2012-01-11, 23:58
Medlem
No6s avatar
Hej

Jag har en dator med en SSD och en vanlig hårddisk, operativsystemet Windows 7 64-bit ligger installerat på SSD-disken. Den är dock rätt liten, så jag kan bara lagra ett eller två spel så är disken full. Så jag testade att flytta över vissa spel till den stora disken som är på 1 terra bitar. Men om spelet ligger på 1TB disken, snabbar då SSD-disken upp spelet? Det var ju därför jag tog en SSD för att snabba upp sånt, eller det kanske bara påverkar hur snabbt operativsystemet startar eller påverkar det spelen också? Måste jag lägga spelen på SSD-disken för att disken ska snabba upp dem?

Ett annat problem är att vissa spel använder mina dokument som "länkmapp" till olika grafiska saker som t.ex. Football manager som min son spelar. Där ligger olika bilder på spelare. Men detta kör ihop sig om jag lägger spelet på 1TB-disken eftersom då skapas inte ens en mapp i mina dokument..
Citera
2012-01-12, 00:10
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Angående det första:

För att SSDn skall snabba upp spelet så gäller det att spelet är installerat på SSDn. Vad som blir snabbare är att det går snabbare att läsa in banor och texturer etc, när du spelar märks det alltså inte någon skillnad då allt detta lagras tillfälligt i dina RAM-minnen. Om vi tar ett exempel, BF3: Med SSD, så fort servern byter bana kommer du in först av alla. Om du istället har spelet på en vanlig hårddisk kanske du inte kommer in förrän matchen startat. När du väl är inne spelar det dock ingen roll.
Citera
2012-01-12, 00:21
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Angående det första:

För att SSDn skall snabba upp spelet så gäller det att spelet är installerat på SSDn. Vad som blir snabbare är att det går snabbare att läsa in banor och texturer etc, när du spelar märks det alltså inte någon skillnad då allt detta lagras tillfälligt i dina RAM-minnen. Om vi tar ett exempel, BF3: Med SSD, så fort servern byter bana kommer du in först av alla. Om du istället har spelet på en vanlig hårddisk kanske du inte kommer in förrän matchen startat. När du väl är inne spelar det dock ingen roll.
Jag förstår. Med andra ord en anledning att ha Football manager på SSD,disken. ^^
Citera
2012-01-12, 00:25
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Jag förstår. Med andra ord en anledning att ha Football manager på SSD,disken. ^^

Om datorn ofta läser från disken när du spelar så upplevs det absolut som mycket smidigare.

Om hela spelet läses in i början och sedan flyter på utan att det laddar spelar det egentligen ingen roll, om du inte kan vänta 10-talet sekunder innan du börjar spela.
Citera
2012-01-12, 09:32
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det OPTIMALA är att under Windows installationen flytta ALLT som inte är Windows/Spel/Program till din 2:a disk.

På så sätt frigör du maximalt med diskyta på SSD-disken, Just så att du FÅR plats att installera dina prestandakrävande program på SSD-disken.
Samtidigt AVLASTAR du SSD-disken då den slipper hantera sådant som inte hör till systemet/programmen eller spelen!

Och NEJ! Tyvärr räcker det inte med att i efterhand "flytta" dokument och bildmappar etc. till sin 2:a disk, då såväl profilfiler, tempfiler, delade inställningar, delade mappar etc. då stannar kvar på SSd´n.. Denna optimala delning kan man bara göra under installationens inledning, och kräver djupgående Windows kunskap och erfarenhet!
Men det finns installationsguider för dito!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in