2025-05-06, 16:20
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Zhao Xintong rider på framgångsvågen av sin fantastiska säsong, låt vara på amatörnivå. Nu är det lite upp till bevis. Jak Jones är en seg motståndare för vem som helst. Jag tycker matchen är 50/50 men min knappa favorit är nog ändå Zhao Xintong. Kanske den matchen som tillsammans med Williams/Wu Yize och Brecel/Day är mest oviss.

Härligt att VM börjar snart!

Jodå, nog bevisade han sin spelkompetens alltid.

Det ska bli otroligt intressant att följa hans säsong som regerande världsmästare. Kyren Wilson hade ju en riktigt bra säsong med flera vinster i rankingtävlingar.
Citera
2025-05-06, 17:07
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Jodå, nog bevisade han sin spelkompetens alltid.

Det ska bli otroligt intressant att följa hans säsong som regerande världsmästare. Kyren Wilson hade ju en riktigt bra säsong med flera vinster i rankingtävlingar.
Tråkigt att VM är över. Såg väldigt lite snooker den här säsongen, förutom VM. Blir att följa nästa säsong betydligt mer, ska bli kul att se hur det går för Xintong. Ska Ronnie hitta tillbaka?

Crucible-förbannelsen kommer dock aldrig brytas!
Senast redigerad av Neofyten 2025-05-06 kl. 17:24.
Citera
2025-05-06, 17:46
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Tråkigt att VM är över. Såg väldigt lite snooker den här säsongen, förutom VM. Blir att följa nästa säsong betydligt mer, ska bli kul att se hur det går för Xintong. Ska Ronnie hitta tillbaka?

Crucible-förbannelsen kommer dock aldrig brytas!

Finalisterna från de två senaste åren (Brecel, Selby, Wilson, Jones) har åkt ut i första omgången året efter så då är det Williams och Zhao som ryker i omgång ett nästa år.

Jag tror en VM-titel för Ronnie hade gjort honom mer sugen på att fortsätta kämpa. Nu vete katten. Vad ska han bevisa? En åttonde titel känns avlägsen just nu, men saker kan alltid ändras.
Citera
2025-05-06, 20:31
Medlem
Ronnie var ju ändå i semi och förlorade mot blivande världsmästaren. Visserligen bra lottning vad jag förstår och han spelade inte direkt bra, framförallt inte enligt egen utsago, men jag när ju ett hopp om att han en dag ska bli världsmästare igen.

Förlåt en snooker okunnig, men:
När drar nästa säsong igång? Vilken är nästa stora turnering och som sänds på Max/Eurosport/Discovery+?
Citera
2025-05-06, 21:27
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Ronnie var ju ändå i semi och förlorade mot blivande världsmästaren. Visserligen bra lottning vad jag förstår och han spelade inte direkt bra, framförallt inte enligt egen utsago, men jag när ju ett hopp om att han en dag ska bli världsmästare igen.

Förlåt en snooker okunnig, men:
När drar nästa säsong igång? Vilken är nästa stora turnering och som sänds på Max/Eurosport/Discovery+?

Nästa säsong vad gäller rankingtävlingar börjar i september med English Open. Dessförinnan är väl den största tävlingen Shanghai Masters (ej ranking), som i alla fall förra året gick i juli. Om den senare sänds på Eurosport vet jag inte, men English Open sänds högst sannolikt.
Citera
2025-05-06, 21:32
Medlem
Citat:
Nästa säsong vad gäller rankingtävlingar börjar i september med English Open. Dessförinnan är väl den största tävlingen Shanghai Masters (ej ranking), som i alla fall förra året gick i juli. Om den senare sänds på Eurosport vet jag inte, men English Open sänds högst sannolikt.

Okej, tack!
Citera
2025-05-07, 06:56
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Okej, tack!

Kalendern är inte släppt i helhet så det kan vara någon ytterligare tävling i juli/augusti. Vi får vänta ett tag till och se.
Citera
2025-05-07, 12:15
Moderator
Hjv9s avatar
Det känns lite tomt och konstigt att Kina fått sin första världsmästare nu när man väntat på det i många år.

Citat:
Kalendern är inte släppt i helhet så det kan vara någon ytterligare tävling i juli/augusti. Vi får vänta ett tag till och se.

Normalt brukar man släppa den innan VM i april men att det dröjer nu får en att undra. Senaste säsongerna har alltid börjat med rankingversionen av Champions League i mitten/slutet av juni.

Vi vet i alla fall att kvalskolan avverkas nu om några veckor. Och idag drar Senior-VM igång.
Citera
2025-05-07, 13:17
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Det känns lite tomt och konstigt att Kina fått sin första världsmästare nu när man väntat på det i många år.

Normalt brukar man släppa den innan VM i april men att det dröjer nu får en att undra. Senaste säsongerna har alltid börjat med rankingversionen av Champions League i mitten/slutet av juni.

Vi vet i alla fall att kvalskolan avverkas nu om några veckor. Och idag drar Senior-VM igång.

Första gången man började prata om att det bara dröjer något år innan kineserna vinner VM och börjar totaldominera var väl när Ding Junhui kom fram som ett stjärnskott för 20 år sedan. Han väntar som bekant fortfarande på sin titel. Personligen trodde jag att den förste asiaten skulle vinna VM redan under första halvan av 90-talet och då pratar jag om James Wattana från Thailand. Han var i bara en triple crown-final (Masters 1993) och förlorade klart mot Hendry.

Champions League är visserligen en rankingtävling men har bara måttligt högre prestige än den andra jippotävlingen Shootout. Så formellt kanske nästa säsong börjar med CL men först på allvar med de riktiga tävlingarna med utslagsmatcher.

Jag ryser bara vid själva tanken att Masters inte ger rankingpoäng medan ovan nämnda Kalle Ankatävlingar gör det. Jag ryser också vid tanken att redan nu tycks Saudi Arabia Masters räknas som en fjärde major. Var kom detta ifrån?

Jag ser fram emot den "riktiga" säsongen!
Citera
2025-05-11, 22:23
Moderator
Hjv9s avatar
Alfie Burden vann Senior-VM och tar därmed sin första titel samt en plats i Champion of Champions.

Nu är det klart att nästa säsong startar 22 juni med kval till Wuhan Open. Första större turnering är Shanghai Masters 28 juli - 3 augusti.
Citera
2025-05-15, 16:16
Moderator
Hjv9s avatar
Har ryktas om att snookern varit på väg bort från ITV ett tag och det verkar nu som att Channel 5 i UK kommer lägga beslag på ITVs nuvarande turneringar för både snooker & dart. Channel 5 har visat en del senior-snooker senaste åren med framgång och är sugna på mer tydligen. Synd om snookern försvinner från ITV då deras sändningar hållit hög klass. För dartens del är det ingen större förlust då deras bevakning där varit förlegad och undermålig en längre tid.

Frågan är hur framtiden blir för Eurosport här hos oss? I UK är man sedan i år sammanslagna med TNT sports men för övriga Europa är det fortfarande Eurosport som gäller. Dock går det 10-åriga avtal man skrev med WST 2016 ut nästa år och det har varit helt tyst på rättighetsfronten där.
Citera
2025-05-17, 22:06
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Har ryktas om att snookern varit på väg bort från ITV ett tag och det verkar nu som att Channel 5 i UK kommer lägga beslag på ITVs nuvarande turneringar för både snooker & dart. Channel 5 har visat en del senior-snooker senaste åren med framgång och är sugna på mer tydligen. Synd om snookern försvinner från ITV då deras sändningar hållit hög klass. För dartens del är det ingen större förlust då deras bevakning där varit förlegad och undermålig en längre tid.

Frågan är hur framtiden blir för Eurosport här hos oss? I UK är man sedan i år sammanslagna med TNT sports men för övriga Europa är det fortfarande Eurosport som gäller. Dock går det 10-åriga avtal man skrev med WST 2016 ut nästa år och det har varit helt tyst på rättighetsfronten där.
Fast det går väl inte att skaffa ett ES-abonnemang i Sverige idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in