2012-01-10, 09:31
Medlem
Hejsan, jag har gått på Sertralin i ungefär ett år nu och jag tycker det känns som en bra
medicin (lider av OCD, tvångstankar, ångest).

Men för ungefär 3 månader sedan fick jag även Mirtrazapin insatt som även den är mot
depression men jag känner att det är onödigt att ta två preparat mot depression, så tror ni jag kan
skippa Mirtrazapinet?

Jag vet att det är svårt för er att avgöra, men det jag vill få ut av den här trådstarten är väl om
det finns folk som slutat med Mirtrazapinet och inte har börjat må sämre?

Jag är ganska säker på att jag ska ta bort Mirtrazapinet och se hur det känns, men de skulle vara
intressant att höra om det finns fler här som har gjort så.

Jag vill nämligen gå ner i vikt och jag tror Sertralinet och Mirtrazapinet gör det svårt för mig att gå ner,
och jag tror även att Mirtrazapinet inte gör så mycket för mig egentligen utan att det mest är Sertralinet som hjälper.

Finns det andra här inne som har haft svårt att gå ner i vikt när dom tagit Mirtrazapin eller/och Sertralin?

Jag tar 100mg Sertralin på morgonen och 45mg Mirtrazapin på kvällen.
Jag tar även 2 propavan till natten, bidrar det till att det blir svårt att gå ner i vikt?

MVH
Citera
2012-01-10, 09:40
Medlem
godawdos avatar
Då jag inte är läkare, är mitt enda råd: Börja INTE mixtra med dosen själv, utan vill du ha den helt utsatt, pratar du med din läkare, om hur du skall gå till väga.
Citera
2012-01-10, 10:45
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Mirtrazpin används ofta som tillägsmedicinering för att hjälpa dig med sömnen. Mirtrazapin kan bidra till viktproblemen, tyvärr gäller det även Propavan och i viss mån Sertralin.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2012-01-10 kl. 10:47.
Citera
2012-03-15, 15:34
Medlem
Uppdatera om du orkar hur det gått och så..
Citera
2012-03-17, 02:47
Medlem
unleash82s avatar
Äter själv 100 mg sertralin/30 mg mirtazapin.

Kombon fungerar mycket bra.

Sociala fobin ganska decimerad och ångesten borta.

Sover grymt bra.

Sexuellt intresse nedsatt men pistolen fungerar som den ska.

Tycker verkligen dom kompletterar varandra.
Citera
2012-03-17, 04:16
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Medicin och hälsa -> Psykofarmaka

/Mod
Citera
2012-03-31, 01:04
Medlem
Har knaprat sertalin i ca 2 år nu, för ca 1 ¨år sedan fick jag mirtazapin också som en tillbyggnad typ på sertralinen , har nog aldrig somnat så fort som jag gjorde på den ,,va skit skönt knapra knapra 15min senare snark,,, dock va jag arbetslös också då så hade inte så mycket vettiga saker för mig,,, hursom helst när jag börja jobba i sommras kände mig mycket trött på förmiddagen ( jävligt ) trött,, tänkte det här funkar fan inte, så slutade pang boom med Mirtazapinen utan att fr¨ga min läkare ooops ,,, tänkte ringa å berätta men glömde av å sedan gick veckorna kände mig faktiskt bara bättre, fast såklart ska man alltid prata med sin läkare innan man mixtrar och tar bort saker å ting

Nu till det jag stör mig på, och tänker allt oftare på... är det normalt med nedsatt sexlust osv ? när man tar sertralin ? någon som upplevt samma sak ??? vill minnas att att jag va mycket k#tare innan för ca 2 år sedan och även hade lust oftare ,,,, är ju rätt sugen på skrota sertalinen nu kan jag ju säga !!!
Citera
2012-03-31, 17:24
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Nu till det jag stör mig på, och tänker allt oftare på... är det normalt med nedsatt sexlust osv ? när man tar sertralin ? någon som upplevt samma sak ??? vill minnas att att jag va mycket k#tare innan för ca 2 år sedan och även hade lust oftare ,,,, är ju rätt sugen på skrota sertalinen nu kan jag ju säga !!!

Varför tog ni bort mirtazapinet? Det minskar sexuella biverkningar av ssri och andra mediciner så det är en stor bonus med att ha mirtazapin som tillägg till övr. medicinering.
Citera
2012-04-01, 11:01
Medlem
Sweeper80s avatar
Ta bort den allmän(farlig)a SSRI:n istället.

För egen del så står jag på Mirtazapin och Valdoxa. Visst har jag dagtrötthet men de biter grymt bra på både tvång och rädsla, samtidigt som jag sover som en lite griskulting.
Citera
2012-04-03, 11:47
Medlem
Lycka till att gå ner i vikt på 45mg Mirtazapin. Den ökar aptiten sjukt mycket. I princip alla mediciner som slutar på -pin gör det. Men det är klart, har du stark disciplin kan du gå ner i vikt ändå - det handlar bara om att äta mindre, även om mirtazapin gör det jävligt svårt.

Vill du gå ner i vikt lätt måste du minska dosen på mirtazapin eller sluta med den helt. Kan också vara värt att byta SSRI till någon som inte ger dig viktuppgång, tex fluoxetin, vanligare att man går ner i vikt på den än upp.
Citera
2012-04-03, 13:43
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenbucks
Lycka till att gå ner i vikt på 45mg Mirtazapin. Den ökar aptiten sjukt mycket. I princip alla mediciner som slutar på -pin gör det. Men det är klart, har du stark disciplin kan du gå ner i vikt ändå - det handlar bara om att äta mindre, även om mirtazapin gör det jävligt svårt.

Vill du gå ner i vikt lätt måste du minska dosen på mirtazapin eller sluta med den helt. Kan också vara värt att byta SSRI till någon som inte ger dig viktuppgång, tex fluoxetin, vanligare att man går ner i vikt på den än upp.

Tack. Jag har ätit denna dos i två veckor och har gått ner tre kilo - hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in