2012-01-11, 14:57
Medlem
MrDDDs avatar
Jag håller på med ett fördjupningsarbete inom arbetsmiljö, utbildningen är omvårdnads programmet på komvux, och skriver då angående mobbningen emot medlemmar och sympatisörer för Sverigedemokraterna samtidigt som jag försöker hålla SD's partiprogram utanför arbetet och mer inriktar mig på de enskilda individerna angående yttrandefriheten, demokratiska friheten att själv få välja vem man vill lägga sin röst på, fackföreningarnas makt att styra över personer som ej är medlemmar samtidigt som dessa ej har något att säga till om och i SD's fall inte ens får valmöjligheten att gå med i facket.

"Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund menar att den som är aktiv inom SD och ställer upp i val eller arbetar i styrelser inte kan dela förbundets värdegrund.

– Och inte sjuksköterskeyrkets heller. I varje fall är det inte förenligt med medlemskap i Vårdförbundet."

Så skulle vilja ha folks åsikter angående ett par påståenden/frågor:

• Har upplevt positivt eller negativt angående att kollega el. dyl. är sympatisör/medlem i SD
• Är SD's medlemmar och sympatisörer mobbade eller spelar de martyrer?
• Är det rätt eller fel att stänga ute de ifrån facket?
• V krävde efter valet att få ett annat kopieringsrum så de slapp springa på SD där, av arbetsmiljöskäl.
• Som fortsättning på förra punkten, ska jag då som ateist/medlem i The Missionary Church of Kopimism kunna kräva ett klassrum fritt ifrån medlemmar i KD?
• SD påstås vilja bygga upp ett vi & dem samhälle, är det inte exakt vad deras meningsmotståndare gör nu emot SD?
• Stämmer Anna-Karin's påstående om att man inte kan dela deras värdegrund och samtidigt vara aktiv i SD?
• Övrigt jag borde ta upp?

Min lärare, som har uttryckt starka negativa åsikter om SD vilket hon ej får, har påstått att "det måste vara svårt att vara en proficiell läkare och samtidigt ha de förfärliga åsikterna som SD står för"
Jag har då kontrat med "Hippokrates ed, eller läkareden, som i korta drag säger att man endast skall använda sina kunskaper till gott och att en proficiell läkare ska ta den eden förre ev. politiska åsikter"

Jag är själv medlem i SDU, dock inget som någon i klassen känner till då jag aldrig berättat det för någon där om mina politiska åsikter och på datorviruset "ansiktsboken" så har jag valt att endast ett få valda vänner kan se vad jag skrivit under politisk åsikt där SD står utskrivna. Oavsett så kan jag inte finna något i deras partiprogram som jag skulle vilja påstå strider emot ev. arbetsroll inom vården.

Det enda i deras vallöften ifrån 2010 som berör vården och invandrarna är:
• Ett avskaffande av den kostnadsfria sjuk- och tandvården för illegala invandrare.
• Ett införande av obligatoriska hälsokontroller för nyanlända invandrare.

Har inte kollat upp någon säker källa men har svaga minnen om att akut sjukvård skall även "papperslösa" ha rätt till enligt SD.
Citera
2012-01-11, 16:54
Medlem
Jamaicabananers avatar
Det får ses som problematiskt ur en validitetssynpunkt att använda sig av empiri från ett internetforum, och så mycket "proficiella" åsikter som är till någon nytta tror jag inte du får.

En intressant ingång skulle kunna vara att jämföra regeringsformen och fackförbundens stadgar, arbetsmiljölag kan också vara fin att titta på. Inte stolpa upp massa värderingsladdade frågor som det mest bara går att svara ja/nej bra/dåligt på.

Gör ni inga vettiga saker i skolan? Typ lär er saker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in