Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du kommer inte få pengarna till sommaren. Du kommer få pengarna nästa sommar då lönen betalas ut nu (2012).
Har jobbat 15-20 dagar i december och jobbar bara 8 i januari så det är lugnt

Ska ta fullt CSN i höst och sommarjobba så det löser sig med ekonomin ändå.
Det var främst december-pengarna jag skapade tråden för, eftersom jag hade tagit CSN Jan-Maj/Juni 2011.
Bara jag får pengarna förr eller senare är det inte så viktigt egentligen, men oavsett hur jag gör förlorar jag inga pengar eller hur? Jag är extremt dåligt insatt i hur det funkar med skatter och reseersättning och deklarationer osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skilj också på när arbetsgivaren betalar in skatt från din lön och din riktiga skatt.
Man slipper inte skatta automatiskt om man tjänar under 18200 eller vad det nu är. Utan ett jämkningspapper så kommer arbetsgivaren betala in normal skatt.
Man kan tjäna 40.000 på ett år och fortfarande jämka.
Du betalar inte mindre skatt med jämkning heller. Det enda som skiljer är hur mycket pengar arbetsgivaren sätter in på ditt skattekonto. Sitter det för mycket där så år man tillbaka det vid deklaration, sk återbäring.
Dessutom:
Du jobbade i December och Januari, dvs lönen du får räknas till 2012 års inkomst. Ska du jämka nu? Vet du att du inte kommer jobba nått mer i år?
Helvete, jag får ju decemberpengarna i Januari, blir det alltså 2012 års inkomst? Då vill jag definitivt jämka.