Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Säger inget om det, självklart registrerar nervsystemet skada. Skillnaden ligger i att den inte mentalt uppfattar det som vi menar. San ska sägas att den studien du hänvisar till är gjord efter jag pluggade och lärde mig vad jag vet så visst. Den står inte oemotsagd dock.
Professor James D. Rose of the University of Wyoming criticized the study, claiming it was flawed, mainly since it did not provide proof that fish possess "conscious awareness, particularly a kind of awareness that is meaningfully like ours". Rose argues that, since the fish brain is different from ours, fish are probably not conscious in the manner humans are, and while fish may react in a way similar to the way humans react to pain, the reactions in the case of fish have other causes. Rose had published his own opinion a year earlier arguing that fish cannot feel pain because they lack the appropriate neocortex in the brain. Studies indicating that fish can feel pain were confusing nociception (responding to threatening stimulus) with feeling pain, says Rose. "Pain is predicated on awareness. The key issue is the distinction between nociception and pain. A person who is anaesthetised in an operating theatre will still respond physically to an external stimulus, but he or she will not feel pain."
Man kan väl inte säga annat än det klassiska: därom tvista de lärde.
På sid 12 står det Citat:
Forskare som Hawkins, Dennison, Goodman, Hetherington, Llywelyn - Jones, Ryder och Smith
som ingår i Norecopas djurvälfärdsgrupp under ” Norwegian Consensus - Platform för de 3R:en
utgår ifrån att fiskar kan uppleva smärta och lidande och har i och med EU:s nya direktiv för
försöksdjur (Europaparlamentets och Rådets direktiv 2010/63/EU) producerat en vägledning för
fiskar som forskningsdjur där graden av ingrepp klassificeras som mild, moderat och svår. Syftet är
att komplettera direktivets anvisningar där fiskens lidande förutses och mildras samt förebyggs
Slut citat.
Jag är helt övertygad om att fiskar känner smärta och upplever psykiska känslor.
Edit. Måste förtydliga så ingen tror att jag jämför fiskar med människor, jag tror att fiskar känner smärta och upplever psykiska känslor, men inte jämförbart med människor.