2012-01-10, 06:15
Medlem
I nuläget sitter jag med ett par jättegamla högtalare av märket "Infinity". Högtalarna är ENORMA för att användas till en datorhörna, vilket de faktiskt gör. De är väl kanske 100 cm höga, 40 cm breda och 40 cm djupa. Till dessa använder jag även en gammal Yamaha-förstärkare.

Fördelen med den här setupen är att ljudet i sig är ganska bra, men främst att jag kan spela hur högt som helst utan att distortion uppkommer.

Det jag söker i nuläget är någonting mindre och bättre, men som samtidigt får kosta ett par tusenlappar. Kanske 4000-5000 kronor. Gärna på stativ eller väggmonterade små högtalare, hur det är med en baslåda vet jag inte då jag är allat annat än duktig inom det här området – men jag antar att det är ett måste för att kunna producera någon rimlig bas.

Någon som känner att de kan hjälpa mig?
Senast redigerad av MagnolianAuthority 2012-01-10 kl. 06:17.
Citera
2012-01-10, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnolianAuthority
I nuläget sitter jag med ett par jättegamla högtalare av märket "Infinity". Högtalarna är ENORMA för att användas till en datorhörna, vilket de faktiskt gör. De är väl kanske 100 cm höga, 40 cm breda och 40 cm djupa. Till dessa använder jag även en gammal Yamaha-förstärkare.

Fördelen med den här setupen är att ljudet i sig är ganska bra, men främst att jag kan spela hur högt som helst utan att distortion uppkommer.

Det jag söker i nuläget är någonting mindre och bättre, men som samtidigt får kosta ett par tusenlappar. Kanske 4000-5000 kronor. Gärna på stativ eller väggmonterade små högtalare, hur det är med en baslåda vet jag inte då jag är allat annat än duktig inom det här området – men jag antar att det är ett måste för att kunna producera någon rimlig bas.

Någon som känner att de kan hjälpa mig?

Något Bose 2.1 ljud? Rent ljud och minimala högtalare
Citera
2012-01-10, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtemeTattoo
Något Bose 2.1 ljud? Rent ljud och minimala högtalare

Jag håller på att kolla in vad HiFi-klubben har att erbjuda just nu, jag är öppen för alla former av förslag!

Att högtalarna kan producera riktigt djup bas (låga frekvenser?) är ett måste då musik som den här är vad som faller mig i smaken.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/dali_zensor-5_hogtalare_svart-ask.htm
Detta är vad jag kollar på och är intresserad av i nuläget, om de lever upp till mina förväntningar har jag dock ingen aning om.
Senast redigerad av MagnolianAuthority 2012-01-10 kl. 06:46.
Citera
2012-01-10, 06:54
Medlem
jfruss avatar
Citat:
Jag håller på att kolla in vad HiFi-klubben har att erbjuda just nu, jag är öppen för alla former av förslag!

Att högtalarna kan producera riktigt djup bas (låga frekvenser?) är ett måste då musik som den här är vad som faller mig i smaken.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/dali_zensor-5_hogtalare_svart-ask.htm
Detta är vad jag kollar på och är intresserad av i nuläget, om de lever upp till mina förväntningar har jag dock ingen aning om.

Dom där är ju dock inte "små" i min mening. 82,5 x 16,2 x 26,7 cm
Fast bra lär de ju vara, prisvärda vet jag ej

Edit: Vet att det ska finnas högtalare med lägre frekvens än 43–26 500 Hz, vad som är ett måste inom din musiksmak vet jag tyvärr inte
Senast redigerad av jfrus 2012-01-10 kl. 06:59.
Citera
2012-01-10, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfrus
Dom där är ju dock inte "små" i min mening. 82,5 x 16,2 x 26,7 cm
Fast bra lär de ju vara, prisvärda vet jag ej

Okej, när jag skrev "små" överdrev jag en aning. Så länge de är i stil med de jag länkade till så är jag nöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av jfrus
Vet att det ska finnas högtalare med lägre frekvens än 43–26 500 Hz, vad som är ett måste inom din musiksmak vet jag tyvärr inte

Det vet inte jag heller! Värdelös på ljud som man är... Det enda jag kan säga är att högtalarna antagligen kommer "behöva" producera bas i lägre frekvenser än vad som anses vara standard.
Citera
2012-01-10, 07:54
Medlem
jfruss avatar
Citat:
Okej, när jag skrev "små" överdrev jag en aning. Så länge de är i stil med de jag länkade till så är jag nöjd.

Det vet inte jag heller! Värdelös på ljud som man är... Det enda jag kan säga är att högtalarna antagligen kommer "behöva" producera bas i lägre frekvenser än vad som anses vara standard.

Googlade, örat hör ner till 20 Hz, så lägre än det behövs ju inte haha. De här verkar ha det du söker i vilket fall (förutom storleken) http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-vega_ve-12f_hogtalare_svart.htm de fanns även billigare/dyrare varianter
Senast redigerad av jfrus 2012-01-10 kl. 07:57.
Citera
2012-01-10, 10:49
Medlem
Är inte det smartaste i det här läget att satsa på ett litet, men kraftfullt par av mid till high frekvenser och låta ett bashorn ta hand om low?
Citera
2012-01-10, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSt
Är inte det smartaste i det här läget att satsa på ett litet, men kraftfullt par av mid till high frekvenser och låta ett bashorn ta hand om low?

Vad är din motivering till att det vore det bästa valet? Jag kan som sagt inte mycket om ljud, så jag har ingen som helst aning.
Citera
2012-01-10, 11:45
Medlem
Citat:
Vad är din motivering till att det vore det bästa valet? Jag kan som sagt inte mycket om ljud, så jag har ingen som helst aning.
Jo, att hitta ett par bra högtalare är inte svårt om man bara är ute efter mid och high frequencies. Mellanregister, höga toner. Men att kombinera detta med djup bas gör tyvärr lådorna ganska stora.

Skaffar du däremot en bas, som du har lättare att placera, eftersom basen inte är så riktningsberoende, dessutom tar basen ljudet från både höger och vänster (de flesta jag sett iallafall). Ja då behövs det inte så stora lådor för höger och vänster högtalare. Ljudet blir nog ungefär detsamma, med djup bas.

Med bas menar jag ett aktivt (inbyggd förstärkare) bashorn. Eller bashögtalare.
Senast redigerad av RobertSt 2012-01-10 kl. 11:47.
Citera
2012-01-10, 12:18
Medlem
CarlSolomons avatar
Jag förstår inte varför folk är sånna ljud-nördar Min stereoanläggning kostade ca 10 000 och jag är skitnöjd med ljudet, förstår inte varför man köper dyrare grejer
Citera
2012-01-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlSolomon
Jag förstår inte varför folk är sånna ljud-nördar Min stereoanläggning kostade ca 10 000 och jag är skitnöjd med ljudet, förstår inte varför man köper dyrare grejer

Vad menar du nu? Jag skrev i förstainlägget att jag var villig att betala omkring 5000-6000 kronor för ny ljudanläggning, du får det däremot att låta som att jag tänker betala flera tiotusen?
Citera
2012-01-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlSolomon
Nu postade du nog i fel forum. Här snackar vi budget- grejor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in