2012-01-10, 00:16
Medlem
Vad skulle ni tippa att Freddans IQ ligger på? Och vad bygger ni under era argument med?

Själv tror jag att han ligger minst en, troligen två standardavvikelser över genomsnittet. Baserat på att han trots allt tagit sig till posten som partiledare för Sveriges största parti, tillika statsminister.

Vidare ger han enligt mig ett påläst och sakkunnig intryck i intervjuer/debatter, något som det krävs mycket bra kognitiva färdigheter för. Dvs han måste ju läsa på ganska mycket om olika sakfrågor och om hur samhället ser ut, han ska kort och gott veta lite om allt. Alltså borde hans förmåga att ta till sig kunskap vara god = tyder på hög IQ. Han blir ej heller särskilt ofta ställd vid utfrågningar/debatter utan finner sig ganska snabbt när han blir pressad = tyder på kognitiv flexibilitet och bra exekutiva funktioner = korrelerar med hög IQ.

Eller är det så att lobbygrupperna bakom honom är så starka att de, a`la Bush d.y., fört fram en naivt okunnig, men mycket mediatränad, nickdocka för att lura allmänheten från att inse att deras ledare är klart begränsad i sin förmåga resonera?

Försök att se bortom själva sakpolitiken och eller att moralisera över enskilda politiska beslut. Även om man tycker att Freddan är ett osympatisk borgarsvin, som håller fel samhällsgrupper bakom ryggen så kan man kanske bortse från detta i stunden och mer objektivt säga vad man tippar att hans IQ ligger på?
Citera
2012-01-10, 00:23
Medlem
tcfmogs avatar
Genomsnitt eller något över. Han har verkligen inte sagt eller gjort något som indikerar en hög IQ.

Han ger dessutom, tycker jag, ett väldigt obildat intryck. Det förstärks av att han, enligt egen utsago, tillbringade sommaren med att läsa Camilla Läckberg-böcker.
Citera
2012-01-10, 00:41
Medlem
schweizmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prase
Vad skulle ni tippa att Freddans IQ ligger på? Och vad bygger ni under era argument med?

Själv tror jag att han ligger minst en, troligen två standardavvikelser över genomsnittet. Baserat på att han trots allt tagit sig till posten som partiledare för Sveriges största parti, tillika statsminister.

Vidare ger han enligt mig ett påläst och sakkunnig intryck i intervjuer/debatter, något som det krävs mycket bra kognitiva färdigheter för. Dvs han måste ju läsa på ganska mycket om olika sakfrågor och om hur samhället ser ut, han ska kort och gott veta lite om allt. Alltså borde hans förmåga att ta till sig kunskap vara god = tyder på hög IQ. Han blir ej heller särskilt ofta ställd vid utfrågningar/debatter utan finner sig ganska snabbt när han blir pressad = tyder på kognitiv flexibilitet och bra exekutiva funktioner = korrelerar med hög IQ.

Eller är det så att lobbygrupperna bakom honom är så starka att de, a`la Bush d.y., fört fram en naivt okunnig, men mycket mediatränad, nickdocka för att lura allmänheten från att inse att deras ledare är klart begränsad i sin förmåga resonera?

Försök att se bortom själva sakpolitiken och eller att moralisera över enskilda politiska beslut. Även om man tycker att Freddan är ett osympatisk borgarsvin, som håller fel samhällsgrupper bakom ryggen så kan man kanske bortse från detta i stunden och mer objektivt säga vad man tippar att hans IQ ligger på?
IQ=132 har det ryktats (Bush påstods ha 120, vilket visar hur dumt man kan handla på den nivån). Reinfeldt ligger, enligt min mening långt över Bush, så ryktet kan stämma - några större dumheter har vår statsminister inte visat upp - en lugn, saklig typ. Motpolen Juholt, med S-retoriken som främsta igenkänningstecken, har ju visat att hans lägre intelligens i kombination med S-politiken knappast på något plan matchar Reinfeldt.
Citera
2012-01-10, 07:20
Medlem
Jag uppskattar den till 120-125. (Jag själv har ca 134 WAIS-4)

Han verkar inte vara mattenörden som var bäst på skolan på att lösa problem, snarare en av de vältaliga, flitiga som fick anstränga sig för klara av de svårare uppgifterna.
Citera
2012-01-10, 07:25
Medlem
AckaDemikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prase
Vad

Det där är inget bra bevis, vilket Mona Sahlin bevisar...partiledare kan du bli med lite tur, och under rätt omständigheter (och har du väl blivit det för ett stort parti, så blir du nästan per automatik statsminister om sidan vinner valet).

Men jag håller med dig i övrigt: tror definitivt han ligger över snittet, men inte högt över. Han verkar inte heller, som sades ovan, vara "mattesnillet", utan snarare en person som utnyttjar det han har begåvats med på ett bra sätt. Jag skulle tro att han ligger runt 125 (vilket är ungefär som jag själv - dvs inte Mensa-material).
Citera
2012-01-10, 13:14
Medlem
L.A.s avatar
Jag tycker det är en tämligen ointressant fråga. IQ är ett generellt sett gravt överskattat mått på intelligens, speciellt IQ-tester likt detta som bara fokuserar på logisk slutledningsförmåga och som man dessutom kan lära sig genom att göra några liknande test innan för att lära sig hur uppgifterna ser ut. IQ-test som innehåller moment med språkförståelse och så vidare är visserligen lite vettigare men trots allt säger det inte särskilt mycket om hur bra en individ klarar sig i samhället, och definitivt ingenting om hur bra man fungerar som politiker. Det finns mängder av andra faktorer som påverkar och som inte tas upp i IQ-test; kreativitet, ordförråd, retorisk förmåga, anpassningsförmåga i sociala sammanhang, självkännedom etc. Reinfeldt har säkert viss intelligens, han är en av skaparna bakom Nya Moderaterna, har blivit den förste borgerlige statsministern på 100 år att bli omvald och har på 9 år fördubblat sitt partis storlek. Men att han har en viss IQ är det svårt att säga något om, och även om man gör det så spelar det ingen roll.
Citera
2012-01-10, 17:12
Medlem
Citat:
Jag tycker det är en tämligen ointressant fråga. IQ är ett generellt sett gravt överskattat mått på intelligens, speciellt IQ-tester likt detta som bara fokuserar på logisk slutledningsförmåga och som man dessutom kan lära sig genom att göra några liknande test innan för att lära sig hur uppgifterna ser ut. IQ-test som innehåller moment med språkförståelse och så vidare är visserligen lite vettigare men trots allt säger det inte särskilt mycket om hur bra en individ klarar sig i samhället, och definitivt ingenting om hur bra man fungerar som politiker. Det finns mängder av andra faktorer som påverkar och som inte tas upp i IQ-test; kreativitet, ordförråd, retorisk förmåga, anpassningsförmåga i sociala sammanhang, självkännedom etc. Reinfeldt har säkert viss intelligens, han är en av skaparna bakom Nya Moderaterna, har blivit den förste borgerlige statsministern på 100 år att bli omvald och har på 9 år fördubblat sitt partis storlek. Men att han har en viss IQ är det svårt att säga något om, och även om man gör det så spelar det ingen roll.

Givetvis menade jag IQ sett utifrån ett test som är standardiserat/validerat och med svensk normering, t.ex. WAIS-IV,och således även Freddans tänkta resultat på ett sådant test.

Citat:
Men jag håller med dig i övrigt: tror definitivt han ligger över snittet, men inte högt över. Han verkar inte heller, som sades ovan, vara "mattesnillet", utan snarare en person som utnyttjar det han har begåvats med på ett bra sätt. Jag skulle tro att han ligger runt 125 (vilket är ungefär som jag själv - dvs inte Mensa-material).

Är lite inne på samma spår....dock skulle jag säga att 125 är ganska högt över genomsnittet om du tittar på hur många som hamnar där sett utifrån en normalfördelningskurva.

Citat:
Jag uppskattar den till 120-125. (Jag själv har ca 134 WAIS-4)

Han verkar inte vara mattenörden som var bäst på skolan på att lösa problem, snarare en av de vältaliga, flitiga som fick anstränga sig för klara av de svårare uppgifterna.

Vet du var den svenska normeringen slutar uppåt sett? Har en professor som påstår att den slutar vid två standardavvikelse dvs 130. Vet ej själv.

Vad gäller frågeställningen så kan jag se din poäng

Citat:
IQ=132 har det ryktats (Bush påstods ha 120, vilket visar hur dumt man kan handla på den nivån). Reinfeldt ligger, enligt min mening långt över Bush, så ryktet kan stämma - några större dumheter har vår statsminister inte visat upp - en lugn, saklig typ. Motpolen Juholt, med S-retoriken som främsta igenkänningstecken, har ju visat att hans lägre intelligens i kombination med S-politiken knappast på något plan matchar Reinfeldt

Intressant rykte, vet du något mer om det?

Genomsnitt eller något över. Han har verkligen inte sagt eller gjort något som indikerar en hög IQ.

Citat:
Han ger dessutom, tycker jag, ett väldigt obildat intryck. Det förstärks av att han, enligt egen utsago, tillbringade sommaren med att läsa Camilla Läckberg-böcker.

Luktar lite kulturvänster om detta inlägg. Dvs de som inte gillar så kallad finkultur är per automatik mindre vetande. Men annars kul inlägg
Citera
2012-01-10, 17:41
Medlem
Byfånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog

Nä han är bara statsminister med höga förtroendesiffror. Han arbetar bara genom att prata, säga saker, argumentera för sin sak. Han har bara gjort så att moderaterna för första gången i historien har vunnit två val i rad.

Ang Reinfeldts IQ så bör man rimligen kunna anta att den är väldigt hög. Ska inte slänga in en exakt siffra, men han bör ha mellan 125 till 150.

Och då är jag absolut inte någon Reinfeldt diggare.

"Att läsa Camilla Läckberg skandalen" är förmodligen en strategi Reinfeldt använder sig av för att verka mer folklig.

Har du IQ testat dig någon gång?

Senast redigerad av Byfåne 2012-01-10 kl. 17:43.
Citera
2012-01-10, 18:22
Medlem
chainmails avatar
Baserat på beteendestudier och beslutfattande någonstans mellan 98 och 104. Irrationella och destruktiva beslut varvade med omdömeslöshet och emotionell argumentation samt total empatilöshet tyder på att det är mycket neger kvar i karl'n. Negrer har lägre IQ.
Citera
2012-01-10, 18:44
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Min bedöming är att Imamen Reinfeldt är relativt smart.

Han är både psykopatisk, falsk, beräknande, och drar sig inte för att ljuga rak upp o ner. Att klara av att vara på detta sätt och samtidigt inte bli genomskådad av det Sovande Folket kräver en hel del.

Gissar 125-140.
Citera
2012-01-10, 18:46
Medlem
persiflages avatar
Kan inte tänka mig annat än att vår statsminister sitter på ett IQ över 115.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in