2012-01-09, 23:23
Medlem
Eftersom läkarna inte hittar felet på mig och jag börjar tröttna på att vara sjuk så tänkte jag testa lyckan här.

I Maj/början av Juni förra året så fick jag körtelfeber. Låg hemma 1 vecka innan jag tog mig till läkaren och fick diagnos. Väl där mätte de en sänka på 125 och blev inlagd med dropp. Låg inne 2 dagar för att sen åka hem och var sängliggande cirka 1,5 vecka till. Därefter började jag göra saker men var fortfarande seg för sen må helt bra i juli.

I Augusti var jag helt frisk och tog tag i min övervikt, började träna (gym), ta långa promenader flera dagar i veckan och höll på med det till slutet av oktober. I början av oktober började jag på en pulverdiet (Naturdiet) som jag höll på med till mitten av November. Under den här tiden var jag otroligt seg, att äta 300-500 kalorier per dag och slarva med att dricka gjorde mig väldigt yr och det svartnade för mig ett flertal gånger. Tränade på lågfart under den här tiden och gymmade 1-2 ggr/vecka + minst 1 timmes promenad varje dag.

I mitten av November hade det svartnat många gånger och jag började finna en balans i mitt ätande (hade inga hungerkänslor) och började äta riktig mat igen i små portioner eftersom jag började bli rädd när det svartnade hela tiden.

Cirka 1 vecka efter jag börjat äta blev jag sjuk. Hade hög feber, halsont, stora halsmandlar och var sängliggande. Åkte in till akuten några dagar efter jag blivit sjuk eftersom jag varken kunde äta eller dricka och blev bara sämre. Läkaren tog inga prover utan öppnade bara munnen på mig "kände på lukten" och tittade på mina halsmandlar och konstaterade halsfluss. Fick pencillin utskrivet som skulle gälla 10 dagar.

Sagt och gjort så började jag på pencillinkuren och blev genast bättre och efter 5 dagar var jag kry men något seg. Fortsatte pencillinkuren och kände mig bra tills jag slutade med den. 4 dagar efter jag hade slutat med pencillinet kom symtomen tillbaka, hög feber,halsont, stora halsmandlar osv.

Tog mig till läkaren igen då, denna gång på vårdcentralen som tog olika prover. Tyvärr kan jag inte namnen, men de tog halsprov, kollade sänka, kollade om jag hade körtelfeber osv.

Halsprovet visade ingenting, även fast mina halsmandlar var stora som pingisbollar och det visade sig inte vara halsfluss heller. Och de kom fram till att jag inte hade någon bakterieinfektion utan virusinfektion. Eftersom jag verkligen mådde dåligt och pencillinet gjort mig bättre innan så övertalade jag läkaren om att få medicin, denna gång antibiotika som jag gick på i 10 dagar med. Och kände mig bra under den tiden.

Sedan slutade jag med medicinen och fick direkt tillbaka svullna mandlar och feber. Hade svårt att svälja och även svårt att äta. Började även få en massa blåmärken över ben och armar utan anledning . Några dagar innan julafton gick jag till läkaren igen, tog en massa prover och jag hade då 75 i sänka (man ska inte ha över 7 i sänka tror jag?) men de hittade ingenting annat. De beslutade sig för att inte ge mig någon medicin eftersom de inte skulle ge lönt och jag började må bättre efter mycket panodil, alvedon och ipren som jag i princip har missbrukat sedan dess.

Segheten har inte släppt sedan dess utan jag har mått dåligt hela tiden, febern har kommit och gått och men halsen har vart lite okej, men ibland svullnar den upp. Och blåmärkerna har fyllts på hela tiden.

Igår slog det till igen, jag började bli yr och svårt att hålla mig på benen, feber och halsont kom tillbaka och nu mår jag dåligt igen. Vart sängliggandes hela dagen och så fort jag ställer mig upp så
känner jag mig yr. Har ätit och druckit bra idag.

Så vad tror ni? Kan det vara körtelfebern som spökar? Eller vad kan de annars vara? Antar att mitt immunförsvar blivit väldigt nedsatt pga min bantning men att må såhär i snart 2 månader känns inte okej! Vill börja träna igen och vara frisk. Vad skulle ni gjort om ni var i min sits?

Tänkte gå upp till läkaren igen imorgon, vad ska jag be dem kolla efter? Vad ska jag kräva?
Citera
2012-01-09, 23:26
Medlem
Mådde också kasst rätt länge efteråt. Typ som att jag blev förkyld hela tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här