• 1
  • 2
2012-01-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN
Diskuterade lite med ekonomiparten.

Jag har käkat CSN för typ 10-12k, kommer inte bli många % jag får skattefritt tydligen :/

Jag gör så att jag tar pengarna i sommar istället , ändå niceare att bränna pengar då än nu ^^

Tack för svar dock.

Du kommer inte få pengarna till sommaren. Du kommer få pengarna nästa sommar då lönen betalas ut nu (2012).
Citera
2012-01-12, 13:14
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du kommer inte få pengarna till sommaren. Du kommer få pengarna nästa sommar då lönen betalas ut nu (2012).

Har jobbat 15-20 dagar i december och jobbar bara 8 i januari så det är lugnt Ska ta fullt CSN i höst och sommarjobba så det löser sig med ekonomin ändå.

Det var främst december-pengarna jag skapade tråden för, eftersom jag hade tagit CSN Jan-Maj/Juni 2011.

Bara jag får pengarna förr eller senare är det inte så viktigt egentligen, men oavsett hur jag gör förlorar jag inga pengar eller hur? Jag är extremt dåligt insatt i hur det funkar med skatter och reseersättning och deklarationer osv.

Citat:
Skilj också på när arbetsgivaren betalar in skatt från din lön och din riktiga skatt.

Man slipper inte skatta automatiskt om man tjänar under 18200 eller vad det nu är. Utan ett jämkningspapper så kommer arbetsgivaren betala in normal skatt.

Man kan tjäna 40.000 på ett år och fortfarande jämka.

Du betalar inte mindre skatt med jämkning heller. Det enda som skiljer är hur mycket pengar arbetsgivaren sätter in på ditt skattekonto. Sitter det för mycket där så år man tillbaka det vid deklaration, sk återbäring.

Dessutom:

Du jobbade i December och Januari, dvs lönen du får räknas till 2012 års inkomst. Ska du jämka nu? Vet du att du inte kommer jobba nått mer i år?

Helvete, jag får ju decemberpengarna i Januari, blir det alltså 2012 års inkomst? Då vill jag definitivt jämka.
Senast redigerad av HaxxarN 2012-01-12 kl. 13:18.
Citera
2012-01-12, 13:51
Medlem
Citat:
Har jobbat 15-20 dagar i december och jobbar bara 8 i januari så det är lugnt Ska ta fullt CSN i höst och sommarjobba så det löser sig med ekonomin ändå.

Det var främst december-pengarna jag skapade tråden för, eftersom jag hade tagit CSN Jan-Maj/Juni 2011.

Bara jag får pengarna förr eller senare är det inte så viktigt egentligen, men oavsett hur jag gör förlorar jag inga pengar eller hur? Jag är extremt dåligt insatt i hur det funkar med skatter och reseersättning och deklarationer osv.

Helvete, jag får ju decemberpengarna i Januari, blir det alltså 2012 års inkomst? Då vill jag definitivt jämka.

Nej, du förlorar inga pengar beroende på om du jämkar eller inte, bara tidpunkten när du få dem.

Du säger att du ska jämka men du säger också att du ska sommarjobba?

Hur ska du då jämka? Antag att då får lite mer jobb fram till sommaren och sen jobb hela sommaren plus att du jobbar extra under hösten. Hur ska du du veta vad du tjänar? Du ska fylla i det du tror dig kommer att tjäna under hela 2012.
Citera
2012-01-12, 13:54
Medlem
om jag minns rätt så är det så här, är du under 18år å tjänar under ca 18.000 på ett år så slipper du skatta tjänar du mer måste du skatta.
Citera
2012-01-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razz507
om jag minns rätt så är det så här, är du under 18år å tjänar under ca 18.000 på ett år så slipper du skatta tjänar du mer måste du skatta.

Nej, detta gäller alla MEN om du inte gör något (inte jämkar) så kommer arbetsgivaren betala in runt 30% skatt som du sedan får tillbaka året efter som skatteåterbäring.

Jämkar du så får du ett papper från skattemyndigheten där det står hur mycket arbetsgivaren ska betala in.

En annan vanlig missuppfattning är att man måste skatta på hela beloppet om man tjänar 18.001 kronor men det är skattefritt om man tjänar 17.999 kr. Detta stämmer inte, det är bara det överskjutande beloppet man skattar för.

Grundavdraget (som minst runt 18.200) kan också bli högre ju mer man tjänar.

Tjänar man 120.000 på ett år så är fribeloppet t ex 33 000kr. Sedan sjunker fribeloppet om man tjänar mer av någon anledning. Om man tjänar 600.000 på ett år så är fribeloppet nere på 12.600 kr.
Senast redigerad av Kalmar2004 2012-01-12 kl. 14:02.
Citera
2012-01-12, 14:00
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Nej, du förlorar inga pengar beroende på om du jämkar eller inte, bara tidpunkten när du få dem.

Du säger att du ska jämka men du säger också att du ska sommarjobba?

Hur ska du då jämka? Antag att då får lite mer jobb fram till sommaren och sen jobb hela sommaren plus att du jobbar extra under hösten. Hur ska du du veta vad du tjänar? Du ska fylla i det du tror dig kommer att tjäna under hela 2012.

Aa du har rätt jag skiter i det. Behöver inte vara så jävla girig, får ju pengarna ändå. Årets inkomster blir ju mellan 20000 och 80000 så det är svårt att säga :/

Tack ändå alla! Kör den tråkiga vägen och väntar in pengarna istället.
Citera
2012-01-12, 14:08
Medlem
Citat:
Aa du har rätt jag skiter i det. Behöver inte vara så jävla girig, får ju pengarna ändå. Årets inkomster blir ju mellan 20000 och 80000 så det är svårt att säga :/

Tack ändå alla! Kör den tråkiga vägen och väntar in pengarna istället.

Det är alltid skönt att få lite extra klirr i kassan lagom till midsommar (i ditt fall blir det midsommar 2013). Vissa argumenterar att man alltid ska jämka för att gå +/- 0 (eller ännu hellre få betala restskatt) och kunna investera pengarna i något som ger bättre avkastning än den ränta som man får av staten, men jag tycker att för mindre belopp så kan det kvitta.
Citera
2012-01-12, 19:43
Medlem
Citat:
En annan vanlig missuppfattning är att man måste skatta på hela beloppet om man tjänar 18.001 kronor men det är skattefritt om man tjänar 17.999 kr. Detta stämmer inte, det är bara det överskjutande beloppet man skattar för.

En väldigt vanlig missuppfatting är att tro att man inte skattar på hela beloppet utan bara det överskjutande beloppet. Eftersom att så fort man går över med en krona får man betala pensionsavgift på HELA beloppet, jag räknar pensionsavgiften som en skatt. Ser man det på sättet som du säger skulle det betyda att man skulle betala 1300 kr i pensionsavgift för 1 kr, om vi säger att det överskjutande beloppet är 1 kr, rätt hög skattesats då måste jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in