2012-01-12, 00:00
Medlem
Tja, när jag var på väg hem idag kollade jag upp mot himmelen och såg månens starka ljus, vilket fick mig att fundera lite om rymden.

Om man exempelvis skulle vara på månen, skulle ljusstyrkan vara starkare än på jorden under perioden då den ligger närmre solen än vad jorden gör? Om ja, beror detta på dess ljusa yta eller avtar ljusstyrka tidsmässigt då det färdas i vakuum?
Började fundera om det berodde det senare eller om ljuset möjligen blockeras från andra stjärnor på ett eller annat sätt eftersom vi bara kan se ett fåtal av alla stjärnor, trots alla de extremt många trillioner stjärnor som finns.

En annan sak jag undrar är om jordens atmosfär påverkar vår sikt negativt ut mot rymden med tanke på dess innehåll. Skulle vi klara av att se ännu längre ifall vi, åter igen, skulle vara på månen som i princip inte har någon atmosfär alls?

Mvh
Lolzinator
Senast redigerad av Lolzinator 2012-01-12 kl. 00:12.
Citera
2012-01-12, 00:01
Medlem
Sorry, visste tyvärr inte om detta klassas som astronomi eller fysik.
Citera
2012-01-12, 00:03
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolzinator
Tja, när jag var på väg hem idag kollade jag upp mot himmelen och såg månens starka ljus, vilket fick mig att fundera lite om rymden.

Om man exempelvis skulle vara på månen, skulle ljusstyrkan vara starkare än på jorden under perioden den är närmare solen än jorden?
Om ja, beror detta på dess ljusa yta eller avtar ljusstyrka tidsmässigt då det färdas i vakuum?
Började fundera om det berodde det senare eller om ljuset möjligen blockeras från andra stjärnor på ett eller annat sätt eftersom vi bara kan se ett fåtal av alla stjärnor, trots alla de extremt många trillioner stjärnor som finns.

En annan sak jag undrar är om jordens atmosfär påverkar vår sikt negativt ut mot rymden med tanke på dess innehåll. Skulle vi klara av att se ännu längre ifall vi, åter igen, skulle vara på månen som i princip inte har någon atmosfär alls?

Mvh
Lolzinator

Det fetstilta makes no sense, månen är alltid närmre jorden än vad den är solen. Menade du kanske "...perioden då den ligger närmre solen än vad jorden gör?" ?

Det är väl inte för inte man har gigantiska teleskop (Hubble) i omloppsbana kring jorden.
Citera
2012-01-12, 00:06
Medlem
SciOques avatar
På din sista fråga svarar jag ja. Atmosfären absorberar och reflekterar bort en rätt så stor del av alla fotoner, månen har en obetydlig atmosfär så där borde sikten vara bättre.
Citera
2012-01-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Det fetstilta makes no sense, månen är alltid närmre jorden än vad den är solen. Menade du kanske "...perioden då den ligger närmre solen än vad jorden gör?" ?

Det är väl inte för inte man har gigantiska teleskop (Hubble) i omloppsbana kring jorden.

Ja, det var det jag menade.
Citera
2012-01-12, 13:21
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Ja, du utsätts för mer strålning (både synlig och osynlig) på månen än på jorden, lite mer när den är mellan jorden och solen. Detta av två anledningar: Dels är du närmare (duh! och strålningens styrka avtar ju som bekant med kvadraten på avståndet. Och dels har månen ingen atmosfär som absorberar strålningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in