2012-01-11, 01:36
Medlem
Hej allihopa!

Jo det är nu så att jag sitter och funderar på vart jag ska skaffa mitt kreditkort någonstans, har kollat lite på ica:s egna bank och dom statliga också, har inte riktigt bestämt mig.

Det jag funderar över är hur fungerar det när man tar ut pengar med kreditkortet i en automat? Måste man betala tillbaka den summan man har tagit ut under den månad som man tog ut pengarna? Eller kan man dela upp betalningen som man kan göra när man handlar med kreditkort på internet?

Tack För Svar.
Citera
2012-01-11, 02:28
Medlem
revodnebs avatar
Mitt råd är att inte skaffa ett kreditkort, det blir för dyrt i längden. Se istället till att ha koll på din ekonomi och skippa krediten. Skaffa ett vanligt visakort (ica, swedbank - whatever) som är kopplat till ditt konto, är pengarna slut så är de. Att nalla på krediten blir bara dyrt.
Citera
2012-01-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzone
Hej allihopa!

Jo det är nu så att jag sitter och funderar på vart jag ska skaffa mitt kreditkort någonstans, har kollat lite på ica:s egna bank och dom statliga också, har inte riktigt bestämt mig.

Det jag funderar över är hur fungerar det när man tar ut pengar med kreditkortet i en automat? Måste man betala tillbaka den summan man har tagit ut under den månad som man tog ut pengarna? Eller kan man dela upp betalningen som man kan göra när man handlar med kreditkort på internet?

Tack För Svar.

Det bästa kreditkortet är OKQ8 Visa. Du får 1% i bonus på allt du köper och 50 dagar räntefri kredit, ingen årsavgift.
Du kan enkelt logga in på deras hemsida och följa dina transaktioner. Fakturan kommer kring den 19e och ska betalas den sista i månaden så du kan enkelt betala den när lönen kommer.

Du ska inte ta ut kontanter med ett kreditkort. Dels får du betala en avgift för det (ca 40 kr) sedan får du betala ränta från dag 1 (ca 15% i årsränta).
Citera
2012-01-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mitt råd är att inte skaffa ett kreditkort, det blir för dyrt i längden. Se istället till att ha koll på din ekonomi och skippa krediten. Skaffa ett vanligt visakort (ica, swedbank - whatever) som är kopplat till ditt konto, är pengarna slut så är de. Att nalla på krediten blir bara dyrt.

FEL
Kreditkort blir mycket billigare i längden. Ingen årsavgift, 1 % bonus på allt du köper och räntefri kredit vilket gör att du kan placera din överskottslikviditet på ett högräntekonto och ta ut lagom till att fakturan ska betalas.
Däremot om du inte har koll på din ekonomi och spenderar mer för att du har enkel access till ett kreditkort så ska du givetvis inte ha något.
Citera
2012-01-11, 13:12
Medlem
Tack så mycket för era svar, dock fick jag inget svar på min egen fråga, vilket var om man kan betala tillbaka den kredit man tar ut från en automat, under flera månader istället för att betala allt under samma månad, eller gäller detta bara köp på internet?

Mvh X.
Citera
2012-01-12, 15:13
Medlem
bump, någon som vet?
Citera
2012-01-12, 15:36
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzone
bump, någon som vet?

Ja, du kan delbetala. När du får fakturan brukar det stå typ "Att betala: Minst 250:-. Vill du betala hela beloppet är det XXX:-."

Har du tänkt att skaffa ett kreditkort för att ta ut en större summa kontanter som ett lån? Tänk på att man oftast får betala för att ta ut pengar i en bankomat med kreditkort, 1.5% av summan brukar det vara, dock lägst typ 35-40 kronor.
Citera
2012-01-12, 23:23
Medlem
Hej Edche!

Tack för svaret. Ja jag tänkte ta ut ungefär mellan 4 till 6tusen pga hyra osv som jag måste betala, jag vill inte ta ett sms lån så jag kände att jag tänker skaffa ett kreditkort så att jag kan betala av under en längre tid istället för 3 månader.
Citera
2012-07-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
FEL
Kreditkort blir mycket billigare i längden. Ingen årsavgift, 1 % bonus på allt du köper och räntefri kredit vilket gör att du kan placera din överskottslikviditet på ett högräntekonto och ta ut lagom till att fakturan ska betalas.
Däremot om du inte har koll på din ekonomi och spenderar mer för att du har enkel access till ett kreditkort så ska du givetvis inte ha något.

Har du någon aning om man t.ex. köper en vara för 500 kr med detta kort, och går och gör en retur på samma vara och får tillbaka 500 kr kontant (vissa butiker frågar om man vill ha returen i kontant eller tillbaks på kortet).

Visst får man sin 1% då?
Citera
2012-07-23, 07:15
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
Har du någon aning om man t.ex. köper en vara för 500 kr med detta kort, och går och gör en retur på samma vara och får tillbaka 500 kr kontant (vissa butiker frågar om man vill ha returen i kontant eller tillbaks på kortet).

Visst får man sin 1% då?

Rimligen bör man få det eftersom att transaktionen ur kortbolagets synvinkel är oförändrad. Det är handlaren som gjorde returköpet som är förloraren eftersom h*n fortfarande måste betala avgiften för korttransaktionen.

Mvh
Citera
2012-07-23, 07:15
Medlem
Bairuilongs avatar
dubbelpost
Citera
2012-07-23, 07:18
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
FEL

I teorin har du rätt, men i praktiken kan det vara en farlig väg.
Skaffar man ett kreditkort av anledningen att man behöver just kredit så ligger det i farans riktning att man inte har pengar den dagen som fakturan ska betalas, och då kommer skulden att övergå till att bli en allt annat än fördelaktig kredit.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in