Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Hans magnum opus är väl "God is not great: How Religion Poisons Everything"?
den kan jag i alla fall rekommendera, riktigt bra.
Min redogörelse: för Cristopher Hitchens
Du store gud?
Apropå Fascism, som ju alltid får klä skott. I 99,9% av fallen används ordet som skällsord och inte teknisk definition. Skall vi se om Hichens är klokare:
31: Falangen, ett kristet parti med kristen milis. ”Att en judisk general samarbetade med ett fascistisk parti ter sig groteskt nog”
38: Ba’atpartiet grundades visserligen av Michel Aflaq, en skum kristen med sympati för fascismen.
49: Tarek Aziz välkomnades i Vatikanen som den ledande katolske medlemmen av ett härskande fascistparti (ba’at)
50: (IED och om väckelsekristna fundamentalistiska utbrytarsekter) de bomber som lika homosexfientliga muslimska fascister placerar ut
137: Mel Gibson
283: (Fascism definieras ungerfärligt som innehållande) organiskt eller korporativt samhälle, med ledare, traditionella värden, nationalism, fromhet, ”katolska kyrkan var allmänt sympatisk till fascismen som idé”
284: I Spanien fick general Franco tillåtelse att ge sin invasion av landet och förintandet av dess valda republik den hedrande beteckningen La Crujada, ’korståget’
290: (allmänt om) högerdiktaturer på södra halvklotet, många organiserade efter fascistisk mönster.
Tydligen inte..............
Välkänt är att Hitchens var trotskist; som författare till boken Trotskij och trotskismen skall vi se om Hitchens frigjort sig från sin fåniga ungdomsförvillelse:
S186f: om Leo Trotskij:
”Isaac Deutschers storslagna biografi”
”Stalin tog makten över bolsjevikpatiet”
”Deutschers kusliga skildring av vad som hände när de nazivänliga krafterna i Norge tvingade regeringen att förvägra Trotskij asyl”
Den gamle träffade den norske utrikesministern Tryggve Lie”
CH citerar ur Deutsches Trotskijbiografi: den norska regeringen flydde från Nazitysklands invasion och) ”i orolig väntan på en båt som skulle föra dem till England, mindes de med bävan Trotskijs ord som en profets besannade förbannelse”
”Trotskij höll sig med ett sunt materialistiskt kritiskt tänkande som satte honom i stånd att se in i framtiden, ingalunda alltid men i imponerande grad vid många tillfällen”
Tydligen inte.............
Och vidare:
S 299: om Nordkorea: De två Kim ”var två inkarnationer av samma person. (i denna variant av det arianska kätteri som Athanasius födömde….)”
Min kommentar:Ariusstriden var om Kristus väsen, inte hans person; att Kristus var av annan natur än fadern. Den ortodoxa ståndpunkten är att gudomligheten är ett väsen/natur/substans och tre personer. Frågan är om Arius kan ses som monarkianismens fortsättning. Jag får inte ihop CHs kommentar, och kan bara anta att han inte vet vad han pratar om.
En klok kommentar från Hitchens
s259: ”Det är ’inte av bagarens välvilja’, påpekade (Adam) Smith på sitt nyktra skotska sätt, som vi får vårt dagliga bröd utan av hans egenintresse i att baka och sälja det”
Rena thatcherismen
Nej, Hitchens var nog en nolla i alla fall, trots karisman. Vänd eder istället åt Dawkins eller Svante Folin.