2005-01-19, 10:11
Bannlyst
Ska till att införskaffa mig en örontermometer till 4 årige dottern.
Har hört att dessa inte är tillförlitliga, stämmer det.

Ja, har ni nå erfarenheter?
Citera
2005-01-19, 10:24
Medlem
Hispers avatar
De anses uppenbarligen vara tillräckligt tillförlitliga för att användas på akutmottagningar. Jag har fått den sådan inkörd i örat vid flera tillfällen.
Citera
2005-01-19, 11:35
Medlem
Arasalls avatar
Har en, köpt på apoteket. Funkar bra.

Det enda man bör tänka på är att man ska ta temperaturen några gånger när man är feberfri för att få koll på sin normaltemp. Den är långt ifrån 37 alla gånger, speciellt när det gäller ungar.

Man slipper dessutom oerhört mycket tjafs som annars hör till att ta tempen på ungar, bara det är rena lisan.
Citera
2005-01-19, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
De anses uppenbarligen vara tillräckligt tillförlitliga för att användas på akutmottagningar. Jag har fått den sådan inkörd i örat vid flera tillfällen.

Mmm... kruxet är att de som används på sjukhus kostar i runda slängar 2000:- plus moms.

Somvanligt så får du den kvalitet du betalar för!
Citera
2005-01-20, 00:34
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shellfire
Ska till att införskaffa mig en örontermometer till 4 årige dottern.
Har hört att dessa inte är tillförlitliga, stämmer det.

Ja, har ni nå erfarenheter?
Har aldrig haft bättre!
Man måste bara tänka på att sätta den på samma vis varje gång. Testa några gånger så hittar du tillbaks till samma igen.
Man ska lägga på 0,2-0,3 grader, som vanligt.
Kom ihåg att byta "hölje"... Glömde det förut, kände mig skitdålig, hade 35,8 och trodde jag skulle dö... Kollade på höljet och där var massor med öronvax i den lilla gropen *LOL*. 39,6 blev nya svaret
M a o rekommenderas varmt!
Citera
2005-01-20, 00:37
Medlem
LadyTieras avatar
nja, jag har inga bra erfarenheter av de termometrarna jag kör på min underarmen-termometer istället, mer pålitlig och enklare.
Citera
2005-01-20, 11:05
Medlem
jobes avatar
Jag har en termometer som man håller mot tinningen. Enkel att använda och ger perfekta resultat som jag testat mot andra då jag som småbarnsförälder vill ha exakt temp. Märket är chicco och finns den inte att beskåda på deras svenska se-hemsida så finns den på .com
Citera
2005-01-20, 11:57
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Mmm... kruxet är att de som används på sjukhus kostar i runda slängar 2000:- plus moms.

Somvanligt så får du den kvalitet du betalar för!

Aha, där ser man. Jag måste erkänna att jag inte tänkt på att fråga om priset
Citera
2005-01-20, 12:06
Medlem
miklons avatar
Örontermometrar ger väl generellt sett lite för låg temperatur (misstänker att det gäller de landstingen har också) och det har väl med att göra att trumhinnan har lägre temperatur än "insidan" av kroppen. Jag tror dock att vissa varianter automagiskt lägger på en halv grad eller så, det får man ju kolla upp så man vet om man ska göra det själv eller inte.

Ett annat problem med örontermometrar är att man måste sikta rätt, annars missar man trumhinnan, vilket är en vanlig felkälla såvitt jag har förstått.

Panntermometern lät intressant, om den ger bra resultat. Själv tycker jag att rumpvarianten funkar bra, iaf på min son, men han är å andra sidan ganska liten än så länge.
Citera
2005-01-20, 12:07
Avslutad
Dom är väl relativt tillförlitliga, men ger inget exakt värde. Innan när jag fick ECT-behandling tog de alltid kroppstemperaturen med en sådan. En gång hade jag lite hög, så då fick jag extra-kontrollera tempen i arslet

Kan tillägga att hela ECT:n blev inställd för jag hade 37,5.
Citera
2005-01-20, 12:15
Medlem
Ursas avatar
De är inte tillförlitliga. Ja, de används på akutmottagningar. När de tog tempen på mig där, blev resultatet att jag var död (under 30 grader). Det skrevs in i min journal ändå, sköterskan ryckte på axlarna; 'De tvingar oss att använda de här termometrarna, då får vi skriva in resultatet de visar'.
Citera
2005-01-20, 13:38
Medlem
Det enda godkända tillförlitliga sättet att mäta upp en temperaturförändring är analt. Muntermometer, panntermometer, örontermometer och termometer under armen går bort (det betyder inte att man inte använder metoderna - men man använder dem inte för verifiering).

Men du behöver antagligen inte den precisionen på termometer? Det du vill mäta är kanske typ "oj vad varm om pannan du är lille vän - här får du en alvedon", men lite mindre biased än att ta tempen med handen.

Är det ett barn som ofta är sjukt eller har ett känt tillstånd kanske det kan vara bra att inverstera lite i termometern samt lära barnet att ta tempen, efterssom man kanske måste göra det många många gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in