är från jämtland.
Citera
2012-01-12, 16:04
Medlem
bjornebarns avatar
Jag håller med endemisk; det är substantiv av verbet "att sula" = "att kladda" (född och uppvuxen i Linköping, pratar dock inte östgötska, då föräldrarna är från Stockholm)
Citera
2012-01-12, 19:13
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag håller med endemisk; det är substantiv av verbet "att sula" = "att kladda" (född och uppvuxen i Linköping, pratar dock inte östgötska, då föräldrarna är från Stockholm)

Fast endemisk pratar ju om sulla, vilket måhända är en helt annan sak.

För att krångla till det ytterligare så betyder "att sula" (förutom det som skomakaren gör) t.ex. att skjuta iväg en boll. "Sula iväg bollen Tompa" skriker man till sin backkollega i ett trängt läge framför eget mål.

Verbet sula har alltså ingenting med substantivet sul att göra.

Detta gäller i min lilla värld nere i södra Sverige (Skåne).
Citera
2012-01-13, 14:30
Medlem
Där jag bor kallas den del av maten som inte är potatis/ris/pasta för "sövel".

Att spilla har synonymen "att söla".
Citera
2012-01-15, 22:18
Medlem
Sull är typ knäckebröd i mjölk. Känner till begreppet från siljanstrakten, har aldrig ätit det själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in