2023-05-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Det finns all anledning att analysera egentligen hela turneringen och se var vi hamnar i historien med allt som hände i matcherna. Jag nöjer mig med att idag konstatera att vi har en ny världsmästare och han är från Belgien. Så underbart! Grattis Luca!
Det var i alla fall bästa tänkbara avslutning på den blekaste snookersäsongen i mannaminne. En säsong som dessutom tyngts av den stora matchfixningsskandalen. (Det ska som jag förstått det komma utslag ganska snart efter utfrågningarna/förhören som hölls mitt under pågående VM.)
Bortsett från VM minns jag inte mycket från säsongen. Fus maximum i Hong Kong och att Jack Lisowski vek ner sig i tre semifinaler är saker som dyker upp. Jag ser att WGP-finalen gick till skiljeframe, men det har jag inget minne av... Allen är verkligen genomtrist som säsongens mest framgångsrike spelare.

Även den första VM-veckan var rätt medioker. Uppbyggnaden inför O'Sullivan-Vafaei var förvisso underhållande, men det mesta är ändå höljt i orange dimma. Att Brecel besegrade Walden i skiljeframe efter att ha tappat från 9-6 kändes då väldigt perifert, men det var samtidigt lite kul att Brecel äntligen fick vinna en match i The Crucible.

Men två bra semifinaler och en bra final gör ett helt snookerår! Drama av den sorten som måste upplevas, där det mesta som hände inte ens går att analysera. Totalt ologiskt.
Citera
2023-05-02, 21:43
Moderator
Hjv9s avatar
Jo det har varit en ovanligt blek säsong. Avsaknaden av O'Sullivan, Higgins, Williams, Trump, Robertson under stora delar av säsongen har märkts.

Minns ändå Mastersfinalen som en av höjdpunkterna tillsammans med Poomjaeng i Shoot-Out och Jimmy Whites mini-renässans.

Men VM slår alltid allt annat, oavsett hur säsongen varit innan.
Citera
2023-05-03, 14:11
Medlem
TilleyHats avatar
Apropå sammanfattning av VM och säsongen i form av spelare som höjt sig i rankingen så finns det två artiklar från WST som jag tycker är värda att läsas:

https://wst.tv/story-of-the-2023-cazoo-world-championship/
https://wst.tv/end-of-season-rankings/

Blek säsong säger ni. Ja, det kanske jag får hålla med om. Jag kommer egentligen ihåg en enda match och större delen av avslutningen såg jag inte: Semifinalen mellan Si Jiahui och Luca Brecel.

I övrigt minns jag att Ding Junhui nästan vann sin fjärde UK-titel och naturligtvis att Luca Brecel lyfte bucklan i Sheffield. Sen minns jag att jag var väldigt trött vid ställningen 9-6 till Brecel i VM-finalen, gick i stället och lade mig och läste senare att Selby reducerade till 9-7 via en 147:a (!).

Roligast i övrigt var Jimmy Whites renässans och Dings VM-seger i 6 Red.

Inför nästa säsong hoppas jag att Hendry lägger av på riktigt och att WST tar sig en funderare huruvida det är bra för damsnookern att damerna får vara slagpåsar på proffstouren.
Citera
2023-05-03, 19:13
Medlem
WST har beslutat att topp-68 (vilket motsvarar topp-64 bland icke avstängda spelare) på rankingen får behålla sina platser på touren. Det innebär bl.a. att Mark Davis fortsatt har professionell status, vilket han haft sedan 1991.

https://wst.tv/tour-survivors-extended-to-up-to-68/
Citera
2023-05-03, 21:53
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
WST har beslutat att topp-68 (vilket motsvarar topp-64 bland icke avstängda spelare) på rankingen får behålla sina platser på touren. Det innebär bl.a. att Mark Davis fortsatt har professionell status, vilket han haft sedan 1991.

https://wst.tv/tour-survivors-extended-to-up-to-68/

En rimlig lösning, tycker jag.
Citera
2023-05-04, 15:14
Medlem
Millediablos avatar
Ett snookerår där jag kraftigt minskat tittandet, mycket beroende på att jag inte funnit tillräckligt intressanta matcher men också pga av jag sagt upp prenumerationen av ES.
Min första liveturnering i Berlin var kul trots att vädret sög, det värmde att få se en 147 live av Milkins. Det var alldeles för långt till borden men annars var Tempodrom en schysst arena.

Man får se hur nästa säsong börjar, jag saknar Trump och en Bra Ronnie förstås. Affischnamn behövs och Mark Allen må spela bra men dom bootsen fyller han inte tyvärr. Kanske lite rivalitet då istället, Si vs Brecel kanske?
Men snooker är tamejtusan det spel som man inte kan förutspå då vem som helst kan krackelera eller spela som en gud från en dag till en annan.

Jag ska lyssna in på snookerintresset i Bryssel i höst, se om folk kommer ihåg att dom har en världsmästare 🤣
Citera
2023-05-04, 17:09
Medlem
Angående matchfixningsutredningen har någon form av dokument från förhören läckt och spridits på Twitter. Wenbo "no show", men i övrigt har alla spelare erkänt (Lu Ning ser ut att frias på en punkt angående andras matcher).

Dokumentet är ursprungligen på kinesiska, men i den engelska översättningen är det en tydlig och rätt intressant skillnad mellan Xintong och de andra spelarna. Bingtao medger att han "Falsified the four games he participated in." samt att han "Often bet on snooker matches". Xintong medger "Participating in two fake matches and often betting on snooker matches."

Jag tror det har varit på det viset genomgående i processen, att Xintong anklagats för att ha deltagit i uppgjorda matcher, medan de andra anklagats för att ha "fixat" matcher. Har han alltså varit på den vinnande sidan? (German Masters-finalen är ju en populär gissning.)

Edit: Processen med att bestämma vilka påföljder detta ska resultera i har påbörjats igår.
Citera
2023-05-07, 13:39
Moderator
Hjv9s avatar
Senior-VM pågår och vi är framme vid semifinalerna. Just nu Jimmy White mot Tony Drago. 2-0 White och inte riktigt en lika snabb tillställning som det hade varit för 30 år sedan..
Citera
2023-05-07, 13:55
Moderator
Hjv9s avatar
Bara för jag skrev det trycker Drago in ett 72 break på nolltid.

Gamle mästaren Cliff Thorburn med som expert.
Citera
2023-05-07, 14:32
Moderator
Hjv9s avatar
4-1 och Jimmy White till ännu en final. Möter vinnaren av Alfie Burden-Ben Hancorn.
Citera
2023-05-07, 14:59
Medlem
Kul med Drago och White!

Jag vet att det blir tjatigt då det inte är första gången jag påtalar detta, men Ben Hancorn är alltså född samma år som Shaun Murphy.

Det är synd, för det finns en oerhörd potential i seniorsnookern. Arrangemanget är utmärkt, men åldersgränsen är en avgörande faktor till att jag inte orkar engagera mig.
Citera
2023-05-07, 19:12
Medlem
TilleyHats avatar
Mark Williams pånyttfödelse som snookerspelare började lite med att han vann senior-VM 2015 som fyrtioåring. Några år senare vann han riktiga VM. Kanske Murphy och Robertson skulle ställa upp och få nytt liv i sina VM-drömmar, fast de kanske är för högt rankade för att få delta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in