Citat:
Ursprungligen postat av
Hjv9
Det känns lite tomt och konstigt att Kina fått sin första världsmästare nu när man väntat på det i många år.
Normalt brukar man släppa den innan VM i april men att det dröjer nu får en att undra. Senaste säsongerna har alltid börjat med rankingversionen av Champions League i mitten/slutet av juni.
Vi vet i alla fall att kvalskolan avverkas nu om några veckor. Och idag drar Senior-VM igång.
Första gången man började prata om att det bara dröjer något år innan kineserna vinner VM och börjar totaldominera var väl när Ding Junhui kom fram som ett stjärnskott för 20 år sedan. Han väntar som bekant fortfarande på sin titel. Personligen trodde jag att den förste asiaten skulle vinna VM redan under första halvan av 90-talet och då pratar jag om James Wattana från Thailand. Han var i bara en triple crown-final (Masters 1993) och förlorade klart mot Hendry.
Champions League är visserligen en rankingtävling men har bara måttligt högre prestige än den andra jippotävlingen Shootout. Så formellt kanske nästa säsong börjar med CL men först på allvar med de riktiga tävlingarna med utslagsmatcher.
Jag ryser bara vid själva tanken att Masters inte ger rankingpoäng medan ovan nämnda Kalle Ankatävlingar gör det. Jag ryser också vid tanken att redan nu tycks Saudi Arabia Masters räknas som en fjärde major. Var kom detta ifrån?
Jag ser fram emot den "riktiga" säsongen!