2012-01-12, 11:42
Medlem
Boxis avatar
Jag äter aurorix nu och det stör min sömn totalt. Igår kl 21 stoppade jag i mig 15mg oxazepam utan att kunna somna, jag blev lite seg en stund men jag kunde inte somna av det, så jag la till 7.5 mg kring 01:00 med förhoppningen att det skulle räcka men framåt 01:30 blev det 7.5 mg till (tot 30 mg) och sen lyckades jag slumra in...

Jag ska snacka med min läkare på onsdag och det står först och främst atarax och lergigan på tapeten, jag har redan provat theralen men jag blev levande död dagen efter och det är inte acceptabelt om jag ska kunna låtsas ha ett liv också... Jag förväntar mig inga underverk av atarax eller lergigan f.ö, han sa att han aldrig hade haft en patient som inte blivit trött dagen efter och det har jag inte tid med i dagsläget så det är inget alternativ.

Nästa steg blir stilnoct/imovane och här kommer ni in, med tanke på den bensotolerans som jag har utvecklat, hur mycket kan det tänkas motsvara i stilnoct eller imovane? Kan jag komma att behöva ta hästdoser med någon utav dom också?

Rubrik ändrad för tydlighetens skull.
/Mod
Senast redigerad av Careless 2012-01-13 kl. 11:22.
Citera
2012-01-12, 11:53
Medlem
johanness avatar
jag har samma problem. äter aurorix sedan 14 dagar och hoppas att sömnproblemen jag fick samtidigt som jag började medicineringen är övergående. brukar vakna av mardrömmar och kan sedan inte somna om. iofs är det delvis av godo eftersom jag sov alldeles för mycket innan, men det är ju inte fel att få åtminstone sju timmars sömn per dygn.

lösningen för mig sedan ett par dagar heter melatonin. 6 mg före sänggående. en tydlig fördel är att man inte blir zonkad dagen efter som av t ex benzo eller atarax. men om insomningsproblemen beror på ångest är det kanske mindre effektivt.
Senast redigerad av johannes 2012-01-12 kl. 12:39.
Citera
2012-01-12, 11:59
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
jag har samma problem. äter aurorix sedan 14 dagar och hoppas att sömproblemen jag fick samtidigt som jag började medicineringen är övergående. brukar vakna av mardrömmar och kan sedan inte somna om. iofs är det delvis av godo eftersom jag sov alldeles för mycket innan, men det är ju inte fel att få åtminstone sju timmars sömn per dygn.

lösningen för mig sedan ett par dagar heter melatonin. 6 mg före sänggående. en tydlig fördel är att man inte blir zonkad dagen efter som av t ex benzo eller atarax. men om insomningsproblemen beror på ångest är det kanske mindre effektivt.
Jävlar? 6 mg? Jag åt 2 mg och blev zonkad dagen efter, det slutade med ångest på dagarna innan jag gav upp det totalt.
Citera
2012-01-12, 12:16
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Jävlar? 6 mg? Jag åt 2 mg och blev zonkad dagen efter, det slutade med ångest på dagarna innan jag gav upp det totalt.
allvarligt? jag har aldrig märkt av några biverkningar av melatonin öht. men nu när jag googlat lite ser jag att det tydligen inte är ovanligt att bli sömnig dagen efter.

jo, 6 mg. tar jag 3 mg vaknar jag igen efter tre timmar. 6mg håller i sex-sju timmar.
Citera
2012-01-12, 12:18
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
allvarligt? jag har aldrig märkt av några biverkningar av melatonin öht. men nu när jag googlat lite ser jag att det tydligen inte är ovanligt att bli sömnig dagen efter.

jo, 6 mg. tar jag 3 mg vaknar jag igen efter tre timmar. 6mg håller i sex-sju timmar.
Du kan läsa om mina erfarenheter ac circadin här: https://www.flashback.org/t1756240
Citera
2012-01-12, 12:22
Medlem
lithionits avatar
knivigt.

Det är ju tyvärr farligt att blanda mao med andra antidepressiva. Neuroleptika kan också interagera. En låg dos seroquel innan sänggående kanske skulle funka. Men hör med din läkare sen.
Citera
2012-01-12, 12:24
Medlem
Boxis avatar
Men vad tror ni om stilnoct och imovane? Med tanke på min tolerans, kan det handla om hästdoser om jag tar dom?

Seroquel vill jag inte ens ta i med tång...
Citera
2012-01-12, 12:29
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Men vad tror ni om stilnoct och imovane? Med tanke på min tolerans, kan det handla om hästdoser om jag tar dom?

Seroquel vill jag inte ens ta i med tång...

hellre imovane isåf, det är mindre beroendeframkallande än stilnoct. Fast egentligen så är det inte så bra heller, min farfar som är 80 år och alkoholist behöver ta 15 mg imovane (dubbel maxdos) för att somna fast han tar stesolid också. Så toleransen är tyvärr ett stort faktum

Lergigan tycker jag är rätt hyfsat att sova på man blir inte "utnockad" som man blir av vissa andra mediciner. Men det dämpar oron (om man tar tillräcklig dos) såpass att man kan slappna av och somna lättare.
Citera
2012-01-12, 12:33
Medlem
Boxis avatar
Min läkare och jag har varit inne på imovane redan så jag ska be om det nästa gång då, får se vad han säger om toleransen dock...

Innan sov jag mha cannabis och det var perfekt bortsett från att mitt närminne blev kass =/
Citera
2012-01-12, 12:45
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Du kommer bli tolerant emot Imovane/Stilnoct också. Jag blev det på några månader. Det bästa är om man kan hitta ett medel som inte skapar en sådan tolerans och alternera det med tex Imovane.
Citera
2012-01-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Du kommer bli tolerant emot Imovane/Stilnoct också. Jag blev det på några månader. Det bästa är om man kan hitta ett medel som inte skapar en sådan tolerans och alternera det med tex Imovane.

Jag blev aldrig tolerant mot Imovane (Varför?)- samma dos varje dag...år efter år

Världens bästa uppfinning
Citera
2012-01-12, 14:04
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-C-L
Jag blev aldrig tolerant mot Imovane (Varför?)- samma dos varje dag...år efter år

Världens bästa uppfinning
Ja, det är frågan. Klart att det kan vara så för vissa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in